Antonov An-225, eller Mriya som den i folkmun kallas är idag världens största flygplan, alltså även större och tyngre än Airbus A380. Maskinen byggdes i Motor Sich, Ukraina och flög första gången 1988 och har ännu bara byggts i ett exemplar. Bygget av ännu en maskin har påbörjats men är inte på långa vägar färdig, och i dagens läge tror jag det inte är ekonomiskt hållbart att bygga klart den.
Mriya byggdes i grunden för att kunna transportera den ryska varianten av rymdfärjan Buran, men efter att Ryssland la ner utvecklingen av deras rymdfärja så började AN-225an att användas som transportflygplan.
Mriya landade på Arlanda igår onsdag cirka 30 minuter efter midnatt på bana 19 höger och parkerade därefter vid platta "Sierra" men fick inte riktigt plats utan parkerades på taxivägen.
Jag tillsammans med Jonas Bodell (Ny fotograf för Osdphoto.se så varmt välkomnande till honom!) åkte idag ut till Arlanda för att fotografera starten vid 16-tiden, då den skulle starta 19 höger så åkte vi upp till upphöjningen vid 01 vänster där vi mötte upp med cirka tjugo andra personer som var intresserad av maskinen!
Strax efter 16 så hörde vi motorerna som började att varva upp en i taget (alla sex!) för att en stund senare börja taxa ut mot 19 höger. För att vara ett sådant otroligt stort flygplan så rörde sig det snabbt och smidigt ut på de olika taxivägarna för att några minuter senare ställa upp på banan.
UR-82060 Börjar att taxa mot 19 höger.
Väl ute på banan tog dom några minuter på sig att göra klart allt innan start, det var en lång väntan för oss som stod ute i regnet kan jag lova! När dom väl fick klart starta så struntade vi alla i regnet och lyfte upp kamerorna, och slutarljuden började att smattra samtidigt som världen största flygplan lyfte från Arlanda.
Inte varje dag man ser denna typ av starter från Arlanda, mycket tråkigt med vädret bara.
När den passerade rakt över mig sänkte jag kameran och bara tittade på denna maskinen och det var en otrolig syn att se den kan jag lova! Som ni säkert förstått vid det här laget så var det otroligt dåligt väder och det resulterade i att det inte tog många sekunder innan maskinen helt försvann upp genom molnen.
Precis innan maskinen stiger in i molnen.
Efter att maskinen lämnat Arlanda så åkte jag, Jonas och Oscar upp till terminal 5 för en efterlängtad fika i värmen innan vi rörde oss tillbaka mot Stockholm.
Antonov An-225 first time visit at Stockholm Arlanda from Jonas Bodell on Vimeo.
Som jag skrev längre upp i reportaget så har vi en ny fotograf för Osdphoto, Jonas Bodell. Ni har säkert noterat att han fotograferat en del tidigare för oss och har även med en bild i dagens reportage. Vi alla har känt Jonas länge och vet att han kan leverera bra bilder och text, och kan vara en stor resurs att ha på Arlanda och i vårt team, så varmt välkommen till honom!
Ostersund Photography
Simon Brygg
simonbrygg@osdphoto.se
Hej,
ReplyDeleteFina bilder under regniga förhållanden. Ska ni inte döpa om er till något annat när ni fokuserar på Arlanda?
Hej!
ReplyDeleteEtt namnbyte har faktiskt varit på tapeten då vi nu inte längre riktar in oss på endast Östersund. Värt att nämna är också att vi inte bara fokuserar på Arlanda nu, då jag inom kort kommer försöka köra igång från min sida i Visby också bland annat för att få en ännu bredare "bevakning". Och Östersund kommer självklart fortsätta finnas kvar.
Vi får se hur det utvecklar sig, tack för din kommentar!
/Jonas Herjeby - Ostersund Photography
Shit, fy fan vad mäktigt! SJukt kul att ni stack dit och fotade. Hade gärna velat se det själv. Att det bara finns en maskin! Ser ut lite som en rymdfärja ibland! Väldigt roligt med all bakgrundsfakta också :)
ReplyDelete/Maja H, gamla Ås-crew.
Maja: Ja den var grymt stor, kan inte säga mycket annat! Roligt du gillade inlägget och att du kommenterade!
ReplyDelete/Simon Brygg - Ostersund Photography
Anonym: Namnändring har varit på tavlan men och andra sidan så ser vi långsiktigt, alltså efter vi är klara med studierna. Därför det är mycket fokus på Arlanda nu är just för att två av oss bor i närheten.
ReplyDeleteSen är Niklas kvar i Östersund men varit väldigt lite intressant som hänt där uppe i höst och därav lite bilder. Så namnet blir nog kvar och det blir mer bilder från Östersund.
Sen att Jonas Bodell börjat fotografera för oss är en bra resurs även i framtiden för att även kunna täcka andra platser än just Östersund.
/Simon Brygg - Ostersund Photography
Fina bilder under besvärliga förhållanden. Grattis!! Ännu roligare är faktiskt att man beslutat att färdigställa bygget av AN-225 nr 2. Så det blir faktiskt en till!! Efterfrågan på dess kapacitet är enorm så den har ingen konkurrens precis.
ReplyDeleteDen var riktigt häftig var också ute och såg den.
ReplyDeleteStefan: Tackar, vädret hade kunnat få vara bättre helt klart! Men det där bygget har väl stått länge utan framgång? /Simon Brygg - Ostersund Photography
ReplyDeleteBygget har stått still men relativt nyligen beslutade man att färdigställa den. Arbetet pågår... Såvitt jag förstår kommer den bara ha en centerplacerad fena bak eftersom den inte behöver transportera någon Buran...
ReplyDeleteTill Simon Brygg och övriga "Arlanda fotografer" så funderade jag och en kompis som också brukar fota flygplan om man kunde ha någon gemmensam spottingdag någon gång, fota flygplan, snacka och ha det trevligt helt enkelt? ps. Jag var också och tittade och fotade ;) kan nås på : addew1@hotmail.com
ReplyDeleteSnyggt Simon. Läste för övrigt ditt reportage om malmö tor, det var en fin sammanställning. Kan passa på att dela med mig av lite kuriosa i form av att platta sierra där den stod, på arlanda kallas ramp syd ;)
ReplyDeleteFina bilder! Kan informera om att planet kom att hämta två jättetrummor med sjökabel som ericsson tillverkat i Hudiksvall och som fraktades därifrån dagarna före planet kom. Jag var en av dom som tillverkade kabeln. En trumma vägde 63ton :)
ReplyDelete