Klockan är strax före 0600 på morgonen när jag kliver in på Östersunds flygplats och knackar på dörren till Nextjet Crewrum. vid den här tiden på morgonen är det bara turen till Umeå och Luleå som går och ännu har bara Lena, dagens flygvärdinna kommit dit. Tar inte lång tid innan Daniel, våran styrman kommer också som ganska snabbt efter sätter igång med förberedelserna.
Klicka på bilderna för större visning!
Daniel tittar till vädret och tar ut driftfärdplaner för dagens turer samtidigt som han konstaterar att det ligger ett par frontsystem över Norrland med höga moln som kommer ge en del regn och lättare turbulens.
Lena plockar ihop en del fika och mackor och ger sig ut till maskinen, följd av mig och Daniel strax efter. Väl ute vid maskinen gör Daniel en daglig tillsyn av dagens maskin som är SE-LJN, en Saab 340A som stått ute under natten. Allt ser bra ut och Daniel hoppar in på sin plats och börjar gå igenom systemen och kör lite olika tester. Lite senare kommer dagens Kapten ut, Henrik som påbörjar sitt arbete och vid det här laget är vi även redo för bording av dagens första flygning som går till Umeå.
Allt är klart och vi startar upp och börjar taxa ut helt på tidtabell, Nextjet hade förra månaden en statistik på att 99,7% av deras flygningar avgått på tid, endast en flygning hade blivit försenad vilket är riktigt bra!
Vi får klart att ställa upp bana 12 via taxiväg Gustav och sen banan tillbaka sista biten. Daniel som ska flyga första sträckan och när vi vänder runt i banslutet får vi klart starta och Henrik ger över kontrollen till Daniel samtidigt som han börjar varva upp motorerna.
Väl uppe i luften stiger vi över Frösön och centrala Östersund och följer BENKA 3B ut mot Umeå som påbörjas av en vänstersväng på 2800 fot.
Det är fortfarande mörkt men ljusnar sakta men säker i och med att vi tar oss längre upp i landet och kommer över de tjockaste molnen. Vi lämnar Östersund bakom oss och kontaktar Sweden Control som ger oss en klarering för bana 14 på Umeå. När vi sedan börjar sjunka igen mot Umeå så blir det lite mörkare när vi kommer under molnen men tar inte allt för lång tid innan vi får fältet i sikte och Daniel tar över manuellt och flyger inflygningen visuellt.
Vi går ner på bana 14 och taxar in på en tom platta och allt som finns där är en West Air Sweden ATP i en av hangarerna som ser ut att bli servad av några tekniker.
Väl i Umeå är det ganska kort stopp innan vi fortsätter på den så kallade "Norrlandsexpressen" vidare norrut till Luleå. Vi får några nya passagerare och några hundra kilo bränsle till innan det är dags att starta upp igen. Vi taxar åter ut till bana 14 och även denna turen till Luleå flygs av Daniel.
Vi får klart starta och efter start följs det av en vänstersväng upp mot Luleå och flygtiden är här inte mer än 35 minuter. Vi bryter genom molnen och morgonsolen ger oss det första riktiga ljuset och kan inte säga mer än att det är riktigt fint.
När vi närmar oss Luleå är det lite mer molnigt men inget regn och ganska ljust så det fina området syns väldigt bra. Vi går ganska rakt in och går sista biten visuellt in till bana 32.
Vi får klart landa och Daniel gör en snygg landning var efter Henrik tar över och taxar in maskinen.
Även på plats i Luleå vänder vi ganska snabbt men jag hinner titta till Lena i kabinen som gör klart allt för dom nya passagerarna. Vi gör oss snabbt klara och begär att få starta upp igen för turen tillbaka ner till Umeå och efter en väldigt kort taxning så får vi klart ställa upp bana 14 och nu är det Henriks tur att flyga och kommer köra dom två kvarvarande turerna tillbaka till Östersund.
Efter start följer vi en högersväng ner mot Umeå igen och stöter återigen på en del moln och regn på väg ner.
När vi närmar oss Umeå ligger vi som nummer två efter morgonens första ankomst från SAS, vi får sakta ner lite och blir radarvektorerade in till bana 32. När vi kommer ner på ILSen genom molnen så ser vi SAS som taxar tillbaka via banan som med god marginal hinner lämna banan innan vi närmar oss.
Då denna vändan är väldigt snabb så står vi återigen väldigt kort i Umeå innan det är tid att ge sig tillbaka till Östersund igen, vi tar ombord några nya och släpper av några från Luleå innan vi taxar ut för start igen.
Som tidigare sagt så var det Henrik som flög även den sista turen till Östersund och vi startade bana 32 vilket är smidigt då det blir en kort vänstersväng innan vi var på raka spåret mot Östersund igen. Vi försökte på vägen ner ta oss över de höga molnen helt men var precis på gränsen, prövade att stiga ytterligare vid två tillfällen men vi såg molntopparna men tog oss själva inte helt över.
efter cirka 30 min började vi sjunka och på fredagar är det en del charter som kommer till Östersund och före oss låg Iberworld från Chania som gjorde att vi återigen fick sakta ner lite och gå in som tvåa.
Under tiden som vi sjunker mot Östersund så säger jag "Ja snart är det slut på det roliga då" men då säger Daniel att han pratat med Patrik, som också flyger på Nextjet att han ska flyga till Bromma vid 12-tiden och att han gärna skulle vilja ha lite bilder också samt att jag mer än gärna åker med så då blev det klart att det skulle bli en sväng ner till Bromma vid lunch också! Patrik skulle egentligen ha flugit turen till Umeå och Luleå på morgonen men bytte pass med Henrik och därför viste han om att jag skulle flyga med och fotografera.
Vi blev vektorerade in för en VOR-inflygning bana 30 till Östersund och det är en fin utsikt över stan när man kommer in där men molnen var ganska låga och man såg stan sent men när man väl kom ut under molnen var det lika fint som vanligt även om lite sol hade hjälp till.
Henrik gjorde en riktigt fin landning som han sa var ett bra avslut på veckan och kunde med gott samvete ta helg men enligt Eva i kabinen så var det bara en 8 av 10 på landningen så men kan säga att den var bra och inget annat!
Väl nere på marken i Östersund passade jag på att fotografera dagens maskin lite innan det var dags att gå in till Crewrummet där man börjat sin resa fyra timmar och trettio minuter tidigare. Daniel och Henrik gjorde klart sitt pappersarbete och packade ihop för helgen men jag satt kvar i väntan på Patrik som jag skulle flyga ner till Bromma med.
Även inför denna flygning så kom värdinnan dit först och nu var det Emma som skulle jobba som skulle åka två turer till Bromma under eftermiddagen. Efter ett tag så tittade Nils in som är styrman och som skulle flyga med Patrik idag och började titta på väder och ta fram driftisar.
När Patrik kom var det mesta färdigt och vi gav oss ut till maskinen, idag skulle vi åka med SE-LEP som även är känd som Ski Team-planet och den stod inne i hangaren så vi begav oss dit.
Väl framme vid planet så gjorde Patrik en daglig tillsyn och under tiden så startade Nils upp planet och Emma gick igenom kabinen så inget hänt där när planet stått över natten.
När planet dras ut har vi gott om tid till avgång och vi sitter och pratar en del i cockpit innan det är tid att börja med förberedelserna och ta emot våra resenärer som som ska åka med oss till Bromma.
När vi tagit ombord våra 22 passagerare och allt är klart så var det dags att starta upp och under tiden så startar Iberworld med solglada östersundare från bana 30 tillbaka mot Chania. Även vi ska starta banan 30 och får klart att taxa ut via Fox, vi ställer upp och Nils tar över kontrollerna då han ska flyga första turen till Bromma och tillbaka och Patrik flyger kvällsturen.
Efter start är det en vänstersväng ner mot OSLAV för att sedan gå direkt mot ARS. Vi stiger upp till flygnivå 230 och kommer över molnen och har en klar blå himmel framför oss och det klarnar upp mer desto längre vi kommer.
Vi börjar sjunka mot Bromma och sista biten så blir vi vektorerade in till bana 30 med en helt underbar utsikt över centrala Stockholm.
Nils gör en bra landning och vi taxar in till Gate 10 och det är inget lunchstop eller så här heller utan dom börjar direkt att förbereda för turen tillbaka.
För att sträcka på benen lite så följer jag med Nils ut och kollar maskinen och även lite för att få titta på den nya målningen lite närmare.
Under tiden så har Patrik räknat på vikt och balans och gjort klart det mesta för turen tillbaka och så fort jag och Nils är tillbaka i maskinen så börjar vi ta ombord våra 19 passagerare som ska till Östersund.
Tvåan rullar och här meddelar Patrik att vi startar ettan.
Vi rör oss återigen ut mot bana 30 och på berget vid sidan av banan ser vi flightspotters som fotar oss och det förstår jag med tanke på den snygga målningen som täcker planet.
Nils skulle även flyga på sträckan tillbaka så när vi ställer upp och får klart starta så tar Nils över återigen. Efter start så följer vi inte våran SID (Standard instrument departure) utan blir veckotorerade på grund av trafik i området och passerar genom detta nästan rakt över Arlanda vilket ger oss en fin vy över flygplatsen. Vi ropar sedan upp Sweden som ger oss klart direkt mot OSLAV igen och när vi är uppe på höjd så har vi 55 knop motvind vilket gör att denna flighten blev cirka 10 min längre än i vanliga fall men vi startade innan tidtabell och blev inte sena i slutändan.
När vi närmar oss Östersund så får vi gå direkt mot NZ850 som gör att vi gick mot en 10 miles final för bana 12 men när vi fick fältet i sikte så fick vi klart in visuellt.
När vi passerade ut över Storsjön så tog Nils över manuellt och flög sista biten in själv. Efter landning så taxade vi tillbaka via banan och in via Gustav till plattan där jag började dagen nu 9h tidigare.
Nu var det stor tid för mig att dra mig hemöver efter en lång och mycket trevlig dag på flyget men Patrik och hans besättning slog sig ner för en bit mat innan det var dags för dem att köra en vända till ner till Bromma. Får tacka Daniel, Henrik och Lena för en mycket trevlig morgon på "Norrlandsexpressen" och Patrik, Nils och Emma för en mycket trevlig lunchtur till Bromma! Alltid lika trevligt att flyga med Nextjet och dess medarbetare och det ger stor motivation till att studera vidare som pilot även i dagens tuffa tider.
/Simon Brygg - Ostersund Photography
27 September 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Mums, mums. Mer sånt!
ReplyDeleteWow! verkar ha varit en trevlig dag :) riktigt fina bilder! fortsätt så!
ReplyDeleteFint reportage och fina bilder. Jag ser fram emot fler.
ReplyDeleteTackar tackar! Var en riktigt grym dag med mycket fotande och roligt efter en heldag på flyget och sen satt man halva natten med redigering och skrivande av reportaget att det hela uppskattas!
ReplyDeleteSimon Brygg - Ostersund Photography
Bilderna var jätte fina och fortsätt så med foton och fin landning :D
ReplyDeleteMvh// M.L