Follow osdphoto on Twitter

05 September 2009

Haverirapporten släppt för KK7434!

Den 9:e september 2007 åkte jag och Niklas ut för att fotografera kvällens charter från Antalaya som då flögs av MAP Jet. Vid 20-tiden på kvällen landade maskinen på Frösön och använde bana 12 då vinden blåste 130 grader och 8 knop. Landningen fotograferades och inget var ovanligt med den. Det blev dock mörkt och vi fotograferade aldrig starten men den här starten blev inte som alla andra från Frösön!



Det har visat sig att de hade 3100 kilo mer last än maxvikten på maskinen och hade dom varit medveten om detta hade dom inte gjort nästa val i min mening. Piloten valde att starta i medvind från bana 30 och min logiska förklaring är att han hade lutningen på banan i åtanken. Bana 30 lutar ner mot Storsjön vilket också blev räddningen för de 175 personerna ombord på planet.
Planet ställer upp bana 30 och enligt båda piloterna har de nu glömt hur vinden var och vilken bana dom landat på! Dom står kvar på bromsarna tills max gaspådrag är nått, sedan börjar den alltför tunga maskinen att rulla ner längs banan, cirka 600 meter innan planet lättar börjar piloten att dra spaken mot sig men när de passerar tröskeln på banan så befinner sig planet på endast 30 cm höjd och flyger rakt in i banljusen som dom slår sönder på vägen ut.

Hade dom valt att starta i motvind är frågan, hade dom då fått nog med lyftkraft för att klara sig eller hade motvinden gjort att de inte hade fått upp nog med hastighet tillsammans med att banan då hade lutet uppförs och inte nerförs?
De hade otrolig tur i klantigheten (om man kan säga så?) att dessa 175 personerna är vid liv idag! Man tror att en pilot inte ska kunna göra fel som dessa men man slutar aldrig att förvånas! Är det värt att dö och ta med 173 personer i fallet för att bli sen hem för att man måste mellanlanda? ja, jag vet vad jag tycker i alla fall!

Hela rapporten finner du på: Hela rapporten



Bilden är urklipp från Östersundsposten (www.op.se) som har fulla rättigheter till urklippet.

Detta har även uppmärksammats av de lokala tidningarna att rapporten släppts och Östersundsposten hörde av sig i intresse av bilder från kvällen och självklart ordnade vi det! Roligt säger jag då de använde en av mina bilder på planet från kvällen, och det är mer än en gång som jag ångrat att jag inte fotade starten den kvällen men lätt att tänka på det nu i efterhand!

Tord Andersson på Östersundsposten (www.op.se) frågade mig lite om kvällen och skrev ett mindre sidoreportage om det hela. Det går att läsa på: Intervju med Simon om kvällen



Haverikommissionen har även släppt en film som visar hela förloppet av starten som du kan se här ovan. Där ser man hur sent maskinen faktiskt kom i luften.

/Simon Brygg - Ostersund Photography

No comments:

Post a Comment