Follow osdphoto on Twitter

08 June 2010

I cockpit på SAS MD82 till Östersund

Tisdag 1 juni var första året på MdH i Västerås avklarat för mig, det var inte alltför bråttom tillbaka till Östersund så SK070 som trafikerades av en MD82 blev inbokad. Nuförtiden är det rätt sällan som man ser eller flyger med SAS MD80 på denna linje, så att vänta någon timme gjorde inget.

Väl på plats hade jag turen att få flyga jumpseat upp, och den 3e bästa platsen i MDn gjorde väntan värd.

Tryck för större bild
Kapten Kiki har precis genomfört walkaround på LN-ROT och Micke i högersits läser tillbaka klareringen upp till Östersund.

Tryck för större bild
Kiki granskar final load sheet, vi har en TOW på strax över 54 ton och 11 graders klaff kommer användas under starten på bana 08.

Tryck för större bild

Tryck för större bild

17:45 puttas vi ut och efter start på 08 fortsätter vi via SIDen RESNA2L, därefter DEGAL och slutligen OSLAV då vi närmar oss Östersund. Uppe på höjd blir det att plocka fram reservbatterierna till blixten så den kan användas, inte så bra att inte kolla blixten i förväg men när det är helt oplanerat så..

Tryck för större bild
Micke kollar av hur vi ligger till och Frösön syns mitt i det högra fönstret, även Norderön går att skymta i mittenfönstret.

Tryck för större bild
Högersväng för visuell inflygning till bana 12

Tryck för större bild

Tryck för större bild
Banan på Åre Östersund i sikte med Frösöberget i bakgrunden.

Tryck för större bild

Tryck för större bild
..och strax före sättning..

Tryck för större bild

Då står vi på plats i Östersund 55 minuter och 2600kg använt bränsle senare, och jag vill tacka Kiki och Micke för en mycket trevlig flygning med Ingjald Viking!

/Peter Eriksson - Ostersund Photography

10 comments:

  1. Får man åka Jumpseat i MD80 nu?
    Var de inte nåt konstigt med själva stolen?

    ReplyDelete
  2. Det var inga konstigheter, såvida du inte menar något på någon särskild individ?

    /Peter Eriksson - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  3. Hur lyckas du få åka med i cockpit?.
    Är det inte svårt nuförtiden med alla regler?.
    Det är väl inte för inte de satt upp de nya cockpitdörrarna i metall?. Frågar du bara vid incheckningen eller hur går det egentligen till?.

    Många frågor.
    Andreas

    ReplyDelete
  4. @Andreas: Har de kontakt med planet via gaten kan man kolla läget där, i detta fall hade de inte det så jag frågade kapten vid påstigning, berättade vad jag pluggade och att jag fotar mycket flyg..

    /Peter Eriksson - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  5. Stefan Sjögren (Stockholm Arlanda Photography)09/06/2010, 14:16

    Det var kanske den bästa serien cockpitbilder jag sett från er så här långt. När flygplanet svänger blir det effektfullt med takfönstren!!!

    ReplyDelete
  6. Vilket objektiv är bilderna tagna med?

    ReplyDelete
  7. @Anonym: Samyang 8mm f/3.5 fisheye

    /Peter Eriksson - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  8. Hej! Jag såg på en kommentar att du fotade med ett Samyang 8mm fisheye objektiv! Jag funderade på att köpa ett sådant men är inte riktigt säker på om det passar på min kamera! Vet du/ni om det passar på en Canon Eos 1000D ? Tack på förhand!

    ReplyDelete
  9. Hej Henrik, det ska vara samma fattning som andra objektiv till Canon, så går fint det.
    Jag köpte min från http://fototip.pl , var några hundra billigare än Cyberphoto och tog ungefär en vecka för frakten.

    /Peter Eriksson - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  10. Okej! då vet jag. Tack så mycket!

    ReplyDelete