Hallå allihopa, det har varit dåligt med inlägg på sista tiden men vi har alla varit ganska upptagna och det har varit bra väder så man har hållt sig ute och gärna nära stranden!
Igår kväll dock när solen börjar lugna sig och temperaturen hade sjunkit med säkert en hel grad så började vi fundera på om man kanske skulle ta en flygning. Efter en del studerande av AIP SUP så kom vi fram till att Umeå är H24, alltså tornet har öppet dygnet runt. Så efter ett snabbt beslut så fick det bli Umeå, plocka ihop sina saker, hämta flygväskan och sen rakt ut till Ope.
(Foto: Peter Eriksson, om inget annat nämns)
Väl ute på Ope så var vi snabba igång med planeringen och då det var minst 40 grader i klubbstugan så drog vi ut bordet på klubbens altan i stället.
Då planeringen var färdig och vi ringt in färdplanen gick Niklas ner och drog ut maskinen under tiden som jag plockade ihop i klubbstugan.
Sist men inte minst så tankade vi upp maskinen och gjorde en daglig tillsyn innan det var att röra på sig.
Fotografen själv i maskinen på väg ut till banan.
Vi rullade ut mot väntplatsen och genomförde motoruppkörningen för att sedan taxa ut och ställa upp bana 36. Efter start så gick vi upp i högervarv mot Brunflo för att sedan bryta av mot nattens första brytpunkt som var Ramsele.
Väl uppe på 5500 fot var luften lugn och vi kunde ta och fika lite, banan och dryck samt godis bjöds det på under kvällens tur.
Foto: Niklas Kull
Visar upp HUDen, inte alla DA40 som har HUD som också kan visa kartbilder ;)
(PS, om någon undrar varför mitt hår är så sliskigt så är det för att denna resan gjordes helt på impuls och vi hade legat och solat på dagen, då vet ni!)
Efter cirka 75 min i luften närmade vi oss Umeå och ropade upp tornet, ingen trafik så vi fick klar inflygning bana 32 direkt från TMA-gränsen. Det var ganska svårt att hitta banan och att det var ganska dunkelt ljus gjorde det inte lättare. Men till slut såg vi banan och kunde svänga in på vänster bas.
Kort final bana 32 och ja fyra röda men med små plan som DA40n finns det ingen anledning att följa PAPI och landa längre in på banan.
Taxar in till plattan och får parkering ett, bredvid oss står morgonmaskinerna som ska gå om ett par timmar senare.
Nä vi vet inte heller vad Niklas hade ätit för att se ut sådär men nere är vi och nu var det dags för fika igen, för fika gör vi ofta!
Sen ringde vi tornet för att se om vi kunde komma in till crewrummet och han skulle skicka ut någon fick vi som svar. Ut kommer då en brandman som legat och sovit och vi har väckt honom så gissa hur glad på oss han var! Då flygplatsen egentligen är stängd så är det bara brandmännen där så och vi fick komma in bara för att de var grymt schysta med oss! Mr. Brandman förlåt för våra illdåd att flyga till Umeå mitt i natten men vi uppskattar hjälpen!
Crewrummet, färdplanering, kissa och så klart fika lite innan vi skulle åka tillbaka.
väl ute på plattan igen så möter vi Viktor Adam i fin soluppgång.
Väl inne i maskinen igen så påbörjas jobbet med checklistor och genomgång av flygningen tillbaka till Östersund. Ropar upp tornet och får klart att starta upp för bana 32.
Backtrack ut till banan. När vi ställt upp och ropat upp att vi är klara så får vi vänta, ja vänta tre på morgonen för annan trafik, det var en ambulanshelikopter som skulle landa på plattan före oss. När helikoptern var nere så fick vi klarering direkt mot Östersund 5000 fot minus och sen fick vi klart att starta.
Stigande ut från Umeå, solen är precis på väg upp och det är helt lugnt i luften! När vi närmar oss TMA-gränsen så får vi klart att kontakta Sweden Control och där får vi veta att vi är helt ensamma på vägen ner mot Östersund så vi bara kör på!
Även om vi har en riktigt fin och bra GPS så måste man titta till kartan lite då och då och se att vi åker rätt i alla fall.
Då börjar vi närma oss Ope igen och vi ropar upp på klubben, vi går över fältet och kontrollerar vindstruten för att konstatera att det fortfarande blåser för bana 36, går in i varvet och sätter ner maskinen. Ganska skönt att vara tillbaka på marken efter 6 timmar på rymmen.
Väl nere på marken var det bara att dra in maskinen och plocka ihop våra saker och resterna av fikat som blivit kvar. Efter att böckerna var skrivna och flygningen betald så var det dags att åka hem. Även fast klockan var cirka fem på morgonen så var man sugen på att ta en tur till för vilken fin flygning det var detta!
(Som tidigare nämnt kommer vi att åka till Trondheim/Vaernes nu på fredag morgon (megens tidigt) och vi kommer lägga upp reserapporter om dagarnas aktiviteter därifrån under fredag samt lördag kväll.)
/Simon Brygg - Ostersund Photography
30 June 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Riktiga flygare!
ReplyDelete