Follow osdphoto on Twitter

23 March 2010

Ostersund Photography når milstolpe på Airliners.net

Idag firar vi på Ostersund Photography hela 1000 inlagda bilder på Airliners.net, Bild #1000 blev på en norsk business jet med registreringen LN-SSS som landade på Frösön den 14:e Mars 2010.

Bilden kan ses via den här länken:

Som kuriosa kan nämnas att den första bilden vi fick in laddades in i databasen den 11:e April 2006 alltså nästan exakt 4 år sedan!



Just nu ser vi fram emot att leverera 1000 bilder till, till våra läsare och Airliners.net!

/Ostersund Photography

8 comments:

  1. Och här är man stolt över att fått in sin första bild ;)

    Grattis så mycket :)

    ReplyDelete
  2. Det ska du vara också, vi alla här börjat någon gång och minns själv när jag fick in min första bild och tycker det är lika roligt nu med flygfoto som då! Så kör på bara så blir bilderna bara bättre och bättre.

    //Simon Brygg - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  3. Men visst är väl c/s för OY-RCC "Färöline" och inte fairline ?

    ReplyDelete
  4. Stefan Sjögren (Stockholm Arlanda Photography)24/03/2010, 07:19

    Ni tar mycket bra bilder men tänk på att Airliners.net har ganska statiska kriterier och för att inte bli begränsad i sin fotografering så är det viktigt att inte i första hand rikta in sig på att få med bilderna på A:net. Med fler okunniga screeners ser jag en tendens till ökad strömlinjeformning hos A:net och att okunniga screeners tar bort bra bilder för att de inte passar i mallarna. (Jag har förresten över 5000 bilder hos A:net helt själv vilket egentligen är för mycket...)

    ReplyDelete
  5. Efter vissa efterforskningar har vi kommit fram till att Atlantic Airways anropssignal är Faroeline ja och faktiskt inte Fairline, I vårat försvar är det inte lätt att höra skillnad på radion när dom inte märkbart uttalar Ö-ljudet i anropssignalen.

    ReplyDelete
  6. Stefan, Jo visst är dom strikta på Airliners.net men vi har märkt att screeningen är ganska ojämn från tid till tid, med bilder som blivit nekade
    kan bli godkända ett par månader senare utan ändring. Alternativt bli nekad igen fast med helt andra orsaker.

    Sen kan det ju bli ganska enformigt men man får göra vad man kan för att variera sig men som ändå ska gå igenom Airliners.net synålshuvud. Speciellt här på Frösön är det lätt att bli enformig när det oftast kommer B737 från SAS men då får vi helt enkelt bege oss till en mer internationell flygplats så brukar det lösa upp enformigheten samtidigt som det är kul att komma iväg någonstans.

    /Niklas

    ReplyDelete
  7. Stefan Sjögren (Stockholm Arlanda Photography)24/03/2010, 11:57

    Hej,
    Jag anser inte att a:net är strikta, de är många gånger i grunden okunniga och eftersträvar likformighet ljusmässigt och motivmässigt. De släpper igenom skräp och tar bort bra bilder i många lägen. Det beror på att många screeners inte har någon större kunskap inom fotografering själva och därför enbart bedömer tekniska kvaliteter.
    Jag menar därför att man inte ska inrikta sin flygfotografering enbart på bilder som man tror att a:net ska ta in. Ni har ju en talang som kan utnyttjas!! Jag tror att fotograferingen utvecklas bäst om man inte i alla lägen fotograferar för att sedan visa bilderna på airliners.net.

    ReplyDelete
  8. Givetvis fotar man inte bara för Airliners men givetvis anpassar man en del bilder att kunna ladda upp dem. Du har själv som sagt en hel del bilder där och tror att vi tänker ganska lika. Man fotar inte primärt för Airliners men det är ett bra sätt att visa upp sina bilder så man anpassar en del bilder för att kunna publicera dem där.

    Sen tycker jag det är tråkigt att dom är så strikta på speciella bilder, jag tycker det är viktigt att bilder är raka, inte fult kapade, skarpa etc men bra bilder som är mer estetiska inte ska bli rejectade bara för att den inte är exakt centrerad eller så tycker jag är idiotiskt. För det intressanta är att när en annorlunda bild väl blir godkänd så kommer den alltid upp på Top of 24h vilket tydligt bevisar att folk och jag själv vill se mer av den typen av bilder, men som jag sa så ska man inte godkänna bilder bara för att dom är estetiskt bra heller för tycker att vissa ramar ska dom hålla sig inom som detta med skärpa, att dom är raka etc.

    //Simon Brygg - Ostersund Photography

    ReplyDelete