Follow osdphoto on Twitter

03 January 2010

Första spottingdagen 2010 med BMI och ryska Pulkovo!

3 januari blev 2010 års första spottingdag på Frösön och dagen utlovade i trafikväg våra brittiska vänner på BMI, samt två ryssar i form av Sky Express och Pulkovo Airlines. På väderfronten var det dubbla bud där det talades om både mulet och snö eller goda solchanser och det såg inte lovande ut under morgonen då det var just snö och rätt tjocka moln.
Vi hade beslutat att samtala under morgonen för att kontrollera hur det såg ut med ankomsttider osv, då ryssarna som tidigare nämnt behagar att mer eller mindre komma och gå som de vill. Sky Express var enligt LFV beräknade till 08:00 och lyckades faktiskt ankomma redan 07:45. Vid den här tiden på dygnet är det faktiskt fortfarande nästan helt mörkt, så vi beslöt enhälligt under morgonen att stå över den då vi fotat samma maskin i tisdags. Därmed var det BMI:s ankomst vid 11:05 som var nästa rörelse på Frösön.

Vid 10-tiden hämtade Simon och Petter Jakobsson, som är hemma på besök i Östersund, upp Jonas och mötte sedan upp med Niklas ute på Frösön. Vid den här tiden har det hunnit ljusna upp bra och molnlagret hade dessutom börjat spricka upp, så med en temperatur på runt -6 såg vädret mycket mer lovande ut nu. Att vinden låg till bana 30:s favör var inte heller helt fel, då det är den bana som är att föredra om man ser utifrån platser man kan stå och fotografera på på Frösön.

Tryck för större bild
Klockan 10:55 landade BMI på bana 30 med sina Londonbor ombord, som nog nu såg fram mot en eller två veckors skidåkning i den svenska fjällvärlden. Att BMI flyger upp hit med A319 är vanligast, som i det här fallet med G-DBCI, men som vi tidigare har skrivit har det även kommit förbi en 757:a.

Tryck för större bild
BMI gjorde sig redo för att återvända till London efter drygt en timme och stack iväg igen vid 11:55.


Svårt att se varmare och gladare ut. Vinden låg på under dagen vilket knuffade de -6 graderna en aning längre nedåt.


Även Petter verkar ha vissa tvivel om temperaturen.


För att ta sig ned till lastpallarna vi har ställt upp vid bana 30 måste man gå en bit nedför den här backen vintertid. Under sommaren är det inga problem att köra ner, men när det är runt 20 cm snö på vägen tar vi helst inga risker så att vi kör fast. Att gå ner går bra, men uppåt är det lite kämpigare, då backen är mer dryg än brant.

Vi fick senare nys om en oannonserad Nextjet som var på väg in och denna visade sig vara den SAAB 340 som är målad i skidlandslagets färger. Det är alltid trevligt när den kommer, vilket inte är alltför vanligt, trots att det i början talades om att den skulle vara stationerad här i Östersund.

Tryck för större bild
SE-LEP kommer in för landning bana 30.

Efter Nextjetens ankomst var det lunchdags och dagens tur gick till hamburgerrestaurangen Max, som börjar bli lite av ett stamställe för lunchning för hungriga flygplansfotografer. Efter ett mål mat och lite allmän debriefing höll vi koll på eventuella ändringar i tidtabellen för Pulkovo som skulle ankomma vid 14:45 enligt LFV. Återigen, med ryssarna kan man inte vara säker på att tiderna stämmer, så de kunde lika gärna komma mycket senare då det var betydligt sämre ljus. Men även dessa ryska besökare hittade till Östersund, bara 5 minuter sena!

Tryck för större bild
I väntan på ryssarna hade vi nöjet att få se ett rådjur komma spatserande över ängen och vägen strax ovanför oss!

Tryck för större bild
Vid 14:45 kom Pulkovo från St Petersburg med en Boeing 737-500 (EI-CDH). Det är tråkigt att vi inte ser några rysstillverkade maskiner så ofta i Sverige längre. Det hade ju inte suttit fel att få fota en Tu-154 till exempel!

Tryck för större bild
Men en 735:a går lika bra när den är målad på typiskt ryskt vis. Vi bjuder till och med på tre i rad i dag, då vi hade svårt att välja bland våra bilder!

Tryck för större bild

Strax efter Pulkovos landning tyckte solen att nu får det räcka för idag, varpå det fina ljuset gav med sig. Så vi styrde färden hemåt efter att ha invigt 2010 som spottingår!

/Ostersund Photography

2 comments:

  1. Simon, det sög verkligen att vi inte kunde passa in en liten träff under hela veckan. Men jag måste säga att ni tar jävligt skarpa bilder!
    Förresten var det en väldigt trevlig flygning med BMI tillbaka till London, även fast det var ungefär.. kanske tusen barn ombord.

    och Tu-154-planet ser verkligen ryskt ut.

    ReplyDelete
  2. Ja det var lite illa att tiden var knapp! Tackar, alltid roligt höra att vi är duktiga om man säger så ;)
    Haha, kan tänka mig det men alltid mycket barn på charter men lika jobbigt i alla fall ;)

    Men vah! Anja det där är en Boeing 737-500, hade gärna fått vara en TU-154 men dom har flygförbud i Sverige sedan ett år tillbaka men fotade en på Frösön 2004 i alla fall.

    //Simon Brygg - Ostersund Photography

    ReplyDelete