Follow osdphoto on Twitter

23 April 2009

Utlovade bilder från skolning samt inflygning!

God kväll

Idag har jag och Simon varit ute på Ope flygfält för att flyga, Inte tillsammans utan var för sig. Simon hade planerat att slutgöra sin inflygning på DA-40 Tdi och jag skulle skola på PA-28. Vädret verkade riktigt fint när jag klev upp klockan halv åtta på morgonen, Jag fick ett telefonsamtal av Simon lite senare där han bekräftade att han skulle flyga och vi bestämde oss för att åka ut tillsammans och göra en heldag utav det hela. Sagt och gjort, Väl där ute så gick vi till hangaren för att dra ut våra flygplan och klargöra dem för tankning.


SE-LVA (DA-40) och SE-GNG (PA-28) Uppställda vid tankstationen.


Obligatorisk idolbild!




SE-GNG, Maskinen jag gör första delen av min skolning på. Den kommer succesivt att gå över till skolning med SE-LVA längre fram i utbildningen. Men vi börjar med Pipern.

Innan tankning gjordes daglig tillsyn på flygplanen så att de skulle vara klara när vår flyglärare skulle anlända klockan tio ungefär. Vi var båda helt klara ungefär klockan halv tio och hade därmed ungefär en halvtimme (som hann bliva lite till innan våran flyglärare kom till flygfältet).
Denna tid spenderades till att slappa i Viktor Adams fåtöljer.


Cockpit i Viktor Adam. Men vem tittar in!?

När han väl hade anlänt var det dags att för Simon ta sig upp i trafikvarvet för att öva på studs&gå. Efter 4 stycken väl genomförda landningar taxar han in för att lämna av sin lärare och för första gången gå EK i SE-LVA. Han gör 2 studsar och 2 bedömningslandningar varpå flygläraren godkänner honom och för in DA-40 rating i Simons certifikat. Övriga i Ostersund Photography säger grattis!


Simon svänger åt höger för att komma till början av bana 36 varifrån han har tänkt starta, Han är tillräckligt avslappnad för att släppa spaken och vinka!


Här vart han lite mer koncentrerad och slutade vinka och ser ut över banan han back-trackar på.


Då var han i luften, Påväg upp i varvet för sina studsar.

Nu vart det helt plötsligt min tur, Klockan var strax innan ett, Vi skulle öva på stigning, Glidflykt samt motorplané. Ett pass som gick helt okej, Fast det var väldigt turbulent i luften så att hålla nosläget var inte det lättaste tyvärr, Hursomhelst så blev min flyglärare nöjd och således även jag.


Läser "före motorstart" Notera att jag har sidofönstret öppet, Det drog riktigt skönt kan jag intyga.




Redo, Har nyss sänt ett meddelande om taxi och ska precis lätta på bromsen!


Airborne bana 36, klockan 1306.

Efter genomförda övningar var det dags att bege mig hem mot Ope, strax innan ankomst över Brunflo hör jag Simons röst "Östersund, god eftermiddag. Sigurd Erik Ludvig Viktor Adam." Då var han alltså uppe och flög med sitt nyförvärv eller vad vi ska kalla det. Han tog en tur ensam till Bydalsfjällen via sin hemstad Ås. Nog med det, Jag fortsätter mot fältet och koncentrerar mig på min landning som visar sig vara relativt svår under inflygningsbiten med den jobbiga turbulensen men vi kom ner utan problem den här gången, Taxade back-track tillbaka till uppställningsplatsen och ställde oss bredvid en Cessna på besök från Sollefteå flygklubb. Sen var det bara att kupera ner och gå in i klubbstugan och skriva i resedagböckerna samt i min egen
loggbok. Efter det väntar jag in Simon som kommer ner strax efter att jag blir klar vi pratar ihop oss och bestämmer att säga hej då till vår lärare och åka in till stan för att äta en försenad lunch.


Stjärtpartiet på SE-LVA.

Allt för denna gången, mer kommer vid senare tillfälle. Min skolmaskin ska nu under helgen lånas ut under en FFK-övning och kommer efter det gå in på 50-timmars så det är osäkert när det finns tillfälle att skola igen.

/Niklas Kull - Ostersund Photography

1 comment:

  1. Emil Almestad23/04/2009, 23:36

    Skönt med en gedigen flygardag! Roligt att se. Ska ut och pröva vingarna imorgon med cessnan, det är ju bud på det med det här vädret!

    Fly safe :-)

    ReplyDelete