Min PPL-utbildning fortskrider snabbt som tusan, Onsdagen den 29:e Juli var det dags för min första långnav i dubbelkommando (DK).
Fast egentligen så var vi tre stycken som åkte, Jag, min flyglärare Petter samt hans bror Jon som nyss har flugit in sig på SE-LVA och skulle bygga på med några timmar till i flygplanet. Vi bestämde oss för att flyga till Mariehamn på Åland, Via Borlänge, Västerås, Skavsta, Bromma samt på hemvägen en studs och gå i Gävle. Jon fick ta första 2 flygningarna till Västerås så tog jag över spaken resterande biten till Mariehamn och slutligen Optand.
Vi bestämde oss för att komma igång tidigt på morgonen och mötas på flygfältet klockan 0600 för att vara i luften ca 45 minuter därefter.
Här är vi uppställda för start bana 18.
Kom upp i luften kl 0647 och här håller vi på att stiga till flygnivå 75 påväg mot Borlänge.
Jon flyger ner maskinen till bana 32 i Borlänge och här är vi någon sekund innan sättning.
I luften igen och går on-top till Västerås.
Efter att vi har hittat en lucka i molntäcket som vi kunde gå ner genom
så börjar Petter att söka efter Bomfartuna som är våran inpasseringspunkt
mot Västerås.
När vi hade landat på bana 19 så beställde vi tankning, Vi kunde tanka upp 38 liter vilket var allt som behövdes för att flyga till Västerås alltså.
Här är vi på bas till bana 26 på Skavsta för att göra en studs och gå.
Foto: Jon Jakobsson
Här på final till bana 30 på Bromma "Sveriges Kai Tak".
Foto: Jon Jakobsson
Niklas och Petter, Iklädda flytvästar eftersom att vi korsar ett hav på väg mot Mariehamn.
Foto: Jon Jakobsson
"Oj vad mycket vatten det var här"
Foto: Jon Jakobsson
Mariehamn "klockan 12" Har fått klart från Mariehamn tower att gå in på en höger medvind för bana 21.
Foto: Jon Jakobsson
Etablerade på final och har klart att landa.
Foto: Jon Jakobsson
Efter att vi hade landat så bytte jag plats med Jon som gärna ville göra ett trafikvarv.
De vita prickarna i vattnet är alltså fåglar...
Petter ville också fota.
Ganska tomt på plattan det var vi och en Saab 340 från Avitrans som antagligen flög för Air Åland, Den var dock stillastående medans vi var på besök.
Cafeterian inne i terminalen erbjöd thaimat samt spaghetti och köttfärssås, Jag tog det senare alternativet.
Dagens flygningar. Inte mycket att erbjuda tyvärr.
Efter mat i magen och att ha vistats i Finland ett tag var det dags att gå ut i maskinen och dra vidare hemåt, klockan var då ungefär 1400 svensk tid.
När vi har startat motorn och fått igång avioniken så ropar tornet upp:
-Sierra Victor Alpha, Tower.
-Go ahead.
-You are supposed to come up and pay something.
Då var det bara att kupera flygplanet och gå upp i tornet och betala landningsavgiften.
10 minuter senare fick vi komma iväg och vi kunde lämna Åland för den här gången.
Över havet igen med våra flytvästar, Kommer upp till flygnivå 65.
Foto: Jon Jakobsson
Åter över land och vi flyger här över Forsmarks kärnkraftverk. (Som inte syns i bild)
Foto: Jon Jakobsson
Så här ser det ut framme hos mig.
Här har vi stigit till Flygnivå 85 för att kunna undgå molnen som annars hade blivit något utav ett problem.
Foto: Jon Jakobsson
Härefter så blev det inte mer fotat tyvärr, Jon kanske tröttnade...
Men det vart en trevlig inflygning till Gävle, Dom genomförde något slags
fallskärmhopps-sm där så det var lite trafik i rörelse. Vi gjorde en snabb studs på bana 18 och satte kurs mot Optand igen. Efter landning så skulle flygplanet vidare till Norge, Dock med en annan besättning för vi var ganska trötta efter 10 timmar "på rymmen".
Tack till Petter och ett speciellt tack till Jon som fotograferade under flygningen.
/Niklas Kull - Ostersund Photography
30 July 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Amen, hade ni sagt nåt hade jag åkt ut med kameran och tagit lite bilder på er. Roligt med tripreports hur som helst.
ReplyDeleteHärlig läsning. Låter som du haft en härlig flygdag!
ReplyDeleteLängtar efter min långnav!
Kul att det uppskattas!
ReplyDeleteTommy: Flyg upp till ESNM på din långnav så kommer jag ut och hälsar på!
/Niklas
Påminner mig om mina egna flygningar till Mariehamn för många år sedan. Kul!!
ReplyDelete/Stefan
Ajabajja för springnota! :P
ReplyDelete