Till skillnad från förra veckan (och för den delen de flesta dagar då vi är ute för att fota vintercharter), bjöd dagen på sol, en temperatur strax under nollan och inte allt för kraftiga vindbyar. Efter nattens stormande, som bland annat resulterade i flera omkullblåsta träd kring flygplatsen samt två omkullblåsta inflygningsljus till bana 12, verkade nu BMI ankomma i rätt hyfsade förhållanden.
Alltför lätt får man det dock aldrig som spotter, och BD8113 anlände ca 30min före utsatt tid från London Heathrow, vilket resulterade i en längre joggingtur nedför den översnöade bilvägen ner till banänden bana 30. G-DBCH, en Airbus A319 som levererades till BMI 2006, är inte främmande Östersund utan har besökt oss ett antal gånger över julen/nyåret åtminstone de senaste två åren.
BD8113 ankommer från London Heathrow i något flackande solljus.
Efter den tidiga ankomsten (och vandringen tillbaka till bilen) begav vi oss in till terminalen för lite bilder från långtidsparkeringen (och kompletterande B-foto), för att sedan ta oss ut till flygledartornet för att ta starten därifrån. En av vägarna till flygledartornet var dock spärrad av ett omkullblåst träd och i närheten kunde man även se påverkan som stormen haft på två av inflygningsljusen, som helt enkelt ser ut att ha brutits av på mitten.
Så ska det inte se ut...
Efter att vi tagit en annan väg till flygledartornet kunde vi ta avgången som gick i tid strax före klockan 12. Som tur var hade solen brutit igenom ordentligt fram till dess och spottingdagen kunde ses som oväntat smärtfri för att vara kring jul/nyår.
Midland 8114 avgår från bana 30 tillbaka mot London Heathrow.
Som tidigare utlovat blev det filmat en Vlog om dagen, som idag fokuserar på stormens påverkan och hur en "vinterspottingdag" kan se ut för oss.
Följ gärna oss och kommentera på Facebook samt Twitter.
Ostersund Photography
Peter Eriksson
petereriksson@osdphoto.com
No comments:
Post a Comment