Lördag (25/4)
Under lördagen ville Simon flyga sitt nya flygplan som han hade haft inflygning på den sista tiden, förutom Simon så följde även jag (Niklas), Jonas, Amanda samt Philip Nordlander med till Ope för att få testa den nya maskinen. Vi ställde in oss på en kvällsflygning, jag mötte upp Simon och Amanda varpå vi gick till KebabBaren och tog en varsin matbit innan flygpasset. -Den var väldigt god!
När vi kom ut så drog vi ut kärran ur den annars ganska tomma hangaren (Eftersom SE-GNG, PA-28an var uthyrd till FFK under helgen) och gjorde klart för tankning.
Simon gör daglig. Foto: Jonas Herjeby
Vi drar ut slangen till flygplanet och börjar fylla tankarna med JET-A1.
Men efter 34 liter stannar pumpen, och går inte igång igen. Vi ringer bränsleansvarig i klubben och stämmer av, Det visar sig att en strömbrytare har hoppat tillbaka till läge 0 dvs strömlöst. Efter omslagning av brytaren så går det att tanka i resterande liter till standardtank.
Vi bestämde oss för att Simon skulle flyga med Amanda och Jonas först, Sen tillsammans med mig och Philip på nästa pass.
Första passet tar sin början och gänget beger sig mot Bydalen och Oviksfjällen.
Taxar till motoruppkörningen.
Airborne, Går in i varvet och lämnar via stan mot fjällen.
Över Oviksfjällen.
De blir borta i ungefär 50 minuter, Tråkig väntan. Vi sätter oss vid bankanten med varsin trocadero och filosoferar om livet.
När de återigen anländer kom vi på bättre tankar och hoppade genast in i flygplanet beredda på att dra iväg. (Solen började skymma).
Klubbstugan i bakgrunden.
Efter motorstart.
Vi börjar att taxa mot banan, Vi märker där att vi har en liten indikering på annunciator panel att våran pitotrörsvärmare är trasig eller avslagen.
Efter att ha fifflat med knappen till det är vi tämligen säkra på att den är i rätt läge och således ska inte den där varningen visas, ringer vi en tekniker på direkten och diskuterar med honom samtidigt som vi konsulterar DA-40's AFM och kan konstatera att det går bra att flyga med detta system avstängt idag.
Sagt och gjort, Vi tar till luften och flyger västerut, Vi ropar upp Östersund control (som visar sig ha stängt). Vi fortsätter mot Oviksfjällen där vi gör ett par svängar och sedan beslutar oss för att vända hemåt mot Optand.
Vi närmar oss fältet och försöker att med bärvåg tända banbelysningen, vilket misslyckas. Vi går in i ett vänstervarv för bana 18 och Simon gör en imponerande
sättning. (Betyg 4 Diamonds av totalt 5 möjliga).
Kort final bana 18.
Dags att kupera ner och skjuta in maskinen i hangaren och bege sig hemåt.
Söndag (26/4)
Under söndagen var Simon bort till Optand och gjorde ett antal turer över stan i SE-LVA, vid middagstid var Simons far och Peter medföljande.
Motoruppkörning
Centrum och Frösön på höger sida, på den här bilden syns alla våra arbetsplatser (om man vet var de ligger..)
Korsar Storsjön mot..
Oviksfjällen, "Dromskåran" lite till höger i bild
Tillbaka via Frösön, (NextJet på plattan).
----------
Och så en liten parentes;
Utanför Optand (längs E14) står denna Viggen och vaktar. För inte så länge sedan var det dock ett annat plan i dess ställe, någon gång under sommaren -06 hade några vandaler klottrat ner ena sidan på henne (airliners.net), därefter målades hon om (airliners.net), för att i början av året ersättas av det nuvarande vakten (F4-12).
/Niklas Kull, Peter Eriksson - Ostersund Photography
30 April 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment