Vi har under veckan funderat på vad om egentligen var anledningen till att Koral Blue ställde in flygningen till Östersund i förra veckan. Vi funderade på om det var vädret eller om man skulle lägga ner flygningen på grund av för lite försäljning som var anledningen, men idag kom dom tillbaka!
I morse stod flygning som att den skulle ankomma 10:00 men ändrades sen till 11:00, Niklas Jobbade dock idag till 11:30 så landningen fick vara. Det visade sig dock att maskinen skulle bli sen för flygningen tillbaka så vi bestämde oss ändå för att åka ut för att fota den.
När vi kom ut till Frösön så stod något nytt på plattan, det visade sig att Nouvelair flög för Koral Blue idag med en av deras A320 (TC-INN som tidigare flugit för Condor) så vi var ganska snabba ut för att hinna fotografera starten. Maskinen stod dock bara kvar och under tiden var SAS 737 förbi en sväng från Stockholm.
När vi tittar närmare på maskinen ser vi att det jobbas runt det bakre partiet och det börjar på att dra ut på tiden. Vi ringde då LFV för att se om något var galet och dom kunde meddela att dom hade tekniska problem och skulle bli stående ett bra tag till. Vi valde då att ta oss bort mot terminalen som var fullsatt av resenärer som väntade på deras försenade flygning och se om vi kunde få veta mer.
Det visade sig att problemet är med toalettömningen där luckan inte kunde öppnas och detta är ett problem om man ska ha hundra personer på planet i fem timmar ner till Hurgada.
Vi passade samtidigt på att fråga LFV varför maskinen inte kom förra veckan och dom svarade med att dom från första början färdplanerade till Stockholm då dom tyckte att vädret var för dåligt i Östersund, varför resenärerna inte fick veta detta först efter sju timmar är dock ännu oklart.
Under tiden som vi är inne vid terminalen får vi veta att dom håller på att lösa problemet och att resenärerna kan börja kliva ombord. Klockan närmar sig 14 och mörkret är på väg så för att få några bilder tar vi kontakt med tornet och ser om vi kan stå på deras brygga och fotografera starten.
Väl uppe i tornet ser vi dom drar ut alla fordon igen och börjar om med arbetet vilket gör att planet blir stående ännu längre. Till slut löser sig problemet och planet ger sig iväg 14:20 lokal tid med solen i moln och under horisonten, så högt ISO och lång slutare var vårt sista hopp!
Dom har haft lite otur med dessa flygningarna i år och det är tråkigt då det ger dålig reklam men vi får hoppas att dom flyter på lite bättre framöver!
Sist så tänkte vi visa hur det ser ut på bryggan utanför flygledartornet, vet inte exakt hur högt det är men att det är långt ner till marken, det kan man säga i alla fall!
Simon Brygg & Niklas Kull - Ostersund Photography
16 November 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Jag gillar ditt huvud enormt mycket på den här bilden Simon...... !
ReplyDeleteOch ett bra inlägg så klart ! :)
Ja men mitt huvud ser väl ut sådär? Roligt att du gillade inlägget också!
ReplyDeleteSimon Brygg - Osdphoto
Det här med toalettanslutningen till trafikflygplan är "risky business". Min svärfar som liksom min far var kapten i SAS i alla år hade en andrepilot på DC-10:an som under sin "walkaround" började skaka på tömningsslangen till toalettanken. Slangen lossnade och han fick en hög med avföring m.m. rakt över sig och sin uniform... Han fick flyga hem i kalsongerna och cockpitdörren var stäng på hemresan. Det luktade förfärligt...
ReplyDeleteKoral Blue är ett dotterbolag till tunisiska Nouvelair. Därför genomförs flygningarna ibland med Nouvelairflyg, ibland med Koral Blue flyg.
ReplyDeleteTill exempel så sålde Koral Blue alla biljetter till avgörande fotbollsmatchen i Sudan i Onsdags, och eftersom trycket var högt, tog Koral Blue in 16 Nouvelairflyg från Tunisien för att tarnsportera alla Egyptier som skulle flyga från Kairo för att se matchen. (Oturligt nog förlorade Egypten)
/En som vet
Lät som en rolig historia det där Stefan, dock inte för de inblandade!
ReplyDeleteJa dom höll på länge med locket till toalettanken och med största försiktighet så att dom inte skulle gå samma öde som piloten på DC-10an.
Simon Brygg - Osdphoto
Till "En som vet"
ReplyDeleteOkey det är så det ligger till, då förstår jag varför dom flög nu då och inte Koral Blue själva.
Får se hur det ser ut på måndag när dom kommer igen vilka som flyger och så får man se om vädret är lite bättre än senast!
Simon Brygg - Osdphoto