Follow osdphoto on Twitter

29 June 2010

Flygkraschen på Rödön

För 56 år sedan den tredje december 1953, havererade ett jaktflygplan av modell J-28B Vampire strax efter start från Frösöns flygflottilj F4.

Uttaxningen till bana 30 gick normalt och den efterföljande starten likaså fram tills efter att flygplanet hade lättat med något för låg fart, flygföraren fällde in landningsstället och därefter tappade flygplanet höjd och tog åter mark på banan där det fattade eld innan det hann upp i luften på nytt.
Flygföraren blev upplyst av flygledaren att det slog lågor från flygplanet varav han svängde upp åt höger mot Rödön där han lyckades klättra ur sittbrunnen och rädda sig genom att hoppa ut med sin fallskärm. Han landade senare ungefär 500 meter från nedslagsplatsen mitt ute på en myr på Rödön.
Det blev en kraftig smäll med en djup krater i myren som med åren har vattenfyllts så att hela flygplanskroppen nu står under en blandning av vatten och cirka 1 000 liter flygfotogen som läckt ut från vingtankarna.

Tryck för större bild
En karta där flygplatsen kan ses i nedre delen och nedslagsplatsen kan ses i den övre delen, markerad med en röd prick.

Det enda som man kan se på platsen är några vrakdelar i varierande storlek, då det största är vad vi tror ett skevroder.
Andra vrakdelar består av förvridna metalldelar, slangar, delar av vingbalken, olika tätningar etcetera.


Vi började med att gå över några åkrar och större brännässleodlingar...


...för att fortsätta djupare och djupare in i den täta skogen.

Tryck för större bild
Översiktsbild på haveriplatsen.

Nedan följer bilder i detalj på de olika vrakdelarna som låg utanför den vätskefyllda kratern, eftersom vi inte kunde finna information om vad de flesta av delarna är har det inte skrivits någon information om dem.












Detta ser ut att vara en del av vingbalken.






Med viss färg kvar på den här delen kan vi dra slutsatsen att flygplanet var grönt.

Tack till Tommy på Svensk Flyghistorisk Förenings forum som informerade att individen i fråga är 28257 (F4-(blå)J)

/Ostersund Photography

4 comments:

  1. Häftigt o spännande reportage...Kul med lite annorlunda :)Gillar även er fotoskola...mycket lärorikt att ta vara på. Ni har en toppensida!!!

    ReplyDelete
  2. Svensk Flyghistorisk Förenings forum kan kanske ge besked om militära koder och tillverkningsnummer på fpl.

    ReplyDelete
  3. Jöran Johansson08/07/2010, 18:08

    Jag förstår att det kan vara intressant att besöka en haveriplats, det skulle jag också tycka. Men jag antar att det ur Flygvapnets synvinkel inte finns någon anledning eller något intresse att tillmötesgå eventuella haverispanare. Så vilka överväganden kan ligga bakom att platsen inte städas? Har man tänkt att vrakdelarna ska ligga kvar för i princip all framtid?

    ReplyDelete
  4. Jamen där ser man! Har ni varit och fotat här på ägorna. Roligt att skorthögen här hemma fortfarnade är intressant. Den ligger på "vår" hjortronmyr så vi tittar till den ett par gånger per år.
    Jag vet inte om du Jonas kommer ihåg mig men vi jobbade på Eniro samtidigt ett tag.

    ReplyDelete