Dagen började bra tidigt för oss alla, vid 04:45 blev jag upphämtad av Simon och Jonas och vi började ta oss ut mot flygplatsen. Sommarvärme är inte rätt ord att använda för idag direkt, temperaturen låg kring 5-6°C och halvt täckande moln började ansamla sig. CAI573 mötte en del motvindar på sin väg norröver och tog inte mark förrän 06:03, vid det här laget var dock solen bakom en hel del moln och ljuset var inte direkt optimalt på något sätt för oss.
TC-TJJ, en Boeing 737-8S3 som tidigare gick under TC-MZZ för Cyprus Turkish och TC-SGL för Saga Airlines, nu i Deturmålning.
Jonas och Simon bevakar TC-TJJ som taxar in på plattan.
Efter landningen inväntade vi Corendons klarering för att se i vilken riktning de kunde tänkas avgå, dock fick de i snabb följd klarering samt taxitillstånd, så det var snabba kast ut till "lineup" bana 30, där vi kom fram precis då de drog på för avgång, lite dåligt planerande som det kan bli ibland.
CAI574 avgår från bana 30 mot Antalya, Turkiet.
Corendon var trots den försenade ankomsten upp till Frösön endast en kvart försenade till avgång och lyfte vid 06:45, fem minuter därefter avgick Umeå/Luleå-flighten 2N661 med Nextjet, idag i form av SE-LEP i den trevliga "Skidlandslagsmålningen". Trafikuppehållet efter Nextjet-SAABen gav oss tid till lite frukost innan vi återigen tog oss ut till strax efter nio.
Efter en mindre vadslagning om vilken registrering SK066 skulle ha och lite väntande för att se vilken bana som skulle användas ankom en rätt gissad LN-RPS, en minst sagt vanligt förekommande individ här uppe. Vid svaga vindar används ofta in/utpassering över storsjöflaket av ljudhänsyn för de boende på Frösön, det gällde även idag då vinden låg för bana 30 men var något svag så LN-RPS landade på bana 12.
LN-RPS tar mark..
..och tar sig in till plattan..
Efter en kortare väntan blev det återigen omgruppering till lineupen bana 30, nu för starten av SK073 ner mot Stockholm/Arlanda.
De sista turerna vi stannade kvar för idag blev Nextjet-SAABarna i snabb följd strax efter tio, 2N622 från Bromma och 2N662 från Umeå/Luleå, inte att förväxla med varandra.. Före dessa ankomster anlände även Mediflight 12, (SE-KFP) en Beech B200C Super King Air.
SE-LJR på väg ner till bana 30, denna individ tillverkades 1989 och flög tidigare bland annat för Crossair, Moldavian Airlines, Carpatair, DauAir och Avitrans Nordic (i nuvarande röda målning).
Med 2N662 nere på marken packade vi ihop vårat och tog oss iväg för att äta lunch samt klippa ihop lite film/bilder.
Med tid mellan flygningarna blev det också lite filmat idag (liksom då Eastern Airways var här tidigare), denna film har lite mer innehåll än den föregående episoden och bjuder även på fler trafikrörelser.
Ostersund Photography
Peter Eriksson
petereriksson@osdphoto.com
No comments:
Post a Comment