Follow osdphoto on Twitter

21 October 2010

Air Europa på återbesök i Östersund

Idag var dagen för återbesöket för Air Europas charterflygning från Las Palmas till Östersund. Den var planerad till 15:10 men med lite gynnsamma vindar över kontinenten Europa så lyckades piloterna landa redan klockan 15:00 till passagerarnas lycka.
Dagens maskin var EC-IDT, en Boeing 737-800 som levererades till flygbolaget ny från Boeingfabriken i Seattle i mars 2002.

Något tidigt ropade Air Europa upp på tornfrekvensen och fick klart att sjunka och klar inflygning till bana 30, vädret såg väldigt lovande ut med ett par minusgrader och klar himmel. Efter ytterligare några minuter dök flygplanet upp på en lång final och fick klart att landa.

Tryck för större bild
AEA750 strax innan sättning på bana 30.

Tryck för större bild


Efter landningen fick de klart att taxa till plattan via banan tillbaka och taxiväg Gustav. Ett par minuter senare spred sig orovarslande nyheter på flygradion. Air Europa 751's slottid hade flyttats till 15:50 dvs 17:50 lokal tid. Då solen redan var på väg ner från himlavalvet så beslöt jag mig för att packa ihop från kylan och åka hem.

Air Europa är ett av Europas största charterflygbolag med totalt 41 stycken flygplan.
Flottan är uppdelad i:
26 st Boeing 737-800
7 st Embraer 195
6 st Airbus A330-200
2 st Boeing 767-300

Med dessa flygplan flyger dom både reguljära linjer till vissa destinationer i Europa men även charter i större utsträckning i Europa och Amerika.

Ostersund Photography
Niklas Kull
niklaskull@osdphoto.se

14 October 2010

Charterpremiär, Östersund-Las Palmas med Air Europa

"Svenskarna reser inte till någonting, dom reser från någonting."

Idag var det premiär för charterlinjen Östersund-Las Palmas (Gran Canaria) som ska flygas av det spanska bolaget Air Europa. Vad som är kvar av Östersundskontoret var självklart ute för att dokumentera detta.

Efter en tidig morgon med uppstigning vid klockan 07:00 så begav jag mig ut mot flygplatsen för att vara där strax innan klockan 08:00 då ankomsten var satt enligt tidtabell. Den tomma flygningen till Östersund blev dock lite försenad och först klockan 08:13 tog AEA750 mark i Östersund på bana 30, alltså lite drygt en kvart sen. Maskinen för dagen var EC-IDA, en Boeing 737-800 med winglets som levererades ny till Air Europa i mars år 2002.


Med starka västliga vindar så blev inflygningen något vinglig.

Med turen på sin sida lyckades Air Europa att genomföra sin turn-around ganska så snabbt. Kanske för att dom var tomma så ingen städning behövdes, vilket annars brukar behövas på sådana här charterflygningar. Avgången var planerad till klockan 09:00 och bara 5 minuter sena ropar piloterna upp på radion och ber om färdtillstånd.
Air Europa 751 får färdtillstånd till Las Palmas på Kanarieöarna, en flygresa på ungefär 460 mil och som tar strax under sex timmar att flyga. Väl framme kan passagerarna se fram emot 22-23 grader varmt, men ett regnväder är på väg in över öarna och lovar regn i fyra dagar lördag till tisdag. Tråkigt men vi hoppas att dom får en trevlig semester ändå.

Tryck för större bild
AEA751 ställer upp på bana 30 inför start.

Ostersund Photography
Niklas Kull
niklaskull@osdphoto.se

09 October 2010

Charter till Barcelona med City Airline

I torsdags ankom en udda besökare till Åre Östersund Airport, det rör sig om en av City Airlines tämligen nyförvärvade Mcdonnell Douglas MD-87. Dess uppdrag var att på fredagsmorgonen, med betoning på morgon, klockan 05:45 transportera en grupp resenärer till Barcelona för en weekend där. Flygplanet är planerat att åter ankomma till Östersund på måndag klockan 14:30 med återvändande resenärer från resan som anordnats av Ulf Spjut AB.

Tryck för större bild
Otroligt roligt att se och höra en MD-87 i Östersund igen.

City Airline köpte sina MD-87:or begagnade från SAS som i sin tur tog dom direkt från fabriken. SE-DMK flög tidigare som LN-RMP med namnet Reidun Viking och har flugit hos SAS sen dom tog emot den i januari 1992.
City Airline har nu tre stycken MD-87 med plats för 125 passagerare.

Tryck för större bild


Tryck för större bild
En närbild på fenan och lejonet som utgör Göteborgs stadsvapen.

Hur ser det egentligen ut på chartersidan just nu? Jo, Vi har ju Corendon Airlines som kör fredagsmorgnarna ner till Antalya varje vecka. Och nu den 14:e oktober så kommer Air Europa att börja köra charter till Las Palmas på Gran Canaria, då med Boeing 737-800. Ostersund Photography kommer att finnas på plats för att rapportera om den chartern, så håll utkik framöver!

Ostersund Photography
Niklas Kull
niklaskull@osdphoto.se

07 October 2010

Världens största flygplan på Arlandabesök - Antonov An-225

Det var igår som jag fick ett samtal från Jonas Bodell som berättade att Antonov An-225an från Antonov Design Bureau skulle anlända till Arlanda under kvällen. Jag hade dock ingen möjlighet att åka ut till Arlanda under kvällen utan beslöt mig för att åka ut idag då maskinen skulle lämna Arlanda.

Antonov An-225, eller Mriya som den i folkmun kallas är idag världens största flygplan, alltså även större och tyngre än Airbus A380. Maskinen byggdes i Motor Sich, Ukraina och flög första gången 1988 och har ännu bara byggts i ett exemplar. Bygget av ännu en maskin har påbörjats men är inte på långa vägar färdig, och i dagens läge tror jag det inte är ekonomiskt hållbart att bygga klart den.
Mriya byggdes i grunden för att kunna transportera den ryska varianten av rymdfärjan Buran, men efter att Ryssland la ner utvecklingen av deras rymdfärja så började AN-225an att användas som transportflygplan.

Tryck för större bild

Mriya landade på Arlanda igår onsdag cirka 30 minuter efter midnatt på bana 19 höger och parkerade därefter vid platta "Sierra" men fick inte riktigt plats utan parkerades på taxivägen.
Jag tillsammans med Jonas Bodell (Ny fotograf för Osdphoto.se så varmt välkomnande till honom!) åkte idag ut till Arlanda för att fotografera starten vid 16-tiden, då den skulle starta 19 höger så åkte vi upp till upphöjningen vid 01 vänster där vi mötte upp med cirka tjugo andra personer som var intresserad av maskinen!

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Strax efter 16 så hörde vi motorerna som började att varva upp en i taget (alla sex!) för att en stund senare börja taxa ut mot 19 höger. För att vara ett sådant otroligt stort flygplan så rörde sig det snabbt och smidigt ut på de olika taxivägarna för att några minuter senare ställa upp på banan.

Tryck för större bild
UR-82060 Börjar att taxa mot 19 höger.

Väl ute på banan tog dom några minuter på sig att göra klart allt innan start, det var en lång väntan för oss som stod ute i regnet kan jag lova! När dom väl fick klart starta så struntade vi alla i regnet och lyfte upp kamerorna, och slutarljuden började att smattra samtidigt som världen största flygplan lyfte från Arlanda.

Tryck för större bild
Inte varje dag man ser denna typ av starter från Arlanda, mycket tråkigt med vädret bara.

När den passerade rakt över mig sänkte jag kameran och bara tittade på denna maskinen och det var en otrolig syn att se den kan jag lova! Som ni säkert förstått vid det här laget så var det otroligt dåligt väder och det resulterade i att det inte tog många sekunder innan maskinen helt försvann upp genom molnen.

Tryck för större bild
Precis innan maskinen stiger in i molnen.

Tryck för större bild

Efter att maskinen lämnat Arlanda så åkte jag, Jonas och Oscar upp till terminal 5 för en efterlängtad fika i värmen innan vi rörde oss tillbaka mot Stockholm.

Antonov An-225 first time visit at Stockholm Arlanda from Jonas Bodell on Vimeo.


Som jag skrev längre upp i reportaget så har vi en ny fotograf för Osdphoto, Jonas Bodell. Ni har säkert noterat att han fotograferat en del tidigare för oss och har även med en bild i dagens reportage. Vi alla har känt Jonas länge och vet att han kan leverera bra bilder och text, och kan vara en stor resurs att ha på Arlanda och i vårt team, så varmt välkommen till honom!

Ostersund Photography
Simon Brygg
simonbrygg@osdphoto.se