Follow osdphoto on Twitter

14 December 2009

Första flygningen för B787

Imorgon tisdag kl.18:40 svensk tid (17:40 GMT) lyfter för första gången Boeing 787 Dreamliner från Paine Field, Everett, Washington. N787BA, den först byggda 787an genomgick i lördags ett high-speed taxi test, där planet nådde en toppfart på ca 135kt och där slutligen noshjulet lyftes för en kort stund. Efter testet och dom slutliga bedömningarna av FAA är nu planet klart sin första flygning.

Det hela sänds live via http://787firstflight.newairplane.com/ffindex.html, men man kan redan nu se de tidigare testen och läsa på lite allmänt om flygplanet.

Vi kommer lägga upp all info här under dagen i morgon om alla nyheter etc. För er som sitter på jobb eller liknande och inte kan se allt live så kommer vi även "Live-blogga" precis som När Air France tog emot deras Airbus A380.

------------------------------------------------------------------------------------

14:38 Inget nytt om testflygningen ännu och allting ser ut att fortskrida som planerat inför kvällens flygning.

17:15 Vädret är inte det bästa men inga ändringar ännu angående flygningen. Enligt personer på plats är det redan nu mycket folk på plats och nyhetshelikoptrar cirkulerar i luften.

17:48 Enligt källa så har Boeing givit klartecken för flygning. Vädret har varit dåligt under morgonen men har nu blivit godkänt. Sändningen på Live-streamen från Boeing börjar som sagt 18:40 och dom planerar att flyga vid 19-tiden svensk tid.

18:50 Live-streamen är nu igång.

18:56 Bernhard Choi, talesman för Boeing, talar just nu om den kommande flygningen. Flygplanets Beacon-lights har slagits på så vi väntar bara på att hon ska rulla iväg inom kort.

19:03 De sista förberedelserna håller just nu på att slutföras.

19:03 Inom 2 minuter kommer maskinen att knuffas tillbaka från parkeringen och taxa ut till banan och avgå norrut..

19:10 Boeing 001 Heavy Experimental har nu fått taxitillstånd.

19:14 Flygningen kommer att avgå norrut och svängas västerut mot havet där de kommer att cirkulera tills dess att besättningen bestämmer sig att komma tillbaka.

19:17 Maskinen taxar just nu backtrack på bana 16R och kommer att starta via bana 34L.

19:24 Boeing 001 Heavy Experimental har fått starttillstånd.

19:27 Nu har hon tagit luft under vingarna med mycket applåder. En imponerande syn!

19:31 Livesändningen är nu tillfälligt avslutad.

19:54 Video på starten via YouTube
Hon går även att följa via Flightaware


Lite screenshots från själva starten:



Till vänster syns en T-33, ett eskortplan som Boeing använt till tidigare första flygningar.





22:26 Livesändningen är nu gång igen och vi väntar på landningen som har tidigarelagts pga det dåliga vädret..

22:32 Flygplanet är åter i sikte hos kamerorna på Boeing field.

22:35 Flygplanet har nu landat och genomfört sin första flygning. Den varade i 3h och 4m och flygplanet flög på 15 000 fot över havet väster om Seattle.

22:42 Efter en Post flight inspection så stängs nu motorerna av..


//Ostersund Photography

4 comments:

  1. Stefan Sjögren15/12/2009, 13:49

    Det här är den första testflygningen av ett modernt passagerarflygplan som jag känner en svag oro inför... Jag har inget förtroende för 787:an...

    ReplyDelete
  2. Ja det har varit mycket problem men tror inte att de skulle skicka upp ett flygplan idag som de inte är säkra på. Förstår dock vad du menar men tror det kommer att gå bra.
    Dom har gått över tiden och jag tror dom har tagit den tiden dom behöver än att de stressar nu och det händer något under testflygningarna men det får vi se ikväll!

    ReplyDelete
  3. Ska jag vara helt ärlig hade jag inte väntat mig en testflygning av 787:an i år, kanske någon gång under mitten av 2010 som tidigast. Men hoppas det går bra, Boeing har haft mycket motgångar med detta ekipage! Och billigt har det inte varit.

    /Jonas

    ReplyDelete
  4. Stefan Sjögren - Stockholm Arlanda Photography16/12/2009, 07:22

    Med 787:an sålde man verkligen flygplanet på en teckning innan ingenjörerna börjat konstruera. Vi får se om det här planet har fler barnsjukdomar än andra med tanke på hur ragglig resa det haft under konstruktionsfasen. Första flygningen gick naturligtvis bra. Men vi ser ju inte vad som händer bakom kulisserna... Flygplanet kan ju haft hur mycket anmärkningar som helst från piloterna som vi inte kan se utifrån... Och de har ju självklart tystnadsplikt... Skulle ni köpa det här flygplanet om ni hade ett flygbolag?

    ReplyDelete