Follow osdphoto on Twitter

28 May 2009

Nextjet Östersund-Bromma på klappen!

Klockan är 0640 cirka då jag kliver in på Östersunds flygplats. Någon minut senare knackar jag på dörren hos Nextjet där Daniel redan sitter och kollar väder etc för flygningen. Daniel är styrman på denna turen idag och kapten är Henrik som rullade in någon minut senare. Hälsar lite snabbt och ger oss sedan av ut till maskinen som idag är en Saab 340A med registrering SE-ISE. Ute vid maskinen så hoppar vi in i cockpit och möter även upp med dagens värdinna i form av en trevlig tjej med namn Tina.

Klicka på bilderna för större visning!


Väl på plats i maskinen så börjar arbetet och vi är snart klara för boarding.
Daniel ropar upp Östersund och får klart till Bromma direkt till ARS från bana 30. När paxen är ombord och allt är klart startar vi upp och taxar ut.



Daniel börjar flyga och och tar då första sträckan till Bromma.


Efter start så stiger vi till 2200 fot innan vi påbörjar en vänstersväng mot ARS.


Efter cirka en timme i luften så var det dags att landa, vi fick klart in via ARS för att sedan gå mot en ILS på bana 12. Daniel gör en fin sättning i lite mindre fint vädret men ger lite effekt när man fotograferar i alla fall.


Väl inne i gate så passade jag på att slå mig ner i Daniels stol medan han kontrollerade planet för flygningen tillbaka till Östersund.


Efter en ganska snabb vändning på Bromma så var det dags att åka igen, får klart från bana 12 i en högersväng ut till ARS. Bakom spakarna på vägen tillbaka är Henrik som får handskas med regnet.




Uppe på höjd är det ganska lugnt och vi stiger på så gott det går med Saaben men molnbasen passerade vi inte riktigt och låg i moln större delar av flygningen. Denna bilden fick jag dock under dem cirka fem minuterna som vi fick se det blå idag.


Efter ett tag var det åter igen dags att börja sjunka och återigen gå in för landning. Vi får klart in via LOKNI 2T för bana 30 och efter ett tag får vi banan visuellt och Henrik flyger in den sista biten själv.




Väl nere på marken så passar jag på att sträcka på mig lite och kollade bak i kabinen och ser riktigt trevligt ut för att vara en liten turboprop!


Även nu så vänder vi ganska snabbt ner till Bromma igen och Henrik och Daniel är snabbt igång med pappersarbetet igen.


Återigen får vi klart ner till Bromma från bana 30 i en vänstersväng till ARS och det är Henrik som även tar denna sträckan.




Efter en lite hoppig flygning ner mot Stockholm så kommer vi ut under molnen och det lugnar ner sig. Vi får klart in via 'straight in' ILS för bana 12 från LNA.



Nere på Bromma var det dags för lunch och det fick bli en dagens kyckling som lockade och den satt fint efter 3 flygningar alltså! Efter en del mat, kaffe och prat var det tid för att återigen ge oss tillbaka till maskinen och göra oss klara för dagens sista flygning.


När vi får klart att alla paxen är ombord så får vi veta att en kvinna glömt sin mobiltelefon i bilen, Henrik ser fundersam ut och beslutar att hon kan få springa och hämta den innan start, det är service det! När hon kommer tillbaka så gör vi oss klara och taxar åter igen ut till bana 12. Det är nu Daniel som flyger maskinen tillbaka till Östersund.




Självklart så bjuds det på kaffe, macka och godis för passagerarna och vi fick ta del av en del godis.


Efter ett tag av pratande uppe på höjd så började vi återigen att sjunka mot Östersund på vad som är dagens sista tur.


Daniel som flyger in Saaben på en visuell inflygning till bana 30 och sätter ner henne mjukt och fint i "hängmattan"


Så var vi tillbaka i Östersund efter två svängar till Bromma, vad mer kan jag säga än att det var ruskigt roligt och får ge ett stort tack till Daniel som gjorde detta möjligt! Måste även tacka Henrik och hans besättning som gjorde denna rundturen riktigt trevlig! Jag vet i alla fall vilket bolag jag väljer nästa gång jag ska till Stockholm!

Simon Brygg - Ostersund Photography

7 comments:

  1. Härliga bilder! Hur lyckas man få till en sådan här utflykt? Är grymt avundsjuk :)

    ReplyDelete
  2. @Sven: Roligt att du gillar bilderna, vad gällande att åka cockpit så kan det vara lite knivigt i dagsläget men underlättar om du tex har flygcertifikat att visa upp. Normalt kan du fråga i gaten om du ska åka någon stans om du kan få åka på klappen. Men vill man åka en runda så är det bra om man känner någon som jobbar som pilot som man kan fråga annars kan det bli svårt.

    ReplyDelete
  3. Alexander Estmo29/05/2009, 20:18

    Jäklar, rolig resa! :D
    Skulle vara oerhört roligt att åka jumpseat någon gång

    Alex

    ReplyDelete
  4. De här bilderna håller högsta internationella standard. Det betyder att det inte går att göra mycket bättre!! Grattis till dig Simon och ni andra uppe i Östersund som tagit er till toppen kvalitetsmässigt bland flygfotografer i kategorin kommersiellt flyg i Sverige. Om ni varit baserade på en flygplats med mer trafik hade ni kört skjortan av resten av konkurrensen ute i världen. Lycka till framöver!!

    Hälsningar från Stefan Sjögren baserad på Stockholm - Arlanda

    ReplyDelete
  5. Erik Löfgren-Bengtson07/06/2009, 12:27

    Snygga bilder! Alltid kul att åka jumpseat ;) vilket objektiv använde du?

    ReplyDelete
  6. @Erik:
    Tackar, roligt att höra! Jo men vist är det roligt det är det! Jag använde mig av en Canon Eos 1D Mk III med ett sigma 12-24mm men inte ofta jag var över 12m ;) För ljuset så körde jag en canon Speedlite 580 EX II.

    Simon Brygg - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  7. Ser nu att du Simon ligger på "Top 5 of the Last 24 Hours" på A-net. Grattis! :D

    ReplyDelete