Follow osdphoto on Twitter

08 March 2010

Besök av Metropolitansimulatorn på Hässlö

En av kurserna jag läser på MdH just nu är Avionik I, som handlar om instrumentering och navigering. Senaste veckorna har vi läst om olika radiofyrar, tröghetsnavigering, hur instrumenten är uppbyggda osv. För att få lite praktisk tillämpning på det hela istället för att endast känna till hur det funkar teoretiskt har vi idag haft en "laboration" ute på Hässlö där vi gjorde en kortare navigering runt Västeråsområdet i Metropolitan- och DC-10-simulatorerna.
Min grupp blev tilldelad Metropolitansimmen, inte mig emot då jag har testflugit deras DC-10-sim tidigare, så det var trevligt att testa denna också.




Först blev det allmän rundvandring på museet medan andra grupper flög klart, här är en lite annorlunda Viggen, skänkt till KTH av Saab för att ingenjörerna där ska få lite att titta på och förundras över, nu räknas den visst som föråldrad, och är placerad här istället.



Sen var det dags för själva flygningen; jag började i vänstersitsen och första delen av flygningen var att följa bana 19 mot RD och efter en högersväng flyga mot LE (outer marker rwy 19), efter att vi passerat ARS på radial 90 var min del då över, inte direkt det svåraste man gjort i en sim ;D, sen blev det paus och stolsbyte då andra parten skulle ta landningen. Jag hann iaf testa kontrollerna lite, och själva styrningen var jämförbar med DC-10an, dock var gasreglaget bättre anpassat och kändes stummare. En fin detalj är de analoga motorinstrumenten som svarar riktigt bra, även denna simulator är bra uppbyggd och bör testas om man har vägarna förbi!



Vi är påväg mot nordväst om fältet och här ser man lite av overheadpanelen och själva duken.


Vi gör lite korrigeringar till inflygningen, bana 19


...och här ser man lite mer av overheadpanelen med tillhörande NAV-panel.



Och då ligger vi på finalen, långt borta till vänster kan man skymta VST/ESOW (banan ser ut att ligga lite väl till vänster, det är för att vyn är placerad till fördel för den som flyger vänstersits, något som känns lite udda vid landningen)


Gaspådraget justeras..


..och så var vi nere och klara.

Då återstod bara att titta runt lite på de övriga planen i hangaren, frågan är om det inte blir Drakensimulatorn nästa gång..


/Peter Eriksson - Ostersund Photography

No comments:

Post a Comment