P.g.a. ihållande vind fick en planerad lördagsflygning flyttas till söndagsmorgonen (24/05), men solen sken på ändå, så det gick väl an.
Samuel från Ås hämtade upp Simon och mig på morgonkvisten, det hade hållits ett springmeet på Optand under lördagen så planet stod redan ute, skönt att slippa dra ut maskinen ur hangaren vid ankomst.
Simon funderar på färdrutt.
Genomgång av checklistan samt en vy av den fina panelen.
Ett varv runt travbanan efter starten, någon slags aktivitet pågick, är dock osäker på vad.
Frösön hade dessvärre inte hunnit öppna, så det blev en tur via Nälden med omnejd och sedan tillbaka via Ås och stan.
Och så lite spotting när tillfället gavs;
N653XL, relativt nytillverkad kärra (2008) av ovanlig typ -Liberty XL-2-, verkar inte heller ha varit i Sverige alltför länge (FlightAware).
Senare på kvällen blev det en minst sagt stressig spotting, Simon kollade av Metarn och såg att bana 30 var aktiv, och det brukar se trevligt ut i kvällssolen, så 20 minuter senare stannade vi till, slängde oss ur bilen och tog SK070 (LN-RPG) och NextJet.
På plats fanns då även Alexander Estmo som begett sig ut på motorvelociped, trevligt att andra ser vad som erbjuds och tar sig ut!
/Peter Eriksson - Ostersund Photography
25 May 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Liberty'n var en intressant spotting. Finns en (annan) i Sundsvall om jag fattat rätt. Vem äger denna?
ReplyDeleteTypen är - något förenklat - en fabrikstillverkad Europa från USA ;)
@F: Den var på besök bara, och den enda infon jag hittat på den var via:
ReplyDeletehttp://registry.faa.gov/aircraftinquiry/NNumSQL.asp?NNumbertxt=653XL
/Peter