På väg ut mot flygplatsen.
Niklas, Simon och Peter åkte ut under Söndagskvällen då Jonas var på jobbet. Vi skulle fota City Airlines kvällsflyg från Göteborg som anländer klockan 20:05.
Innan landningen så fanns det utrymme för att fota SK070 som var en Boeing 737-600 "Gris".
Det var alltså dags att bli lite kreativa, och med supervidvinkelobjektiv är det inte helt svårt faktiskt, så vi åkte ut till inflygningsljusen vid bana 12 som har en alldeles underbar utsikt ut över storsjöflaket med diverse fjäll i bakgrunden som man kan se när vädret är klart, vilket det också var.
SK070 som flygs av en Boeing 737-600, registrering OY-KKS.
SE-LXH från Bromma, Niklas nederst i bild.
Denna ensamma Nextjet-Saaben stod stilla på plattan i väntan på nästa jobb tidigt den kommande morgonen.
Till synes den lite kortare 135an, normalt sett har City Airline flugit med Embraer 145 som alltså är lite längre och tar något fler passagerare, ett tecken på att säsongsresandet till Åre håller på att minska kanske?
Det var dags att åka hem då det var alldeles för mörkt för att fortsätta fota och dessutom var det ingen mer schemalagd trafik så vi åkte alla hem till Niklas för att se på film och ladda inför nästa spottingdag då även Jonas skulle ansluta.
Denna gång var det färre ankomster/avgångar vilket märktes när vi satt i bilen och väntade emellanåt rörelserna. Dagens första ankomst (för oss, detta var på kvällen och klockan var
runt 18) skulle bli en SAS MD-80, LN-RMT.
Scandinavian 070 ropade upp på scannern och fick klart in mot bana 12 och sjunka mot fältet för att bli radarledd mot flygplatsen. Vi gör oss redo.
Jonas och Peter packar fram lämplig materiel.
Den efterlängtade MD-80n. Eftersom att de är så pass ovanliga numera så bjuder vi på två bilder från landningen och en från starten.
Sen var det dags för NextJet att anlända från Bromma i form av den vanliga Saab 340n.
Scandinavian 070 ropade upp på scannern och fick klart in mot bana 12 och sjunka mot fältet för att bli radarledd mot flygplatsen. Vi gör oss redo.
Jonas och Peter packar fram lämplig materiel.
Den efterlängtade MD-80n. Eftersom att de är så pass ovanliga numera så bjuder vi på två bilder från landningen och en från starten.
Sen var det dags för NextJet att anlända från Bromma i form av den vanliga Saab 340n.
Dock var det ingen jättevanlig registrering, SE-LMR.
Nu när vi har fått utlopp för vår kreativitet under två dagars tid blir det återgång till att fota flygplanen på sedvanligt vis, såvida inte intresse finns för fler bilder av den här stilen? Lämna gärna en kommentar om ni har några tankar!
/Ostersund Photography
Nu när vi har fått utlopp för vår kreativitet under två dagars tid blir det återgång till att fota flygplanen på sedvanligt vis, såvida inte intresse finns för fler bilder av den här stilen? Lämna gärna en kommentar om ni har några tankar!
/Ostersund Photography
Första flygbilden gillas! Får nästan känslan av att bilden är tagen utifrån rymden där molnen täcker delar av tellus.
ReplyDeleteSchysst med lite annat, var lite kreativa ibland, bara kul att läsa ;)
ReplyDeleteDet är jättekul att ni tagit de här bilderna. Det var ett tag sedan jag tog den här sortens bilder men jag har en gammal FlyMe på ARN underifrån som ligger på A:net och en del som inte finns på nätet som är kreativa. Det här visar er styrka som flygfotografer. Kul!!
ReplyDeleteVi får som vanligt tacka alla för fina kommentarer!
ReplyDeleteDet gäller att prova på lite variation för att få liv i bilderna ibland, då Frösön inte erbjuder alltför många vinklar.
/Jonas
Riktigt trevliga bilder!
ReplyDeleteJa, nu börjar antalet fjällturister minska efter denna veckas skollov. På Söndag går City Airlines sista tur för denna säsong. Nedresan fullbokat, vilket tyder på att linjen är populär. Samtidigt minskar Östersundsflyg antalet avgångar efter denna helg. Från 5 till 4 turer på torsdagar, från 3 till 2 turer på söndagar och lördagsturen upphör.
Så det börjar väl återgå till den vanliga "vardagslunken" framöver.
De ovanligheter som är planerade den närmsta tiden är charter med Freebird Airlines till Antalya, och Iberworld till Rhodos. Båda i Maj. Dessutom börjar väl Cyprus Turkish med charter till Antalya nu i slutet av april? Därefter är det Eurocypria till Rhodos i Augusti och September, samt Air Europa till Gran Canaria i Oktober och November. Lite utökad charterverksamhet med andra ord. Lite synd att Östersundsflyg är det enda av sverigeflygs bolag som inte är med i deras chartersatsning som lanserades för ett par veckor. Då hade vi fått ytterligare ett antal avgångar bl.a. till Lanzarote.
Och som grädde på moset kom Swedavias statistik för mars idag. Där kan vi glädjas åt att Åre Östersund ligger i toppen återigen. Antalet rörelser ökade med hela 51% jämfört med mars 2009. För hela första kvartalet var Åre Östersund den flygplats som ökade mest i hela Sverige, både i antal passagerare och antal rörelser. Riktigt skoj att utvecklingen går uppåt!
Riktigt fina bilder som vanligt! Men hur får ni reda på vilken bana planen ska landa och starta ifrån när ni fotar? Jag vet att dom vill starta och landa i motvind men annars hur vet ni ?
ReplyDeleteAnonym: Ett snabbt svar på den frågan är att hålla koll på vindriktningen som man ganska snabbt kan hitta under väderinformationen på LFV:s hemsida.
ReplyDeleteVi har också oftast en scanner i gång och lyssnar av radiotrafiken och på så sätt kan vi också få reda på vilken bana som är aktiv på flygplatsen.
/Jonas