De senaste veckorna har det, liksom det tyvärr mest brukar vara under sommaren, mest varit inrikestrafik av Boeing 736-slaget på besök på Östersund/Frösön. Som tur är kommer det dock lite ljusglimtar ibland och här följer bl.a. MD80, Freebird Airlines (även i annan målning än vad vi är vana vid) och "morgonsvurbarnas" avgång. Helt enkelt lite blandat från de senaste två veckornas gång.
SE-DMB på väg mot Arlanda.
Freebird (TC-FBR) från Antalya landar bana 30.
Numera nerlagda Östersundsflyg syns här med SE-LXH ett par dagar före sista turen.
Den numera välkända landslagsmålningen på SE-LEP, och LN-RMS som SK070 (som det kanske märks är det mest den flighten MDn kör på).
En tidig torsdagsmorgon blev det till att fota de första avgångarna efter en alltför tidig fototur till Ristafallet, här Nextjet mot Umeå/Luleå.
"Up close" på SE-LMR som nyss ankommit från Trondheim.
Freebird kom med en annan individ (och målning) än vad vi brukar få hit, TC-FBJ på kort final bana 12.
Den 27e kom både SK070 och SK074 som MD-82an OY-KHM, och även om flygplatsen ligger en bra bit ifrån polcirkeln så var det tillräckligt ljust även vid 22:36 när landningen på SK074 togs. Det har sina fördelar att bo norröver ibland!
SK071 tagen från staketet nära tornet.
SK074 tar mark..
..och svänger in på plattan för kvällens övernattning.
Utan att avslöja för mycket kan vi nämna att det är lite resor inplanerade framöver, och vi ska se om det inte kan bli lite intressant före dess också, så ni får lite att titta på i sommar!
/Ostersund Photography
01 July 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
finns det nånstans på lfv:s hemsida där man kan kolla på vilken bana planen landar på? Eller hur får ni reda på de! Snygga bilder, gillar sista bilden på md:n
ReplyDeleteTack för det.
ReplyDeleteNej, någon sådan hemsida finns tyvärr inte. Det man får göra är att lyssna av flygledartornet eller en ATIS på större flygplatser med hjälp av en scanner och höra vilken bana det är som används.
Har man inte en scanner eller inte har möjlighet att lyssna av så kan man gå in på LFV's FPC-sida som har väder för piloter: http://www.lfv.se/sv/FPC/AISMET/
Gå under METAR till Sweden, och se på flygplatsens ICAO-kod hur vädret och vinden är där just nu.
Om jag kollar där nu för Frösön osm är ESNZ så kan jag se att det blåser från 120 grader och med en hastighet av 13 knop, dvs friska östliga vindar. Flygplan brukar ju som regel landa mot vinden och då kan man här dra slutsatsen att dom landar på bana 12 som pekar mot öst och vinden.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Mvh Niklas Kull
Okej! Tack så mycket! Men jag kopierar 021750Z 16009KT CAVOK 24/05 Q1013=in den här Jag förstår att 16009kt är knop, men vad är det som står för vilka grader det blåser från? Hoppas jag inte frågar för mycket nu!
ReplyDeleteGår östersundslinjen bra för sas?
ReplyDeleteMycket folk?
Där det står 16009 skulle man kunna dela upp det i 160/09 där 160 är graderna som vinden blåser FRÅN och 09 är hastigheten i knop.
ReplyDeleteMvh Niklas Kull
Huruvida SAS linje till Östersund går bra vågar jag inte svara på riktigt då det var länge sen jag flög den, men det verkar ändå vara rätt mycket folk i terminalen och så. Som går av och ombord, kan även tänka mig att kabinfaktorn har blivit något högre nu när Östersundsflyg fick lägga ner sin verksamhet tyvärr.
ReplyDeleteAnnars så brukar det stå ganska ofta att Frösö flygplats ökar mest i Sveriges regionalflygplatser i passagerare jämfört med året dessförinnan. SAS har ju större delen av passagerarandelen här uppe så den verkar ju gå ganska bra ändå.
Mvh Niklas Kull