För Östersund och de närliggande landstingen har frågan om flyglinjen Östersund-Umeå varit den viktigaste. Numer görs de flesta landstingstransporterna till Universitetssjukhuset i Umeå med buss, men att behålla flyget har ändå varit aktuellt även för resenärer som inte är patienter.
Efter fredagens avslutade förhandlingar stod det klart att linjen blir kvar, men i ny regi. Idag flygs linjen Östersund-Umeå-Luleå av NextJet, men ska nu komma att flygas av Svenska Direktflyg istället. Uppskattningsvis flyger 8 200 passagerare på den aktuella rutten per år.
NextJet blir dock kvar som operatör på Åre Östersund Airport på sträckan till och från Bromma.
Ny operatör som berör Jämtlands län blir också estniska Avies, som kommer trafikera Arlanda-Sveg med en Jetstream 32. Även här är det NextJet som för tillfället flyger på sträckan som har cirka 5 200 resenärer per år.
Avies vann även upphandlingen på linjerna Arlanda-Hagfors/Torsby och Luleå-Pajala.
NextJet fick lämna i från sig flyglinjerna Östersund-Umeå-Luleå och Arlanda-Sveg, men fortsätter på linjerna Arvidsjaur/Lycksele, Vilhelmina/Hemavan och Gällivare till och från Arlanda.
Avtalet sträcker sig fram till oktober 2015, vilket innebär att linjerna är säkrade i alla fall fyra år framåt. Vad som händer under den perioden är svårt att sia om, men att behålla tillgängliga flyglinjer i och till Norrland är en viktig fråga. För att regionerna ska ha ett fungerande transportnät mellan varandra och södra Sverige, krävs att flyget är inräknat som ett valbart transportmedel.
Att nya flygbolag får finnas kvar på inrikeslinjerna gynnar dessutom branschen, då nya arbetstillfällen skapas för piloter och annan personal och vi undviker att hamna i en monopolliknande situation med lite konkurrens.
Källor: Länstidningen Östersund, Trafikverket och NextJet.
Jonas Herjeby
Ostersund Photography
jonasherjeby@osdphoto.com
No comments:
Post a Comment