Follow osdphoto on Twitter

15 May 2011

Fotoskolan del 5 - Fotografera i cockpit



Efter fyra delar av vår fotoskola har vi gått igenom grunderna för det mesta gällande fotografering av flygplan i olika miljöer så nu är det stor tid att ta klivet in i cockpit. Det är få förunnat att få följa med i cockpit i dagens läge men när möjligheten kommer gäller det att vara förberedd och veta hur du ska göra för att få dem där bilderna som alla vill se!
Jag har genom arbetet här på Ostersund Photogrphy fått möjligheten att göra en hel del reportage från cockpit och det är en speciell miljö att vistas i. Säkerheten står i största fokus och du måste få dina bilder utan att störa piloternas arbete. Det är därför väldigt viktigt att du innan flygningen skapa en bra kontakt mellan dig som fotograf och kaptenen med besättning och verkligen prata igenom vad du kan och inte kan göra. Så denna del av fotoskolan kommer att täcka en hel del annat viktigt att tänka på som inte har med själva fotograferingen att göra, men vi kommer givetvis också titta på vad för utrustning du behöver och vad du ska tänka på för att få dem där speciella bilderna.

Det första jag brukar göra när jag träffar en besättning som jag ska flyga med är att prata igenom flygningen med dem lite kort och se om det är något som inte får vara med på bild av olika skäl, också vilka regler som gäller när dem har en annan person i cockpit. Det brukar inte vara några större problem men vanligtvis vill dem flesta ha en helt tyst miljö under start, inflygning och landning. Det är också viktigt att fråga dem om man kan använda blixt och om det går bra att bilderna publiceras på t.ex. din hemsida eller på sidor som airliners.net om du nu tänkt göra det. När jag gör reportage från cockpit som dessa på vår hemsida så brukar även bolagens pressansvarige vilja läsa igenom det hela innan det publiceras, inte för att dem är rädda att det ska felvinklas eller så utan mer rutin och har aldrig varit några problem. Bolagen och besättningarna brukar vara väldigt lätta att jobba med och det är mer av god ton att alltid fråga dem vad du som fotograf kan göra.

Tryck för större bild
Final bana 32 på Luleå med Henrik på Nextjet bakom spakarna. Bilden är tagen med en Canon 1D Mk III, Sigma 12-24mm och en Speedlite 580 EX II.

Något annat man bör fundera på när man fotograferar i cockpit är att titta igenom lite vad för utrustning som ”krävs”. Jag skriver krävs inom citattecken då det givetvis inte krävs någon speciell utrustning, men vill man ta det hela ett steg längre så är det oundvikligt att man måste spendera en slant på ett bra vidvinkelobjektiv och en extern blixt. De vanligaste objektiven som jag arbetat med är Canons EF-S 10-22 USM och Canons 17-40 L USM. Jag har även vid ett tillfälle lånat ett Sigma 12-24 som också passar riktigt bra i cockpit. Runt 10-15mm brukar räcka för att täcka hela cockpiten på dem flesta flygplanen, så fotograferar man med en kamera med croppad sensor som t.ex. min 7D så krävs alltså minst ett 10mm objektiv som då ger mig 16mm i kameran. Fotograferar man i stället med en fullformatskamera som en 5D så kan man utan problem använda sig av t.ex. 17-40 L USM också för då får du 17mm i kameran. Detta är helt klart en smaksak men jag personligen gillar att jobba med riktig vidvinkel i cockpit för att få en helhetsbild men andra kanske gillar att jobba med normaloptik och fånga detaljer, du får prova dig fram helt enkelt vad som passar din stil.

Om vi ska prata om blixtar så är den inbyggda blixten ett ”No go” då den kommer alldeles för nära objektivet och kan bara ge ett starkt ljus rakt fram som kommer ge utblåsta kontraster och ljusreflektioner på panelen. Använd då i stället en extern blixt som går att vinkla om i olika riktningar och som i alla fall kan exponera själv (ETTL) men det klarar dem allra flesta blixtar som finns att köpa idag. Inom Ostersund Photogrphy så använder vi oss av Canon Speedlite 580 EX II och 430 EX II som båda är två riktigt bra blixtar från Canon som passar sig utmärkt i cockpit och vi kommer att gå in på lite mer detalj hur du ska hantera blixten här lite senare.

Tryck för större bild
Inflygning bana 30 till Bromma med Malmö Aviation. Bilden är tagen med en Canon 7D, Canon 10-22 och en Speedlite 580 EX II. Bilden är tagen med låg blixtstyrka och ISO på 4000, f/8, 1/20.

Du har nu en utrustning som du känner kan göra jobbet, du sitter i cockpit och fått allt klart från piloterna om vad du kan och inte kan göra men du har ingen aning om vad du ska göra med kameran. Det är ett lite jobbigt läge så jag tänkte gå igenom lite grunder här så du slipper fundera allt för mycket på hur du ska lösa detta!

I de flesta fallen så brukar jag börja med att vända upp och vrida blixten ett ”hack” bakåt så den är riktad snett upp i taket bakom mig, på så vis så använder jag inte ljuset direkt utan låter det studsa i taket/väggen bakom mig och sprids jämnt ut över cockpiten. Detta medför också att du tappar en del ljus och för att låta ljuset ha tid på sig att sprida sig så måste man också jobba med ganska långa slutartider och medelhögt ISO-tal. Kameran har jag alltid i fullt manuellt läge. Och då menar jag alltid för att alltid ha full koll på exponeringen själv. Då det är så stor skillnad mellan ljuset i cockpit och utanför är det svårt att få en bra balans om du använder några av dem automatiska lägena. Jag utgår ifrån en ganska liten bländare (högt bländartal). Någonstans runt 8-11 är ganska vanligt när jag fotograferar cockpit, sen väljer jag ett ISO mellan 200-400. Detta är i dagsljus och då jag använder dessa värden som ganska standards så är det mest slutartiden jag jobbar med. Någon stans mellan 1/30 till 1/80 brukar vara bra för att låta ljuset sprida sig genom hela cockpiten. Då kanske ni undrar hur bilderna kan bli skarpa med dem långa slutartiderna men då du jobbar på låga brännvidder och med blixt så är det inga problem. Blixten hjälper till att ”låsa” bilden, jag brukar ha blixten inställd på första ridån, alltså att den skickar blixtljuset när sensorn exponeras så att ljuset kan spridas under exponeringen. Vill man inte sprida ljuset lika mycket så kan man använda blixten till att ”frysa” bilden genom att låta den avfyras på andra ridån, alltså när slutarridån stängs. Dessa inställningar görs på olika sätt med olika kameror och olika blixtar så jag hänvisar er till er kamera och blixtmanual.

Tryck för större bild
Inflygning bana 30 till Bromma med NextJet. Bilden är tagen med en Canon 7D, Canon 10-22 och en Speedlite 580 EX II.

Just cockpitfotografering kan vara ganska svårt att få till bra och det gäller att träna mycket på tekniken och med tiden så ser man mer och mer vilka sätt som fungerar för att få bäst bilder i olika situationer. Ibland har man tur och det är liknande ljus under hela flygningen och man kan använda en viss inställning som fungerar hela flygningen. Men ibland kan det vara dagsljus vid starten och mörkt när du landar, vilket gör att du måste använda dig av olika tekniker och inställningar under hela flygningen. Det är då det gäller att du fått förståelse för hur du ska hantera ljuset för du får bara en chans att fotografera t.ex. landningen och blir det fel då är det svårt att göra om det. Det är väldigt viktigt att fotografera mycket och bli ett med kameran som du använder, veta precis vart du har alla dina inställningar, veta din kameras begränsning och veta att om jag gör den här ändringen så kommer jag få det här resultatet. Detta kan du bara uppnå på ett vis och det är att fotografera otroligt mycket och lära dig din kamera som din egen ficka! Med dagens digitala kameror kan man pröva sig fram och ta bild efter bild och se resultat direkt på skärmen och ha möjligheten att ta bort bilden om det inte blir bra. Så vill du bli duktig på cockpitfotografering så finns det ingen begränsning annat än att det gäller att träna massor. Du kan träna på detta hemma med blixten också, stå inne och fotografera ut genom ett fönster och försöka få det att se bra ut inne och utanför fönstret. Det är det svåraste, alla har vi fotograferat genom ett fönster och antingen blir rummet inne fint exponerat och det utanför fönstret underexponerat eller tvärtom. Så det är en bra träning att du kan göra detta hemma för du kanske bara får en chans när du sitter i cockpit och då vill du inte sitta där och fundera på vad du ska göra. Det är samma princip då det ser likadant ut i cockpit, om du är ovan att hantera kameran och blixten så kommer panelen bli fint exponerad och utsidan blir mörk eller tvärtom.

Tryck för större bild
Inflygning till bana 12 på Östersund. Bilden är tagen med en Canon 40D med ett 8mm fisheye-objektiv.

Så pröva mycket hemma och jobba med ganska långa slutartider och träna på att studsa ljuset på olika sätt och se resultatet så ska du se att med tiden så kommer det bli riktigt bra!

Givetvis blir det aldrig perfekt även om du gör allt ”rätt” men med en del ändringar i efterarbetet så går det mesta att lösa. Givetvis, desto bättre originalbild du har desto bättre kommer det slutliga bearbetade resultatet att bli. Vi kommer i sista delen av fotoskolan gå igenom bildhantering och då kommer vi också ta upp just cockpitbilder och visa hur vi gör med dem. Något som är viktigt för att ha större chanser att få ett bra slutligt resultat är att alltid fotografera i RAW-format, fotograferar man i JPEG så komprimeras bilden direkt i kameran och det är svårare att bearbeta den i Photoshop. Så fotografera i RAW i alla lägen för bästa resultat i slutändan!

Vi vill gärna se just dina bilder!

Har du en bild som du tycker är bra men som kan bli bättre med bra hantering så skicka gärna över den till oss så kan vi titta på den och kanske också ta med den i fotoskolan del sex där vi genom ett par filmer kommer att gå igenom just bildhantering och redigering. Där kommer vi titta på varje steg från att du lägger över bilden från kameran tills att den är färdig att publicera och även vad du kan göra i Lightroom för att lägga till information i bilden för en säkrare hantering av bilder som publiceras på nätet! Så hör gärna av dig om du har fler frågor om fotografering, bildhantering eller om du vill att vi tittar på någon av era bilder! Vi finns att nå på mail som alltid men går även att nå oss på Skype numera om du vill prata med någon av oss direkt eller skicka över originalbilder då dem ofta är för stora för att skicka på mail!

osdphoto@live.se

Skype: Ostersundphotography (Ps, användarnamnet osdphoto är inte vi)

Samtliga publicerade delar av Fotoskolan hittas enklast här.

Ostersund Photography
Simon Brygg
simonbrygg@osdphoto.se

6 comments:

  1. Intressant det du säger om att du väljer slutartider så att ljuset ska sprida sig. Hur tänker du då? Det går ju med ljusets hastighet? Så länge du har längre slutartid än kamerans synktid är det väl OK

    Sedan säger du att du fryser bilden och pratar om andra ridån. Men det gör ju ingen skillnad om du använder andra ridån i cockpitbilder? Det påverkar väl bara t.ex. bilstrålkastare när bilar kör. På andra ridån släpar dom och på första får du dem framför. Och blixten du använder är väl för upplättning och låser väl inte skärpan, det gör väl som vanligt slutartiden??

    Kan du utveckla detta?

    ReplyDelete
  2. Hej Robert, väljer du en längre slutartid så släpper den givetvis in mer ljus, blixten som sagt kommer att ge samma ljus vid alla slutartider upp till dess synktid ja men något jag har upplevt är att blixtljuset blir ett helt annat vid långa slutartider än vid korta och gör skillnad. Sen är det mer att jag använder långa slutartider för att släppa in så mycket av det befintliga ljuset i cockpit också då det är en ganska mörk och obelyst miljö.

    Samma med att släppa blixten på andra ridån är någon som jag märkt gör skillnad, och den låser faktiskt bilden, pröva så får du se! tar du en bild på slutare 1/30 utan blixt och sen en med blixt så kommer du att se skillnaden.

    Min erfarenhet kommer inte från någon skola eller studerande av ljusets fysik utan det klassiska att pröva mig fram och det jag skriver om i den här delen av fotoskolan ger mig bäst resultat.

    Hoppas det var svar nog!

    //Simon Brygg - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  3. Roger Lindström03/07/2011, 01:09

    Hej Simon,
    Jag tänkte på Roberts kommentar... Canonsystem med Speedlite har ju första ridån som default på 1/30 dels sekund och kortare slutartider eftersom andra ridån bara spelar roll vid rörelser i mörker. Varför använder du då andra ridåns inställning? Hur tänkte du här?

    Sedan säger du att du använder manuella inställningar på kameran men ETTL II på blixten antar jag? Men vilka manuella inställningar använder du kontra det ljusmätningen visar på kanerahuset? Om det är automatiskt eller inte spelar väl ingen roll, det är väl hur mycket under eller överexponering du ställer in på kameran vid kontrastrika förhållanden? Hur gör du här? Om du ställer in bländarautomatik och kör ETTL II så blir det väl ingen skillnad jämfört med manuellt om du inte korrigerar exponeringen? Eller hur?
    Kan du berätta hur du gör?

    ReplyDelete
  4. Hallå där Roger, detta med ridån på blixten har säkert du bättre koll på men jag upplever att jag får bättre resultat när jag jobbar med blixten på andra ridån när jag jobbar med långa slutartider vilket jag ofta gör i cockpit, kanske mellan 1/30 och 1/80 även i dagsljus då cockpiten i sig är en sådan mörk miljö.

    Därför jag alltid kör manuellt är för att ha full koll på exponeringen, väldigt små skillnader i ljuset kommer att ändra din exponering i något av autolägena men den största anledningen är att jag sällan tittar på ljusmätningen i kameran. Använder den grovt i början men sen vet jag vart jag behöver ligga för att få det rätt, för kameran ljusmäter efter ljuset den har framför sig men tar inte hänsyn till blixten och det är samtidigt väldigt varierande ljus i en cockpit. ljusmäter du mot panelen får du ett värde och ljusmäter du ut genom rutorna får du ett helt annat. Så jag har mer eller mindre lärt mig vart jag behöver ligga i exponeringen för att få ett jämt ljus ute som inne med blixten och den exponeringen kan du aldrig få i något av autolägena, då kommer alltid panelen eller vyn ut genom fönstren bli över eller underexponerade.

    //Simon Brygg - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  5. Hur menar du att du får full koll på exponeringen manuellt? Blixten kompenserar ju exponeringen om du kör ETTL II. Det spelar väl ingen roll om man kör manuellt eller inte om man inte kompenserar åt något håll. Hur kompenserar du?

    ReplyDelete
  6. Om du bortser från blixten här, på kameran kör jag alltid manuellt, kör du AV eller TV kommer du få helt olika värden om du riktar kameran mot panelen eller ut genom rutan, då spelar det ingen roll om du kompenserat exponeringen, säger att du får slutare 1/100 mot panelen och 1/500 om du riktar kameran ut genom rutan. kör jag då manuellt då har jag full koll på exponeringen och den ändras inte utav att jag riktar om kameran. sen blixten kör jag i ETTL ja och då anpassar den blixtstyrkan efter det jag ställt in helt manuellt i kameran så Ja det gör skillnad att köra manuellt eller inte.

    //Simon Brygg - Ostersund Photography

    ReplyDelete