På torsdagskvällen utlovades strålande sol under hela fredagen vilket lockade fram fotolusten i oss båda. Med de väderutsikterna och en källa i Stockholm som kunde bekräfta att SAS morgonflygning var en MD80, beslöt vi att åka ut till 06:30 för att fotografera den första avgången 06:45 och de övriga morgonmaskinerna. På väg ut mot Frösön möttes vi dessvärre av en tjock dimma över Storsjön som ibland bildas så här års innan isen lägger. Humöret sjönk genast då vi befarade att vi inte skulle kunna se något alls på flygplatsen, något vi varit med om tidigare år. Men för en gångs skull hade vi vädret med oss och dimman lättade över flygplatsen och lät det vackra morgonljuset stråla igenom.
Nextjet 661 till Umeå och vidare till Luleå startar upp.
Nextjet 661 flögs idag av SE-LMR.
SAS flyger allt mer sällan med sina få kvarvarande MD80 på Åre Östersund Airport. Då gäller det att vara på plats för att föreviga de få besök de gör. Här stiger LN-RMR ut från bana 30 mot Arlanda.
SE-LJT fick föra Nextjets passagerare till Bromma denna morgon som Nextjet 621 Alpha.
Nextjet 621 Aplha strax innan taxi till bana 30.
Efter att morgonkärrorna avgått till sina destinationer gjorde vi uppehåll och åkte för att äta lite frukost för att sedan invänta andra rörelser under eftermiddagen och kvällen, bl a Corendon från Antalya. Vi hade verkligen tur med vädret för på väg tillbaka in till stan möttes vi återigen av en tjock dimma som bäddade in ön igen.
Under dagen uppdaterades Corendons ankomsttid till 21:00 från sedvanliga 19:55, på grund av sen avgång från Antalya. Vi beslöt att åka ut till SAS 070:s ankomst 19:00 och sedan invänta Corendon och höra med Swedavia om vi eventuellt kunde få fotografera chartern airside senare under kvällen.
Under tiden vi väntade in SASen, som var samma MD80 som under morgonen, höll vi ögonen öppna efter nya platser man kunde stå och fotografera ifrån. Vi hittade en plats som passande nog kan fungera under större delen av dagen, då man hela tiden har solen i ryggen. Från den nya platsen kan man med lätthet få bilder på flygplan som landar på bana 12, taxar backtrack till bana 12 och startar bana 30. Med tanke på de långa och snödjupa promenader vi får göra under vintern blir den nya platsen ett bra tillskott då den lätt nås med bil!
Klockan 21:00 åkte vi in till terminalen för att höra med Swedavia om de kunde avvara personal som kunde följa med oss ut till plattan för att få bilder på Corendon. Personalen på flygplatsen känner igen oss vid det här laget och är väldigt hjälpsamma och trevliga, så vi fick chansen att följa med ut airside i kväll.
Stort tack till Swedavia Östersund med personal!
Självklart, sist men inte minst, del fyra av vår Vlog med videosekvenser från airside samt den nyfunna spottingplatsen!
Nu har vi varit igång sedan 05:30 i morse, så nu bjuder vi er god natt!
Jonas Herjeby
Ostersund Photography
jonasherjeby@osdphoto.com
Himlen på den sista bilden var inte att leka med! Otroligt snygg!
ReplyDeleteSnygga bilder! Gillar speciellt bilden på Corendon med alla trappor, bagageband, truckar i samma bild! Men jag undrar, vart ligger nya stället, jag har varit ute på flygplatsen och fotat mycket men kan inte känna igen vart det är! :)
ReplyDeleteRoligt att ni gillade bilderna och få ta åt mig lite extra ära för min bild på Corendon då! Nä vi har som sagt fotat där ute i 8 år utan att hitta det så, men du står till vänster om gamla flygledartornet. Du behöver en ganska redig stege om du ska se ner mot banan helt. Vi har inte hunnit testa det så mycket ännu men kommer bilder senare :)
ReplyDeleteSimon Brygg - Ostersund Photography