Follow osdphoto on Twitter

09 January 2012

EF 24-70 vs EF 24-105

Att välja optik kan vara svårt med en uppsjö av tillverkare, prisklasser och modeller. Jonas och Simon tittar här närmare på två normalzoomar i Canons proffssegment, EF 24-70 och EF 24-105.

Vi båda känner igen oss i det huvudbry man kan få när man ska köpa ett nytt kamerahus eller ett objektiv. När vi skulle välja en normalzoom för våra Canonutrustningar för några år sedan ställdes vi inför dessa bekymmer. De två objektiv som vi valde mellan var EF 24-70/2.8 L USM, en pansarvagn och trogen tjänare hos världens pressfotografer, och EF 24-105/4 L IS USM, en nyare konstruktion med bildstabilisator. Vi båda köpte ett 24-105 var den gången, men drygt ett år senare sålde Jonas sitt och köpte ett 24-70 istället, medan Simon behöll sitt objektiv.


EF 24-105/4 L IS USM och EF 24-70/2.8 L USM. Två lika men ändå olika normalzoomar i Canons L-serie.

Vilka är de utmärkande skillnaderna mellan de båda objektiven i bildkvalité, ljusstyrka, ergonomi och kanske framför allt; varför bytte Jonas medan Simon valde att stanna kvar? Vi ska ta en närmare titt på det!

Vi börjar med att lära känna de båda med att titta närmare på deras specifikationer. Båda har den karaktäristiska röda ringen och suffixet L som skvallrar om att de hör till Canons Luxury-serie och ligger idag i ungefär samma prisklass på runt 10-11.000 kronor.
EF 24-70:n har ett steg större bländare på f/2.8 mot 24-105:ans f/4 och väger närmare 300 gram mer. Detta gör objektivet stabilt och det ligger bra i handen. Konstruktionen har några år på nacken då objektivet introducerades redan 2002, men det håller fortfarande måttet. Tillsammans med EF 16-35/2.8 och EF 70-200/2.8 bildar den en vass och ljusstark uppsättning hos många pressfotografer.
EF 24-105 är en nyare konstruktion från 2005 där Canon valt att göra objektivet lite ljusskyggare, men att istället lägga till bildstabilisering och 35mm på brännvidden. I huvudsak är den tänkt att passa in mellan EF 17-40/4 och EF 70-200/4 för den som föredrar en uppsättning av f/4-optik.


De båda objektiven med respektive motljusskydd.

De båda objektiven är väldigt lika varandra, men ändå finns något där som gör att de skiljer sig åt. Jonas har ägt och arbetat med båda objektiven och innan han beslöt att byta fanns det många fördelar och nackdelar att väga mot varandra. Först och främst erbjuder 24-70:n ett helt bländarsteg extra vilket kan vara värdefullt i situationer med dåligt ljus, men å andra sidan motsvarar bildstabiliseringen i 24-105:an en tre steg snabbare slutartid. 24-105:an ger också något skarpare bilder på större bländaröppningar än vad 24-70:n gör, medan den senare är mer gediget och kraftigt byggd. Gummitätningen hos de båda gör att de fungerar bra tillsammans med ett vädertätat hus i sämre väderförhållanden.


EF 24-105/4 L IS USM visar upp sin bakre lins.


EF 24-70/2.8 L USM består av en hel del glas!

Men hur står sig de båda ute på fältet?
Är du ute efter ett objektiv för enbart flygplansfotografering kan EF 24-105 vara alternativet för dig. För Simon som nästan enbart fotograferar flygplan behövs inte det extra bländarsteget då man som flygplansfotograf oftast ändå arbetar med mindre bländaröppningar runt f/8-11. Objektivet producerar en jämn och fin skärpa och bildstabiliseringen är också alltid ett välkommet hjälpmedel för handhållna bilder. Det är bland annat detta som spelar in i Simons val mellan de båda objektiven.
Men Jonas, som utöver flyget jobbar mycket med tidningsuppdrag och främst konserter, valde att byta till EF 24-70. Anledningen var att det extra bländarsteget lockade i situationer med dåligt ljus och för att objektivet tillsammans med EF 70-200/2.8 IS utgör en bra kombination av optik för de situationer han ofta jobbar i. Vid konserter med mycket rörelse i dåligt ljus hjälper dessutom inte bildstabiliseringen.

Tryck för större bild
Bild tagen av Simon med hans EF 24-105/4 L IS USM.

Tryck för större bild
Jonas fotograferade vid samma tillfälle, fast med sitt EF 24-70/2.8 L USM.

I kort är båda objektiven perfekta allroundobjektiv. Det är två prisvärda och skarpa gluggar som levererar precis det man förväntar sig av Canons L-optik.
Så vilket objektiv väljer man? Jonas valde bort bildstabilisering och 35mm längre brännvidd mot ett bländarsteg extra för att kunna arbeta mer mångsidigt med sin normalzoom. Simon behöll istället det ovannämnda för att de passade hans mer nischade användningsområde bättre. Valet är individuellt och beror helt på hur man planerar att använda grejorna. Men ett är i alla fall säkert, vi rekommenderar de båda till den som söker ett objektiv av hög kvalité som inte gör dig besviken!

Jonas Herjeby
Text
jonasherjeby@osdphoto.com




Simon Brygg
Foto
simonbrygg@osdphoto.com

3 comments:

  1. Bra recension som är till stor nytta för de Canon fotografer som tänker på att uppgradera. Själv fottar jag med Nikon men ändå en trevlig artikel.

    ReplyDelete
  2. Den riktar sig ju som sagt främst till Canonanvändare, men förhoppningsvis kan artikeln vara till nytta även för de som använder annat märke också. T ex lite hur man kan tänka när man väljer mellan två liknande objektiv.

    Tack för kommentaren!

    /Jonas Herjeby - Ostersund Photography

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis som ett val mellan t.ex. Nikon 24-70 och 24-120 som är Nikons motsvarigheter i det här fallet.

      Delete