Det har varit lite med reportage den sista tiden från oss här på Ostersund Photography men nu har sommarchartern kommit igång igen och det ger oss mer möjligheter till lite nytt. Sommaren ger även mer spotting än på vintern och vi planerar nu någon till tur över till Norge framöver men mer om det senare.
Men som vi tidigare skrivit om så har Cyprus Turkish återigen börjar flyga från Antalya till Östersund på uppdrag av Detur och givetvis försöker vi vara på plats så ofta som möjligt för att få möjligheten att fotografera dessa ankomster. I fredags var det återigen dags för Cyprus Turkish att ankomma så Niklas och Simon bestämde sig för att åka ut efter en lunch på stan, medan Jonas däremot hade nöjet att jobba hela fredagen.
Väl ute på flyget så tittade vi lite på rådande vindar och kunde konstatera att det skulle vara bana 12 i användning för dagen. Så vi åkte ner till vägen vid bankanten för att fotografera Nextjet som kom tillbaka från Bromma följt av Cyprus Turkish och SAS lite senare på eftermiddagen.
Simon kontrollerar lite hur ljuset ser ut inför den ankommande Saab 340n från Nextjet.
Det var nu ett tag kvar tills maskinen skulle ankomma så vi passade på att vara ute lite i det sköna vårvädret, det tog dock inte många minuter innan Nextjet ropade upp Östersundstornet och fick klart in visuellt till bana 12. På scannern kunde man väl känna igen rösten och det var Henrik som varit med i reportagen från cockpit på Nextjet tidigare här, har du missat det kan du läsa dessa Här.
Nextjet Saab 340 på kort final bana 12 i denna fina specialmålning för det svenska skidlandslaget.
Efter att Nextjet hade landat så ringde vi och pratade med Marie i flygledartornet som till stor glädje ställde upp och hjälpte oss på så sätt att vi kunde få stå ute på bryggan uppe i tornet för att fotografera ankomsten av Cyprus Turkish 737-800 med registrering TC-MZZ, så stort tack till Marie för hjälpen!
Riktigt fint torn i Östersund får man säga, till vänster är det gamla tornet men det byggdes ett nytt under tiden som militären var aktiv här på dåvarande F4 och det är riktigt fin arbetsmiljö i det nya tornet.
Innan vi gick upp i tornet för att fotografera landningen av Cyprus Turkish så prövade vi ett nytt ställe för att fotografera starter, vi stod då bredvid tornet och fotograferade Nextjet som återigen gick ner mot Bromma.
Aldrig fel att testa några nya vinklar och funkade riktigt bra även om vi tar med stege nästa gång så vi kommer upp en liten bit till.
Väl uppe i tornet så hälsade vi på Marie och tog en närmare titt på radarn där vi nu kunde se Cyprus Turkish 737 på ingång med cirka tio minuter kvar till landning. Efter en liten stund så ropade dom upp och fick det senaste vädret och klar inflygning mot bana 12 så vi gjorde oss klara för att gå ut och fotografera landningen.
Markpersonalen står redo inför den ankommande maskinen.
TC-MZZ precis i sättning och vad ska man säga, detta är nog det bästa ställe på hela flygplatsen för att fotografera landningar!
Då det skulle vara bana 12 även för start så valde vi att gå ner på den närliggande ängen för att fotografera starten. Där kan man ganska ofta stöta på en och annan kossa då vi ställt upp ett par lastpallar i en kohage, (händer väl bara i Norrland kan jag tänka mig) det var dock inga kossor här idag men dom hade lämnat tydliga "högar" på marken som man fick passa sig från att kliva i.
Innan det var dags för Cyprus Turkish att återigen ge sig av med solglada Östersundare mot varmare breddgrader så kom SAS upp från Arlanda, så vi började med att fotografera landningen av den flygningen som idag flög av en 737-800 med registrering LN-RCZ.
SK070 saktar ner på bana 12 efter landningen från Arlanda.
Niklas fotograferar LN-RCZ då den svänger av på taxiväg Filip efter landning.
När Sk070 hade landat så var det en del väntande på att både Cyprus Turkish och SAS skulle bli klara för start, så det blev till att sitta och ta det lugnt i det fina vädret.
Efter cirka 25 minuter så ropade dom båda upp nästan samtidigt om att dom var klara för start men Cyprus Turkish blev klara lite före och fick klart att taxa och ställa upp bana 12 via Gustav och banan tillbaka. Ljuset hade nu börjat bli lite mjukare och det blev riktigt trevliga bilder från starten.
Cyprus Turkish 737-800 strax efter start från bana 12 på väg mot Antalya.
SK071 strax efter start från bana 12 på väg mot Arlanda igen, dom kom upp i luften rätt mycket tidigare än Cyprus Turkish vilket gav möjlighet till att se lite mer av det jämtländska landskapet i bakgrunden.
Nästa ankommande flygning nu var SK074 som ankommer strax efter 22 på kvällen så fick bli punkt för dagens fotograferande för att ge oss hem till Niklas för en väl förtjänad middag i form av en redig köttbit ute på balkongen.
//Ostersund Photography
12 May 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Avgudar bilden på Nextjet på första bilden, Himla fina bilder, men jag märkte att ni har skrivit fel! På första bilden på Cyprus Turkish har ni skrivit TC-MCC, Det var ju TC-MZZ som var på besök!
ReplyDeleteAlltid lika trevligt med era bilder!
ReplyDeleteMan får väl nästan säga att det är hyfsat god variation ute på Frösön nuförtiden. Iberworld till Rhodos på Onsdagar, Freebird till Antalya på Torsdagar, och Cyprus Turkish till Antalya på Fredagar! Och därtill ordinarie bolag. Inte illa för att vara Östersund... Dessutom kul med beskedet från Skistar om ny direktcharter från Manchester den kommande vintern, som kommer att utföras av FlyBe med Embraer 195.
Keep up the good work!
Henrik:
ReplyDeleteTackar för det, får ta åt mig lite extra ära får Nextjetbilden då! Jo precis, blev fel på regget där så det är ändrat nu!
Anonym:
Alltid lika trevlig när ni gillar våra bilder! ja det är ganska bra fart här ute som du säger, var nu på morgonen ute och fotograferade Freebird i regnet så kommer ett reportage på det senare i veckan.
Det hade vi missat men FlyBe har vi saknat, ganska länge sedan som dom flög hit nu, dom skötte turerna från London tillbaka i tiden som du säkert känner till men det var då Bae 146 på den tiden. Så blir roligt med Embraer 195 nu, dom har jag bara fotograferat i Skottland tidigare i FlyBe-målning.
Simon Brygg - Ostersund Photography