Follow osdphoto on Twitter

14 February 2010

Heldag med gammalt och nytt

Söndagar under vintersäsongen är värt att ringa in i kalendern om man är intresserad av flygfotografering, då mycket trafik utlovas på Frösön. Som vi skrivit tidigare i inlägg och kommentarer var dagen fullproppad, om man jämför med vårt annars rätt ringa utbud av flygbolag, med intressanta besökare och till dagens ankomster kunde vi räkna bl a Malmö Aviation, BMI x2 och Atlantic Airways.
Dagen började med att Jonas, Simon och Niklas åkte ut till flyget för att hinna med Malmö Aviations landning från Göteborg som skulle komma vid 08:25. De var dock sena iväg från Landvetter och skulle enligt de nya tiderna landa på Frösön 08:50, varpå vi tog det lite lugnare ut. Men surt sa räven, för när vi var på väg ner mot lastpallarna vid bana 30 fick vi syn på en RJ100 misstänkt lik en från Mavia sätta sig på bana 30, till synes på tid enligt första tiderna! Så går det när man är morgontrött, litat på LFV:s hemsida och inte orkat få igång en scanner i tid. Lesson learnt!

Tryck för större bild
SE-DST kom upp från Göteborg, men beger sig här ner mot Amsterdam för att vända där och sedan flyga upp till Östersund igen. Därefter återvände de till Göteborg.

Tryck för större bild
Kort efter Mavias avgång får Atlantic Airways från Köpenhamn klart att landa bana 30. Planet i fråga är OY-RCE, en Avro RJ85 som tidigare även flugit med SAS-logga.

Tryck för större bild
Atlantic avgår tillbaka till Köpenhamn.

Tryck för större bild
Kort därefter, ca 10 minuter senare, landar dagens första BMI med skidsugna britter från London på bana 30. Här var det G-DBCJ, som vi fotograferat tidigare i vinter.

Tryck för större bild
Ej att glömma bland alla mer ovanliga bolag är så klart SAS. En spottingdag på Frösön utan en 737:a i SAS regi är ovanligt! En av dagens representanter från den skandinaviska koncernen var denna Boeing 737-800 med registreringen LN-RRK, även känd som Gerud Viking.

Tryck för större bild
Planen fortsatte att löpa in och kring 11:20 det blev dags för ytterligare en britt från London Heathrow. Det var ännu en A319, G-DBCG, som varit i tjänst hos BMI sedan februari 2006.

Tryck för större bild
SAS avgår tillbaka ner mot Arlanda.

Tryck för större bild
För den som är intresserad så har vi hittills under dagen legat runt 20 och 30 minuter mellan rörelserna på Frösön. Detta är inte alltför vanligt faktiskt, Åre Östersund Airport är trots allt en rätt liten flygplats. Men idag var det som sagt lite mer liv, vilket BMI och G-DBCJ här visar upp då de gör sig klara för start och ställer upp på bana 30.

Tryck för större bild
Bolagssystern G-DBCG vill inte vara sämre, utan avgår dryga halvtimmen efteråt.

Här blev det dock en del dötid mellan rörelserna vilket innebar rätt mycket väntan för vår del. Som tur var hade vi försett oss med lite fika, så väntan gick bra. Vi hittar dessutom alltid de mest märkliga samtalsämnen att diskutera, så vi håller oss sysselsatta.


Juice är alltid trevligt. En lätt islager la sig dock i flaskan innan dagens slut.




Jonas håller sig uppdaterad om flygtrafiken på sin iPhone.


Filosofisk diskussion?

Tryck för större bild
Finnair fotograferades senast i torsdags av Niklas och Jonas, men då i beckmörker på plattan. Idag fick vi dem även i fint dagsljus och maskinen de kom med var OH-LKN, en Embraer 190-100LR i Oneworld-målningen! Även denna Embraer, som den förra, kan klassas som ny. Den levererades till Finnair i februari 2009 och har burit Oneworld-målningen sedan dess.

Dagen började gå mot sitt slut och det som var kvar att vänta på var en Nextjet SAAB 340 som skulle flyga ner till Sveg, samt Finnairs avgång tillbaka till Helsingfors.

Tryck för större bild
SE-LJN fick klart att taxa och ställa upp på bana 30 via backtrack på banan. Här vänder hon om och ställer upp.

När det väl kom till Finnairs avgång vid 14:00, så frågade besättningen om de kunde få starta bana 12 istället. Detta beviljades av tornet, vilket resulterade i att de enda bilderna från starten blev en vit mage på maskinen. Sådana bilder är inte så roliga, så vi väljer att helt enkelt strunta i dem.
Trots lite kalla vindar stundtals och en mindre planeringsmiss från oss under morgonen och av Finnair under starten så blev det en lyckad dag!

/Ostersund Photography

6 comments:

  1. Första bilden går inte att klicka på :(

    ReplyDelete
  2. @Fräzer: Så, nu ska det gå bättre.

    ReplyDelete
  3. Imorgon är det söndag igen, tänk vad veckorna går fort nu... Dubbla BMI precis som förra helgen, och dessutom kommer Skyways på besök från Karlstad kl. 18:40 för att hämta en en grupp som ska hem vid 19:00. Därtill är det ju imorgon premiär för Nextjets linje till Trondheim.

    ReplyDelete
  4. Precis, det är full fart där ute i morgon igen men som vädret ser ut att bli så håller vi oss nog hemma tyvärr och inget nytt mot förra veckan heller så förutom Skyways mot förra helgen.
    Jo Nextjet har vi koll på men osäker om det är något speciellt där ute eller om dom bara kör första flighten som vilken annan. I vilket fall så kommer vi hålla lite koll på det på måndag.

    /Ostersund Photography.

    ReplyDelete
  5. Kör ni Flygradar.nu på iPhone då?

    ReplyDelete
  6. Det är väldigt sällan då även om man zoomar in på den så är ikonerna för planen lika små och det går otroligt segt att titta runt med 3G,

    /Ostersund Photography

    ReplyDelete