Follow osdphoto on Twitter

11 September 2009

Historien om Ostersund Photography!

Hallå igen, vi har under en tid här rotat i arkivet här på Osdphoto och vi tänkte att det är tid att titta bakåt i tiden före den här sidan skapades. För er som följt oss sedan flera år bakåt i tiden på t.ex. Fsnordic.net eller så innan sidan osdphoto.se skapades kanske har sett mycket av detta men lika bra att klargöra det hela! Så här kommer historien om hur vi är där vi är idag blandat med bilder från åren hittills.


FlyBe BAE-146 på besök i mars 2004 då Simon och Jonas åkte ut för att titta på den.


Två helt okända unga personer i cockpit på BAE-146an.


Denna bilden är tagen 2004 under en flygning med Nordic Airlink som de hette på den tiden. Den är från en flygning när Simon Åkte med Ored och Kjetil mellan Stockholm och Köpenhamn fram och tillbaka över dagen.

Vi alla fyra i gruppen som den ser ut idag var intresserade av fotografering och flygning långt innan vi fyra lärde känna varandra och startade Osdphoto som grupp. Så vi tänkte berätta det hela från början nu och vi har bilder från 2004 och fram till 2008 då sidan skapades!


Niklas vid inflygningen bana 12 en otroligt kall dag 2006.


Erik Sandegård, Var aktiv fotograf i ett par år ute på Frösön.


Simon som på den här tiden mest hängde på Erik och Niklas och hade själv ingen systemkamera (men dock en scanner).


European Aircharter som flög för FlyMe, bilden är tagen april 2006.


Niklas som fotade MAP Jet under 2006 som också flög för FlyMe.

Simon och Jonas har gått skola tillsammans från grundskolan fram tills att de gick ut från samma klass på gymnasiet med Naturvetenskap som inriktning. Dom lärde känna varandra på skolan genom att dom delade samma intresse och under många år var de aktiva flightsimflygare och även om de både fotograferade en del flygplan med någon lånad digitalkamera så var det inget stort intresse vid den här tiden.


Simon i cockpit på SE-DMT som flög charter till Köpenhamn vintern 2006.


SE-DMT efter landning bana 12 efter en flygning från Stockholm i februari 2006.


Erik Sandegård säger hejdå till Nordic Leisure innan dom ger sig av mot Köpenhamn!


Elisabeth "Bettan" är en känd profil ute på flyget, flygvärdinna på Nextjet idag och på den där tiden Nordic Regional. Bettan har full koll på oss och hälsar här i vanlig ordning. Har även flugit med henne ett flertal gånger och hon höjer alltid stämningen ombord, plus i kanten till Bettan på Nextjet! /Simon

Även sedan ung ålder var Simon ofta ute på flygplatsen tillsammans med sin morfar som jobbade där, även då fick kameran följa med då och då men mest för skojs skull. Samma sak för Jonas som hade en farfar som var privatflygare och föräldrar med fotointresse, så även Jonas har en del gamla bilder på flygplan som ligger hemma från ung ålder. Detta med fotot skulle dock svalna av lite och det blev ett par år med bara flightsimulator och titta på flygdagar och så men annars hade dom nu kommit in i åldern då damerna började ta mycket tid!


FlyMe i deras bästa år när de trafikerade Östersund dagligen med flera turer.


Blue1 MD-90 som Niklas lyckades fånga i mars 2006.


Även Falcon Air tittade förbi även om det var sällan, också ett bolag som gått i graven tyvärr.


Niklas som fotade detta ovanliga bolag ute på Frösön sommaren 2006. Helvetic flög endast en charter från Zürich då.

Det var först under 2006 som Simon lärde att känna Erik Sandegård när han höll på med flygfotografering och hade precis köpt en systemkamera. Detta fick Simon att följa med honom ut en del på flyget och fick pröva att fotografera med systemkamera och blev fast och valde att köpa en likadan modell själv. Nu är vi ganska nära i tiden så vi bör ta en titt på hur de andra kom in i bilden!


Niklas under en tur ute på Frösön när vi fotograferade LOT 767 i februari 2007.


Peter lyckades fånga BMI i den gamla målningen i januari 2007.


Simon fick en bild av Vim 757 från Moskva i januari 2007.

Det var ett bra år 2007 och vi fotograferade en hel del annorlunda maskiner ute på Frösön. Så visar en del i rad här bara!


Coast Air ATR, ankom från Trondheim i februari 2007, tyvärr finns inte bolaget kvar.


Swedeforce (Svenska Flygvapnets) Saab 340, fotograferad av Jonas i februari 2007.


SAS Snowflake fotograferad av Peter i maj 2007.


Jonas, Niklas och Nayak i väntan på nästa rörelse!


Riktigt trevligt var det när Atlas Jet flögs av denna amerikanskregistrerade 757!


Air Finland var också på besök samma sommar!

Niklas och Peter lärde känna varandra under grundskolan också, gick inte på samma gymnasium men höll kontakten. Samma gällande för Niklas och Peter så hade det sedan ung ålder ett stort intresse för flygning och detta höll i sig genom åren. Niklas var som liten på flyguppvisningar och genom detta så fastnade han för flygning. Peters farfar var flygmekaniker vilket gjorde Peters far flygintresserad vilket i sin tur gav intresset till Peter! Peters far håller på med fotografering och har även jobbat inom det tidigare och här ser man också mönstret hur flygning och fotografering smälter samman.


Bulgaria Air har i ett par år i rad flugit charter till Östersund nu!


På väg till Helsingfors och vår första riktiga resa tillsammans. Bilden talar för sig själv, den är inte tagen igår!


Niklas ute längs staketet på Frösön och letar något bra ställe att stå på!


Rysk charter under vintern är ganska vanligt till Östersund och just den här maskinen blev sen då dom inte fick fram pengar till att betala bensinen!

Det var dock Niklas som gav sig ut på flygplatsen först just för att fotografera flyg under 2004 med en digitalkamera av märket Minolta för att fånga bilder och Simon och Erik hittade dit under 2006. Det var sedan genom Fsnordic där Simon och Erik publicerade bilder från deras turer till flyget som Niklas såg att det var fler där ute och en dag ute på Frösön så möttes dom för första gången.


Niklas och Peter med glada miner, men varmt var det inte!


Jonas och Simon tittar genom bilderna en väldigt skön vårdag på Frösön 2008.

Efter det så bestämde dom för att åka ut tillsammans alla tre och så var det under en tid tills att Erik började att studera i Göteborg till pilot och fotograferingen fick mindre och mindre tid. Dock är det nu som Peter kom in i bilden, efter att ha köpt sig sin första systemkamera var han med Niklas på Arlanda för sin första riktiga spottingdag och blev fast. Efter detta så blev det en ny trio som träffades ute på Frösön för att fotografera. Nu är vi framme i 2007 och Jonas har börjat få intresse för flygfotografering också efter att Simon köpte sin systemkamera och att han sett lite bilder från flygets värld. I början var Jonas bara med ute på flyget men nu var vi dagens "4a" i alla fall! Det tog ett tag och även Jonas bestämde sig för att köpa en systemkamera och i det här läget så hade alla gått över till Canon, förutom Niklas som sedan tidigare använde sig av Canon. Så även Jonas köpte en Canon av modellen EOS 350D.


Air side på Frösön, här på plattan i väntan på den ankommande SAS:en!


Senaste åren har även Finnair flugit charter till Östersund vintertid, självklart är det Åre som lockar!

Efter detta så har det rullat på mer flera resor till t.ex Innsbruck och Helsingfors för att nämna några! Nu är vi framme i nutid, eller i alla fall 2008 där vi började att planera inför våran första riktiga* spottingresa med alla fyra som gick till Frankfurt. Vid det här laget hade vi alla samma utrustning, bestående av Canon EOS 40D med objektivet EF 100-400 L IS USM. Det var då innan denna resa som Osdphoto.se uppstod för att vi ville kunna blogga om resan och efter det har Osdphoto blivit så mycket mer än en blogg!

* Lyckade

Vi ser ljust på framtiden för sidan och även om vi drar åt olika håll med utbildningar och jobb så ska vi jobba för att få mer intressant läsning på sidan med ännu med resor till olika platser.

/Ostersund Photography

5 comments:

  1. Ett mycket bra inlägg med roliga bilder! Skoj läsning! :)

    ReplyDelete
  2. Kul att ni gått den nostalgiska vägen. Roligt att läsa och kul att se att ni vuxit på er!

    ReplyDelete
  3. Grymt rolig läsning, härliga bilder också! :D

    Alltid skoj med bakgrundsinfo

    ReplyDelete
  4. Vad är det för objektiv och kamera som peter har på en gammal bild där det står : Peter som yngre med annan kamera än en EOS 40D & 100-400 L IS USM!
    ??

    ReplyDelete
  5. @Anonym: Canon EOS 300D, Canon EF 90-300mm f/4.5-5.6.
    Kameran hade buffertminne på 3-4 bilder när jag fotade RAW, och objektivet var dessvärre inte så snabbt vid autofokusering, så det är en markant skillnad på bilderna vid övergången till 100-400 L och sen 40D.
    /Peter

    ReplyDelete