Det blev ett kortare studieavbrott för att närvara på Västerås flygdag, och se hur mycket av det utlovade som kunde ta sig fram. Under förmiddagen var det växlande väder och även om det sprack upp till eftermiddagen blåste det på rätt bra. Gästande flygplan började ankomma redan vid tio på morgonen då grindarna öppnade för bl.a. simulatorflygning och möjlighet att se de plan som stod under dagen, men jag tog mig ut till invigningen strax före kl. 13.
Vallentuna Aviatörförenings DC-3/C-47B "Congo Queen" från 1945 stod uppställd centralt som förra året, och gav besökare möjlighet att ta en titt inuti, före den gjorde sig klar till en kortare flygning till dagens program.
Den 12e Roll-Outen i ordningen kunde dessvärre som förra året inte bjuda på J37 Draken, för dåligt väder på startfältet höll den nere, däremot började programmet likväl som förra året med flygning av BHT 1 "Beauty", Sk12 Stieglitz och Boeing E75 Stearman.
SE-EGT, en Sk12 Stieglitz framdriven av en 7-cylinders 4-takts stjärnmotor (Siemens Sh 14a), visar undersidan för publiken.
Boeing E75 Stearman-en efter sitt program tillsammans med Stieglitz-en.
BHT-1 "Beauty" såg sig lik ut, den här typen är ett svenskbyggt flygplan från 1944, ursprungligen konstruerat som flygmålsdragare där endast en individ (denna) blev byggd.
Efter invigning av Landshövding Ingemar Skogö tog två hoppare från fallskärmsklubben Aros (Johannisbergs flygfält, Västerås) sig ner mot marknivå, här närmar sig en hoppare målet, med den svenska fanan efter sig.
Jacob Holländer genomförde sedan en "aerobatics"-uppvisning i sin Pitts Python från 2006, flygning på hög nivå!
DC-3an, styrd av Åke Jansson, och Riley Turbo Skyliner (DH-114) tog sig sedan upp för en formationsflygning, där egentligen en Percival Pembroke skulle varit delaktig, men av någon anledning taxade den tillbaka efter att först ha ställt upp.
Riley Turbo Skyliner taxar iväg mot banänden.
DC-3an lättar södergående.
Percival Pembroke tillbaka efter sin taxitur till banan och tillbaka.
Mikael Carlsons "Tummelisa", ett egenbygge på en mindre maskin från 1919, på ca 390kg med en 9-cylinders 80hk stjärnmotor, tog sig sedan upp för att visa upp sig för publiken (något långsammare än föregående flygplan).
Helikopterpilot Johan Osterman med besättning styrde därefter denna SAR-helikopter Sikorsky S-76C för att visa hur en ytbärgning kan ske, där de vinschade upp en docka i bår.
Flygningen med Sk16 och SAAB B17 uteblev, så därefter blev det wingwalking med "AirCats", SE-KXR Grumman G-164 Ag-Cat från 1973. Jan Hedén var piloten som flög runt med damerna idag.
EM-mästaren i Aerobatic, Daniel Ryfa visade upp sig i sin Sukhoi 26, ursprungligen från tidigt 80-tal, och har framöver siktet på VM i Italien.
Intentional left bank.
Göran Swanberg från Veteranflygdivisionen pratade sedan kort om deras verksamhet innan det var dags för formationsflygning med två stycken De Havilland Vampire, eller J28 som de var betecknade i flygvapnet, dessa två var dock ursprungligen från det schweiziska flygvapnet.
SE-DXT taxar mot banänden.
Och slutligen var det dags för Kapten Anders Björk att demonstrera lite flygning i JAS 39 Gripen, vilket avrundade 2011 års flygdag på Västerås Hässlö.
Ostersund Photography
Peter Eriksson
petereriksson@osdphoto.com
Ingen drake? Fina bilder annars! /Portträttfotografen
ReplyDeleteNej, det var för dåligt väder på startfältet tydligen, lite besviken där själv.
ReplyDelete/Peter Eriksson - Ostersund Photography