Hej!
Under gårdagen så var det premiär för den nya charterlinjen Östersund-Hurghada som skulle flygas utav det egyptiska flygbolaget Koral Blue Airlines, Självklart fanns Ostersund Photography på plats för att dokumentera premiären!
Niklas, Simon och Jonas gav sig ut vid ett-tiden till flygplatsen. Egentligen så hade vi planerat att åka ut vid elva-tiden då maskinen skulle ankomma kl 1220 och då även fota lite andra rörelser vid den tiden när vi alltså ändå var där. Men så blev det inte eftersom flygplanet blev sent ifrån Hurghada till Arlanda och ännu senare därifrån. Så i slutändan så blev 1220 till 1345. Vädret var lite sådär med låga moln, lätt nederbörd samt en stark sydlig vind vilket betyder att bana 12 skulle användas för landning såväl som start. Med tanke på det dåliga ljusförhållandet så valde vi det säkra före det osäkra och ringde tornet och kollade om vi fick komma upp och fota därifrån vilket vi fick och blev således mycket glada.
Det dröjde inte länge innan Koral Blue 1401 ropade upp tornet och fick klart ILS-inflygning till bana 12 medans vi tre höll på att anpassa oss för höstmörkret denna dag.
Den efterföljande landningen såg lite vinglig ut (på grund av den hårda vinden).
Och den efterföljande inbromsningen
Vi står kvar ute på bryggan längst upp i flygledartornet ca 50 meter upp i luften (Läskigt är att det endast är ett mindre galler genom vilket man ser rakt igenom ner till marken) och väntar på att flygplanet skall taxa tillbaka till plattan via Filip.
Vi bestämmer oss sedan för att ta oss ner till terminalen för att i bästa fall komma ut på plattan och fota lite mer där, så vi ringer till Christer som är säkerhetschef ute på flygplatsen. Han känner till oss och våran verksamhet väl, så han ställde upp och eskorterade in oss till plattan där vi fick gå runt Airbusen och ta lite speciella bilder som vi oftast inte alls har möjlighet att göra.
Det första vi ser när vi kommer ut är en mycket glad styrman som tydligen mer än gärna ville bli fotograferad vid dörren!
Eftersom att maskinen nu var ca 2 timmar sen så hade dom bråttom att ta sig iväg igen för att inte besättningen skulle arbeta över sin max tillåtna gräns som är 15 timmar per dag, Så vi skyndade oss att göra varvet runt innan Christer blev tvungen till att återgå till sitt arbete (som inte innefattar att eskortera Ostersund Photography runt plattan, men vi uppskattar att han tog sig tid till det!)
Jonas tar en bild.
En close-up på fenan och det bakre lastutrymmet (Vi vet om att bilderna blev lite sneda men vi tyckte att lite variation ifrån Airliners.net-standarden inte nödvändigtvis måste betyda att bilderna blir sämre utan kan många gånger bli mer intressanta).
Simon och Niklas njuter av situationen, Även fast det var mycket kallt!
Strax innan boarding. Bakom skådas SE-LXH från Östersundsflyg som väntar på sin flygning till Bromma.
När boardingen var klar och motorerna skulle startas så blev vi förvånade när markpersonalen rullar fram en maskin som kan förse tryckluft - ASU (Air Start Unit) som behövs för att starta motorerna. Självklart så hör inte detta till det normala men här så hade dom flugit med en trasig APU (Auxiliary Power Unit), som alltså sitter inne i flygplanet som gör samma jobb som en ASU och vilket alltså är smidigare. Men nu var den alltså ur funktion och en ASU fick användas.
Här tackade vi för oss och begav oss ut till bilen och satte kurs tillbaka mot flygledartornet där vi redan hade undersökt om vi fick återkomma inför starten igen. Det visade sig att dom hade precis börjat att taxa när vi kom dit och ljuset hade nu nästan försvunnit totalt, vilket gav lite längre slutartider än vad man kunde önska. Detta ger ändå trevliga effekter och bilderna blev bra!
Koral Blue 1402 accelererar längs bana 12 och lättar rätt så tidigt för att vara charter och sätter sedan kurs mot Hurghada. En flygning som tar ca 5 timmar.
Vi skulle vilja rikta ett speciellt tack till Flygtrafikledningen och Christer för att vi fick komma och hälsa på i samband med denna premiären!
/Ostersund Photography
03 November 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Fina bilder trots det dåliga vädret... Men vem står bakom det här bolaget och vem har tränat piloterna?
ReplyDeleteTack för det.
ReplyDeleteIntressant fråga, Ägarfördelningen på bolaget ser ut såhär:
65% Belhassen Trabelsi.
25% Samih Sawiris (Orascom Hotel Developments).
10% Karthago Airlines.
Belhassen Trabelsi är då alltså en Tunisisk affärsman som håller på mycket inom sektorn turism, Orascom Hotel Developments är ett företag som bygger bl a hotell, golfbanor etc.. inom turistindustrin i länder som Egypten, Jordan, Oman, Marocko och Schweiz. (Det är även moderbolaget till Koral Blue Airlines)
Och till sist Karthago Airlines är ett privatägt charterflygbolag med bas i Tunis.
/Niklas