Follow osdphoto on Twitter

31 January 2010

Atlantic Airways till Östersund.

Idag söndag började Atlantic Airways flyga till Östersund från Köpenhamn med BAe 146. I vanliga fall är Ostersund Photography alltid på plats men första turen till Östersund ankom 0920 på morgonen och vid den tiden låg det dimma över hela fältet vilket omöjliggjorde fotografering. På grund av detta valde vi att inte åka ut och inväntar nästa söndag i stället.
Atlantic Airways är stationerade på Färöarna och frågan kvarstår varför just dom flyger denna flygningen mellan Köpenhamn och Östersund men det ska vi titta vidare på.

Tryck för större bild
Arkivbild

Flygningar mellan Köpenhamn och Östersund är inget nytt utan även tidigare år har dom flugit upp skidåkare till fjällvärlden men då opererades flygningarna av Nordic Leisure med Md-80.
Vi har också information om flygningar från Amsterdam med skidturister till Östersund men det är inget vi sett ännu men vi tycker ändå att det är roligt att fler och fler arrangörer arrangerar skidresor via Östersund. I dagsläget flyger BMI från London samt City Airlines från Göteborg till Östersund och nu då även Atlantic Airways från Köpenhamn. Tidigare i vinter har vi också haft flygningar från Moskva och st. Petersburg.

// Ostersund Photography

29 January 2010

Haverilarm på förmiddagen

Under förmiddagen så drog flygledare på Åre Östersund Airport igång haverilarmet när ett flygplan rapporterade rökutveckling i kabinen och valde att göra en nödlandning på Frösön.
Den följande nödlandingen gick bra och det visade sig vara en falsk rökindikation på Nextjets flygning mellan Vilhelmina och Arlanda.

Passagerarna bjöds på fika i flygplatsens cafeteria och kaptenen på flygningen ska nu informera om vad som kommer hända härnäst.


Arkivbild

Flygplanet i fråga var den här maskinen i Kramfors/Sollefteå-målningen.

Uppdatering kl 10:35
Flygningen med flygnummer 771 har nu erhållit sitt färdtillstånd till Arlanda och det verkar som om dom kommer att ta sig hem inom kort.

Uppdatering kl 10:50
Flygningen har startat från Frösön, Luftfartsverket har angivit en beräknad ankomsttid på 11:30, Men Ostersund Photography tror att den kommer att flyttas framåt med ungefär 10 minuter vilket ger en total försening på 3 timmar och ca 15 minuter.

/Ostersund Photography

27 January 2010

Östersund står stilla i nytt snöoväder

Under morgonen har flygplatsen stått stilla och många flyg är försenade eller inställda på grund av underkylt regn. Under hela morgonen har det kommit en blandning av snö och underkylt regn som skapat problem med is både på själva flygplanen men också på banan.
Morgonflygningarna till Stockholm och Umeå är kraftigt försenade och SAS har valt att ställa in vissa flygningar till Östersund.

Tryck för större bild
Arkivbild



Många förseningar under morgonen men trafiken från lunch och framåt verkar gå på tidtabell.

//Ostersund Photography

26 January 2010

George Clooney anländer i vintriga Östersund

Det har länge varit i medias centrum att George Clooney ska anlända till Östersund för inspelning av vissa scener till den nya filmen The American. Det har spekulerats fram och åter när, var och hur han ska komma till Östersund och i går kväll var det äntligen dags och Ostersund Photography var självklart del av mediauppbådet med representanter på plats!

Bland de första uppgifterna som kom var att George Clooney skulle anlända med privatplan under söndagen, vilket ledde till att en hel del journalister och fotografer samlades på flygplatsen under eftermiddagen och kvällen. Ett privatplan anlände vid 18-tiden, men den betalande lasten visade sig inte vara den man som alla väntade på. Rykten började då sprida sig där det talades om att detta var en skenmanöver för att locka undan media, men det visade sig helt enkelt att det är fler personer som inte reser reguljärt till Östersund.
Tipset därefter talade om att mr Clooneys plan skulle landa på Frösön klockan 18:00 måndag kväll, men skådespelarens närvaro fortsatte att utebliva. Nya rykten började således leta sig runt och det talades om att han trots allt inte skulle flyga privatplan, utan resa reguljärt upp till Östersund och flygplatsen på Frösön. Detta visade sig till slut vara korrekt, då George Clooney anlände med SAS och SK074 klockan 22:10 måndag kväll.


Trappan körs fram till SAS 737-800.


Här har vi skådespelaren i egen hög person som kliver ut i Östersunds kyliga vinterkväll. Han såg ut att vara på gott humör och kastade till och med lite snö ute på plattan innan han klev in i sin varma bil och begav sig till hotellet inne i centrala Östersund.

För Ostersund Photographys del resulterade kändisjakten i sålda bilder till bland andra Expressen, Metro och Norske Dagbladet och fler intressenter har hört av sig.

/Ostersund Photography

13 January 2010

Finvädersdag erbjöd dubbelryss och britter

Söndagar tenderar som vanligt att bli veckans "spottingdag" under årets kallare månader, med all skidcharter som kommer upp hit. 10 januari var inget undantag, så Jonas, Niklas och Simon begav sig ut på flyget.
Sky Express brukar komma vid 08:00 och sen avgå tillbaka till Moskva vid 09:00, men då är det fortfarande mörkt. Men idag blev de sena upp till Östersund vilket innebar att de inte landade förrän klockan var 09:35. I och med bristen på ljus hade vi planerat att ta oss ut först till 10:55 så SK072 skulle komma upp från Arlanda, så när vi upptäckte att Sky Express var på väg in blev det lite bråttom. Det tog dock inte lång tid att inse att det var lite optimistiskt att ta sig ut till Frösön på den korta tid vi hade på oss, så vi satsade på att ta starten vid 10:35 istället. En liten planeringsmiss från både ryssarna och vår sida.

Men det visade sig fort att inte vara något att hänga läpp över, då ljuset som det bjöds på idag var bland det bästa hittills för säsongen! Vi fick även privilegiet att besöka tornet och fotografera maskinerna därifrån, så dagen visade sig bli riktigt kalas.

Tryck för större bild
Klockan 10:45 trillar LN-RRK från Arlanda ner på bana 30 i detta perfekta ljus. Temperaturen idag låg kring -20 grader under förmiddagen, så kylan håller än så länge i sig här uppe.

Medan SAS:en tog sig ned taxade Sky Express ut och ställde upp på samma bana strax efter att Gerud Viking lämnat via Gustav. Återigen var det en färgglad Boeing 737-500 som kom för Sky Express räkning.

Tryck för större bild
VP-BFB beger sig ut över Storsjön och hem mot Moskva.

Efter att ryssarna begett sig hemöver var det inte lång väntan tills BMI var på ingång mot bana 30. Ljuset höll i sig och temperaturen gick mot lite varmare grader, så vid det här laget var det riktigt skönt väder ute!

Tryck för större bild
BMI bjöd inte på några större överraskningar då de ankom med en Airbus A319. Inte alltför märkligt då de har 11 st i sin flotta. Flygplansindividen G-DBCJ var dock ny för säsongen.

Tryck för större bild
SK061 avgår tillbaka ner till Stockholm Arlanda.

Tryck för större bild
G-DBCJ, som har varit i BMI:s flotta sedan januari 2007, startar bana 30 för att flyga tillbaka ner till London Heathrow.

Efter britternas avgång hade klockan blivit lunchdags, varpå vi ansåg oss vara i behov av lite skräpmat, så vi passade in vår lunchrast i samma veva som det var ett uppehåll i trafiken på cirka 2 timmar. Efter att ha klämt i oss varsin onyttighet på Tages återvände till tornet vi för att föreviga de kvarstående rörelserna i dagsljus.

Tryck för större bild
Bana 30 gällde för både start och landning hela dagen och här har vi Östersundsflyg på väg till Bromma.

Tryck för större bild
Denna Piper PA-18 landade precis innan Pulkovo och ställde sig nedanför tornet för att sedan bogseras till hangar för att genomgå service.

Precis när solens sista strålar lämnat fältet vid 14:50 landar dagens andra ryss. Pulkovo Airlines från St Petersburg besökte oss idag med en av deras 735:or.

Tryck för större bild
EI-CDD ankom i rätt svagt ljus, som innebar en del skruvande på ISO-inställningarna i kamerorna. Synd på så korta dagar vintertid, men när det väl är ljust så är det bra fint!


Kanske värt att nämna är också att detta är reportage #100 på osdphoto.se, samt att dagens datum 13 januari är hemsidans ettårsdag!

Tryck för större bild

Det hade ju suttit fint med en kameraformad tårta att lägga upp en bild på, men med brist på kunskap så har vi inte bakat en, så Jonas tog sig tid att i alla fall fotografera en bakelse :)
Grattis på oss!

/Ostersund Photography

07 January 2010

City Airlines första tur till Östersund i dagsljus.

Klockan ringde tidigt på morgonen den 7 januari 2010, Ute var det otroligt kallt och en vertikal sikt på ca 200 fot. Det verkade som att dagens planerade spotting på City Airlines första flygning för säsongen i dagsljus skulle bli tvungen att ställas in!
Men helt plötsligt som på beställning så började det spricka upp och det såg ut att bli riktigt vackert ute även om temperaturen ännu var kvar på -24 grader!

Så vid trettontiden åkte Niklas, Simon & Jonas ut för att fota dagens ankomst av City Airlines med fler skidåkare. Väl ute på fältet var vinden lugn vilket betyder att bana 12 var aktiv för landning. Så vi slog en signal till tornet för att se om vi kunde titta förbi och det gick bra så vi åkte upp och satt i värmen i väntan på maskinen.

Kort fakta, City Airline:
Grundat år 2001. Flotta: 5 st Embraer 145 samt 2 St McDonnell Douglas MD-87.
Cirka 110 st anställda.


Tryck för större bild

Tryck för större bild
Det blev till synes en Embraer 145, Registrering SE-RIA som tidigare flög för holländska KLM.

Tryck för större bild
En stund efter landningen av City Airlines så kom även Östersundsflyg från Bromma och landade i mycket fint eftermiddagsljus.

Tryck för större bild
Östersundsflyg sparar pengar på att köra snöröjningen själva!

Tryck för större bild
Efter cirka 15 minuter hör vi "Swedstar 81" ropa upp tornet för start up och klarering till Göteborg. Dom blev sedan klarerade från bana 30 och direkt Megen efter start.

Vi hade inte allt för mycket mer att fota under dagens så när City Airlines åter kommit i luften så tackade vi återigen Conny för besöket i tornet och begav oss till Tages konditori för en avslutande lunch innan dagens jobb skulle påbörjas.
Nu på söndag kommer vi åka ut igen då vi får besöka av både Sky Express, BMI och Pulkovo så vi kommer att vara på plats även om meteorologerna säger att det ska bli minus 30 grader i helgen!

/Ostersund Photography

Simons bild i top på Airliners!

Simon har idag (7/1) fått en av sina bilder av LN-RRH vald till "Photographers choice" och ligger i top tre av dagens mest visade bilder på Airliners.net!



För att titta vidare så gå in på: Airliners

Eller se bilden direkt Här

//Ostersund Photography

05 January 2010

Bra första år för Ostersund Photography (årsrapporten '09)

Från att vi startade Ostersund Photography i januari 2009 så har läsarantalet bara ökat och idag årsskiftet 2009/2010 så har vi i snitt cirka 200 unika läsare per dag. Vi har haft toppar på närmare 600 unika visningar på en dag och vi kan inte annat än säga att vi är nöjda med resultaten med tanke på vilket smalt område våran blogg behandlar.

Vi såg en liten minskning av läsare i början av fjärde kvartalet i år men nu när det är sluträknat så har vi konstaterat att det var vårt bästa kvartal sedan vi började skriva. Under sista kvartalet 2009 hade vi 11,770 träffar och vi måste ta tillfället i akt att återigen tacka alla våra nuvarande och nya läsare som tillkommer dagligen! Vi ser en positiv ökning av antal läsare och det är vi mycket glada över och vi ska fortsätta att utveckla Ostersund Photography till det bättre!

Stort tack till alla läsare som följde oss under 2009, 2010 bjuder som tidigare sagt på en hel del nyheter men mer om det senare!

//Ostersund Photography

03 January 2010

Första spottingdagen 2010 med BMI och ryska Pulkovo!

3 januari blev 2010 års första spottingdag på Frösön och dagen utlovade i trafikväg våra brittiska vänner på BMI, samt två ryssar i form av Sky Express och Pulkovo Airlines. På väderfronten var det dubbla bud där det talades om både mulet och snö eller goda solchanser och det såg inte lovande ut under morgonen då det var just snö och rätt tjocka moln.
Vi hade beslutat att samtala under morgonen för att kontrollera hur det såg ut med ankomsttider osv, då ryssarna som tidigare nämnt behagar att mer eller mindre komma och gå som de vill. Sky Express var enligt LFV beräknade till 08:00 och lyckades faktiskt ankomma redan 07:45. Vid den här tiden på dygnet är det faktiskt fortfarande nästan helt mörkt, så vi beslöt enhälligt under morgonen att stå över den då vi fotat samma maskin i tisdags. Därmed var det BMI:s ankomst vid 11:05 som var nästa rörelse på Frösön.

Vid 10-tiden hämtade Simon och Petter Jakobsson, som är hemma på besök i Östersund, upp Jonas och mötte sedan upp med Niklas ute på Frösön. Vid den här tiden har det hunnit ljusna upp bra och molnlagret hade dessutom börjat spricka upp, så med en temperatur på runt -6 såg vädret mycket mer lovande ut nu. Att vinden låg till bana 30:s favör var inte heller helt fel, då det är den bana som är att föredra om man ser utifrån platser man kan stå och fotografera på på Frösön.

Tryck för större bild
Klockan 10:55 landade BMI på bana 30 med sina Londonbor ombord, som nog nu såg fram mot en eller två veckors skidåkning i den svenska fjällvärlden. Att BMI flyger upp hit med A319 är vanligast, som i det här fallet med G-DBCI, men som vi tidigare har skrivit har det även kommit förbi en 757:a.

Tryck för större bild
BMI gjorde sig redo för att återvända till London efter drygt en timme och stack iväg igen vid 11:55.


Svårt att se varmare och gladare ut. Vinden låg på under dagen vilket knuffade de -6 graderna en aning längre nedåt.


Även Petter verkar ha vissa tvivel om temperaturen.


För att ta sig ned till lastpallarna vi har ställt upp vid bana 30 måste man gå en bit nedför den här backen vintertid. Under sommaren är det inga problem att köra ner, men när det är runt 20 cm snö på vägen tar vi helst inga risker så att vi kör fast. Att gå ner går bra, men uppåt är det lite kämpigare, då backen är mer dryg än brant.

Vi fick senare nys om en oannonserad Nextjet som var på väg in och denna visade sig vara den SAAB 340 som är målad i skidlandslagets färger. Det är alltid trevligt när den kommer, vilket inte är alltför vanligt, trots att det i början talades om att den skulle vara stationerad här i Östersund.

Tryck för större bild
SE-LEP kommer in för landning bana 30.

Efter Nextjetens ankomst var det lunchdags och dagens tur gick till hamburgerrestaurangen Max, som börjar bli lite av ett stamställe för lunchning för hungriga flygplansfotografer. Efter ett mål mat och lite allmän debriefing höll vi koll på eventuella ändringar i tidtabellen för Pulkovo som skulle ankomma vid 14:45 enligt LFV. Återigen, med ryssarna kan man inte vara säker på att tiderna stämmer, så de kunde lika gärna komma mycket senare då det var betydligt sämre ljus. Men även dessa ryska besökare hittade till Östersund, bara 5 minuter sena!

Tryck för större bild
I väntan på ryssarna hade vi nöjet att få se ett rådjur komma spatserande över ängen och vägen strax ovanför oss!

Tryck för större bild
Vid 14:45 kom Pulkovo från St Petersburg med en Boeing 737-500 (EI-CDH). Det är tråkigt att vi inte ser några rysstillverkade maskiner så ofta i Sverige längre. Det hade ju inte suttit fel att få fota en Tu-154 till exempel!

Tryck för större bild
Men en 735:a går lika bra när den är målad på typiskt ryskt vis. Vi bjuder till och med på tre i rad i dag, då vi hade svårt att välja bland våra bilder!

Tryck för större bild

Strax efter Pulkovos landning tyckte solen att nu får det räcka för idag, varpå det fina ljuset gav med sig. Så vi styrde färden hemåt efter att ha invigt 2010 som spottingår!

/Ostersund Photography