Söndagar tenderar som vanligt att bli veckans "spottingdag" under årets kallare månader, med all skidcharter som kommer upp hit. 10 januari var inget undantag, så Jonas, Niklas och Simon begav sig ut på flyget.
Sky Express brukar komma vid 08:00 och sen avgå tillbaka till Moskva vid 09:00, men då är det fortfarande mörkt. Men idag blev de sena upp till Östersund vilket innebar att de inte landade förrän klockan var 09:35. I och med bristen på ljus hade vi planerat att ta oss ut först till 10:55 så SK072 skulle komma upp från Arlanda, så när vi upptäckte att Sky Express var på väg in blev det lite bråttom. Det tog dock inte lång tid att inse att det var lite optimistiskt att ta sig ut till Frösön på den korta tid vi hade på oss, så vi satsade på att ta starten vid 10:35 istället. En liten planeringsmiss från både ryssarna och vår sida.
Men det visade sig fort att inte vara något att hänga läpp över, då ljuset som det bjöds på idag var bland det bästa hittills för säsongen! Vi fick även privilegiet att besöka tornet och fotografera maskinerna därifrån, så dagen visade sig bli riktigt kalas.
Klockan 10:45 trillar LN-RRK från Arlanda ner på bana 30 i detta perfekta ljus. Temperaturen idag låg kring -20 grader under förmiddagen, så kylan håller än så länge i sig här uppe.
Medan SAS:en tog sig ned taxade Sky Express ut och ställde upp på samma bana strax efter att Gerud Viking lämnat via Gustav. Återigen var det en färgglad Boeing 737-500 som kom för Sky Express räkning.
VP-BFB beger sig ut över Storsjön och hem mot Moskva.
Efter att ryssarna begett sig hemöver var det inte lång väntan tills BMI var på ingång mot bana 30. Ljuset höll i sig och temperaturen gick mot lite varmare grader, så vid det här laget var det riktigt skönt väder ute!
BMI bjöd inte på några större överraskningar då de ankom med en Airbus A319. Inte alltför märkligt då de har 11 st i sin flotta. Flygplansindividen G-DBCJ var dock ny för säsongen.
SK061 avgår tillbaka ner till Stockholm Arlanda.
G-DBCJ, som har varit i BMI:s flotta sedan januari 2007, startar bana 30 för att flyga tillbaka ner till London Heathrow.
Efter britternas avgång hade klockan blivit lunchdags, varpå vi ansåg oss vara i behov av lite skräpmat, så vi passade in vår lunchrast i samma veva som det var ett uppehåll i trafiken på cirka 2 timmar. Efter att ha klämt i oss varsin onyttighet på Tages återvände till tornet vi för att föreviga de kvarstående rörelserna i dagsljus.
Bana 30 gällde för både start och landning hela dagen och här har vi Östersundsflyg på väg till Bromma.
Denna Piper PA-18 landade precis innan Pulkovo och ställde sig nedanför tornet för att sedan bogseras till hangar för att genomgå service.
Precis när solens sista strålar lämnat fältet vid 14:50 landar dagens andra ryss. Pulkovo Airlines från St Petersburg besökte oss idag med en av deras 735:or.
EI-CDD ankom i rätt svagt ljus, som innebar en del skruvande på ISO-inställningarna i kamerorna. Synd på så korta dagar vintertid, men när det väl är ljust så är det bra fint!
Kanske värt att nämna är också att detta är reportage #100 på osdphoto.se, samt att dagens datum 13 januari är hemsidans ettårsdag!
Det hade ju suttit fint med en kameraformad tårta att lägga upp en bild på, men med brist på kunskap så har vi inte bakat en, så Jonas tog sig tid att i alla fall fotografera en bakelse :)
Grattis på oss!
/Ostersund Photography
13 January 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Fina bilder o trevligt reportage.
ReplyDeletewww.epicfunnypictures.com/.../01/nikon-cake.jpg
Happy Birthday :)
Grattis på 1-årsdagen och lycka till kommande år.
ReplyDeleteAlltid fina bilder! Den där Pipern tillhör en av våra piloter.
ReplyDelete/Lars, ÖFSK
Hallå där Lars, Simon från klubben och Ostersund Photography här. Jo det är Freddes maskin, svårt att missa honom på radion! Kul att du gillar våra bilder också, alltid lika roligt att höra!
ReplyDeleteLängesedan ni lade ut något nytt på er sida. Beror det på den något deffekta bilparken ?
ReplyDeleteMan kan väl säga att vi har haft lite otur med tjänstefordonen, men det som det hänger på till största del är vädret och arbetstider som är svåra att synkronisera. Vi håller även på att jobba lite med nyheter för sidan, vilket tar lite tid det med.
ReplyDeleteMen nya inlägg är självklart att vänta inom kort!
/Jonas