Follow osdphoto on Twitter

15 June 2010

Östersundsflyg lägger ner sin verksamhet

Tryck för större bild
Arkivbild från maj 2010. SE-LXH var den vanligaste maskinen som flög för Östersundsflyg mellan Bromma och Östersund.

I går lämnade Östersundsflyg ett pressmeddelande där de förklarade att deras flygverksamhet kommer att upphöra. Det relativt unga flygbolaget har haft en del motgångar som de inte har kunnat påverka själva, vilket till slut nu har tvingat dem till att sluta flyga. I pressrealeasen står det att ägargruppen räknat med förlust under det första året, vilket är brukligt för nystartade flygbolag. Under det första året handlar mycket om att komma in på marknaden och hitta sina kunder för att kunna bygga upp ett förtroende hos passagerarna och på så sätt växa. Östersundsflyg började visa gröna siffror i januari 2010, vilket tyder på att de lyckats bra med detta efter att bara ha varit i trafik sedan augusti. Men det är händelserna efteråt som dragit ner siffrorna för bolaget.

Flygbolaget startades upp under 2009 med Sverigeflyg Holding AB som delägare. Andra bolag som Sverigeflyg finns med i är också Gotlandsflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg samt Fly Småland. Östersundsflyg (som i början hette FlyJämtland men fick byta namn då det blandades ihop med en lokal helikopteroperatör) startade upp sin trafik på sträckan Bromma-Östersund för att ge passagerarna fler alternativ och bryta SAS monopol för att sänka priserna. Tillsammans med NextJet har de lyckats och enligt Magnus Trense på Östersundsflyg har besparingarna på flygpriser på flygningar mellan Stockholm och Östersund blivit 100 miljoner kronor lägre under det gångna året jämfört med tidigare år!

Tryck för större bild
Arkivbild från Östersundsflygs, då FlyJämtland, första flygning på Åre Östersund Airport 19 februari 2009.

Östersundsflygs premiär var 16 augusti 2009 (se vårat reportage från invigningen här) men de hade redan dragit igång lite smygtrafik under vintern för att flyga upp skidresenärer. Passagerna hittade relativt fort till de nya prispressarna och bolagets första vinstmånad kom i januari, bara ett halvår senare. Det var därefter som allt hände på en gång.
15 april i år var den dag då ett askmoln från Island drev in över Europa och hindrade så gott som all flygtrafik. Det var vulkanen Eyjafjallajökull som hade fått sina utbrott och nu bäddade in vårt kommunikationssamhälle och skapade kaos och panik. Östersundsflyg och alla andra flygbolag fick hålla sig på marken och förlorade miljoner i intäkter.
När väl den krisen var avklarad var inte nästa långt bort då Svensk Pilotförening gick ut i strejk i slutet av maj. Det säger sig självt att ett flygbolag har svårigheter att flyga utan piloter, så åter igen fick Östersundsflyg hålla sig på marken och åter igen förlorade de intäkter.

Tryck för större bild
Vi fick möjlighet att göra ett reportage under en flygning med Östersundsflyg i november 2009.

Självklart rår inte Östersundsflyg för varken strejker eller temperamentsfulla vulkaner, men i och med att detta inträffade gick flygbolaget så pass mycket i förlust att de nu meddelat att de kommer sluta trafikera Östersund och Bromma vid midsommar. För att tacka för stödet de haft hos passagerarna så avslutar de nu sin verksamhet med att flyga för 308 kronor under deras sista vecka. Det sista datumet för trafik är satt till torsdag 24 juni och därefter är det åter SAS och NextJet som sköter flygtrafiken mellan Stockholm och Östersund.
Östersundsflyg avslutar pressreleasen med att önska NextJet fortsatt lycka till med att hålla uppe konkurrensen mot SAS, vilket behövs för att hålla priserna nere och erbjuda en chans att landa på Bromma som är närmare Stockholm City än Arlanda.
Vi får tacka Östersundsflyg för det gångna året och för att vi fått möjligheten att göra reportage från cockpit på en av deras flygningar. Vem vet, om vindarna vänder kanske vi får se en SAAB 2000 i Östersundsflygs regi på Frösön igen!

Östersundsflygs Pressrelease

/Ostersund Photography

8 comments:

  1. Synd att dom fick sluta flyga! Fina bilder på dom 2 bilderna förresten! Men hur får ni så jäkla fina bilder? Och glansen i dom! Sjukt fina!

    ReplyDelete
  2. Tack för berömmet!
    Ja det är synd. Inte bara för att det är viktigt med konkurrens, det var också lite roligt med ett "inhemskt" flygbolag.
    Vad gäller hur vi får till bilderna så får jag helt enkelt hänvisa till kommande delar av vår artikelserie Fotoskolan. Kan inte avslöja något i förväg ;)

    /Jonas - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  3. Okej! Då får jag vänta på den delen! När kommer nästa del om Inflygningen? Eller kan du inte avslöja det heller :)

    ReplyDelete
  4. Del 2 är att vänta troligen på måndag! Håll utkik!

    /Jonas

    ReplyDelete
  5. Fast det är ju enkelt att skylla en dålig ny linje på vulkaner o annat!?! :D

    ReplyDelete
  6. Hur skriver ni erat namn så där i Svart?? Använder ni Photoshop och hur gör man de?

    ReplyDelete
  7. Anonym: Ja att linjen Östersund-Stockholm kanske inte har plats för tre operatörer är väl ingen hemlighet, men Östersundsflyg gick ändå runt så askan och strejken gjorde väl att det sista så dom inte kunde fortsätta. Sen är det svårt att säga om detta är hela sanningen eller inte och det lär förbli osagt tyvärr.

    //Simon Brygg - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  8. Anonym: Om du tänker på våran "copyright" i botten av bilden så ja. Vi alla inom Ostersund Photography använder oss idag av Photoshop CS4 för all redigering. Vi har Gjort dessa i Photoshop och sparar dem sedan för att kunna klippa in dem på alla våra bilder.

    //Simon Brygg - Ostersund Photography

    ReplyDelete