Idag var det inte planerat på något vis att vi skulle åka ut och fotografera utan vi tänkte bara ta en lunch och umgås lite, men med MD-80 på tidtabellen och sol ute så var det bara ett att göra. Efter att vi prövat ett nytt lunchställe åkte vi och plockade upp våran kamerautrustning och tog sikte mot flygplatsen. Väl på plats så var det vindstilla, sol och inte ett moln i sikte, ganska trevliga vårtecken alltså. Vi bestämde oss för att åka ner till 12:an för att fota landningen av Nextjet och SAS som båda kommer upp från Stockholm. Vi var på plats lite tidigt så vi passade på att bara njuta av vädret och Kull passade även på att fixa lite med sin nya bil och byta ut dom gamla sidomarkeringslyktorna som är gula mot nya vita.
Niklas i full gång med att byta sidomarkeringslyktorna på bilen i väntan på dagens första ankomst.
Kamerorna är framtagna och klara.
Jonas som står och njuter av det härliga vädret med Niklas nya pärla bakom sig.
Efter en liten stund så ropar Nextjet upp på radion och får klart in visuellt till bana 12. Det visar sig vara SE-LEP, alltså Svenska landslagets specialmålade maskin, en trevlig överraskning får man säga.
Nextjet Saab 340 i Skiteam-målning ankommer från Bromma.
En närbild över 7Dn efter att vi fotograferat landningen av Nextjet.
Bara ett litet tag efter att Nextjet landat så ropar även SASen upp som redan när dom ropar upp har fältet i sikte tack vare det klara fina vädret.
SAS 2064 Från Arlanda strax före sättning bana 12.
Simon som står och stylar lite med sin 7D.
Efter att SK2064 tagit mark så packade vi ihop för att åka bort och fota starten, vi ringde då till Conny i tornet för att se om vi kunde få fota den därifrån och hjälpsam som alltid låter han oss komma upp. Skönt var det så slapp vi djupsnön som vi annars hade fått tagit oss igenom för att kunna fotografera starten.
Jonas som plockat på sig sin utrustning innan vi går upp i tornet.
Klockan börjar nu närma sig fyra på eftermiddagen och solen har börjat röra sig neråt, enligt tidtabell så ska både SAS till Arlanda och nextjet till Umeå avgå nu och dom båda börjar göra sig klara för start. SASen är först ut och något vi noterar är hur snabbt dom taxar ut innan start, vi noterade också att dom var 5 minuter sena så antar att besättningen ville hem. Vi tänkte inte mer på det och SK2065 börjar varva upp motorerna och vi står redo med kamerorna.
Normalt följer man en förvald utflygning från bana 30 på Östersund eller så gör man så att man stiger till 2800 fot i banan riktning innan man svänger ut mot sin första punkt i färdplanen, men piloterna ville uppenbarligen inte bli mer sena så dom frågar tornet om dom kan få en visuell utflygning. MDn roterar och bara några sekunder senare så börjar dom en sväng på låg höjd ner mot Stockholm, trevligt att fota det hela men man undrar vad som gjorde att piloten hade sådan brådska att komma iväg.
SK2065 strax efter start som påbörjar en tidig sväng ner mot Arlanda.
Strax efter att SK2065 lyft ner mot Arlanda så ställer Nextjet upp och får klart starta mot Umeå, inte långt efter att man hör motorerna varva upp så lyfter nosen på den lilla lätta Saaben.
Nextjet strax efter start med Jämtkrafts värmeverk i bakgrunden.
Efter att både Nextjet och SAS lyft är det nu ganska lugnt ute på Frösön och nästa ankomst är om 40 min i form av Östersundsflyg Saab 2000. Då ljuset är helt underbart och maskinen är ny för bolaget så hänger vi kvar och väntar på landningen, Maskinen med registrering SE-LSB har tidigare flugit för bland annat SAS, Air Botnia, Skyways, Sky Express och Blue1 och har ganska nyligen börjat flyga för Östersundsflyg.
I väntan på Östersundsflyg så kommer polishelikoptern Polis 941 in för landning efter en tur i fjällvärden.
Östersundsflyg Saab 2000 taxar via banan tillbaka in till plattan efter landning.
Klockan hinner bli 16:50 innan Östersundsflyg från Bromma landar bana 12 med dagens sista ljus som ligger över Frösön. Efter att dom har landat och tagit sig in på plattan och stängt ner så tackar vi för oss i tornet och ger oss hem efter ännu en riktigt trevlig dag på Frösön.
//Ostersund photography
06 March 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Supersnyggt som vanligt!
ReplyDeleteTrevligt inlägg! Kändes lite som vår, solen värmde mycket, perfekta förhållanden för spotting idag!
ReplyDeleteJag tycker att bilden på polishelikoptern var bäst!! Men hur håller ni kamerorna egentligen? Ingen bärrem om halsen och på axlarna så att de kan trilla i marken när som helst... :-) Hur som helst så tar ni bra bilder :-)
ReplyDeleteTackar samtliga för fina kommentarer som alltid!
ReplyDeleteStefan:
Vi är ju egentligen inget annat är vårdslösa ungdomar i grunden, så då får man räkna med lite kameror på axeln ;) Det gäller att vara beredd att skjuta från höften!
När olyckan var framme för mitt 17-40 så var det faktiskt stativfästet som var boven i dramat, men visst är det säkrast med kameran om halsen!
Tack igen!
/Jonas - Ostersund Photography
Jonas: Jag ser er som mogna ansvarstagande yngre män som jag hoppas få se i cockpit på något trafikflygplan inom 5 år...
ReplyDeleteKan bara prata för mig då Jonas tappar saker lite då och då ;) även om han var lite ironisk så ska väl förtydligas att man ibland slarvar med remmen ibland ja. känner dock aldrig att det är några problem när man håller kameran och har bandet inlindat i handen eller över axeln och håller i bandet med andra handen. Ändå gången som jag är grymt noga med att ha remmen runt halsen är när man står på bryggan på flygledartornet som är 50 meter högt för tappar man kameran där så är det ganska kört!
ReplyDeleteHoppas se mig själv där om 5 år också och på tal om det så flyttar jag ner till Stockholm i sommar och börjar plugga på Flygteoriskolan i september till trafikflygare så då kommer man nog ses lite mer ute på Arlanda på lediga dagar än vad man gör nu!
/ Simon Brygg - Ostersund photography
Det känns som om frågan om att tappa eller inte tappa grejer blivit fullt utredd nu. Det var ert eget inslag som lockade till olika åsikter om hur man ska hålla sin utrustning. Som jag ser det är det ju lite grann upp till var och en hur man vill göra eftersom det är den som tappat grejer som blir lidande. Undantaget är naturligtvis om man tappar grejerna på någons ömma tå eller liknande :-)
ReplyDeleteMen sett ur ett lite allvarligare perspektiv så tror jag själv att en utrustning i princip kan slängas efter att den råkat ut för en stöt. Jag inbillar mig nämligen att optiken kan ändras om linser flyttas ur sina lägen vid en stöt. Det är i så fall problem som man inte märker på en gång. Det är p.g.a. detta jag inte köper begagnade grejer. Man vet aldrig vilka stötar de utsatts för tidigare...
Lev väl grabbar och håll fattningen om både grejerna och i övrigt :-)
Finfina bilder! Vart kör ni när ni åker bort till bana 12? Jag har hört att dom stängt den bortre grinden vid gamla F4? Eller kör ni inte så långt bort!
ReplyDelete@Mattias: Man kan även ta sig runt åt andra hållet, åk förbi terminalen mot rödösundet och ta andra infarten in (det finns en informationtavla om grindens öppettider till höger när man svänger in)
ReplyDelete/Peter