Follow osdphoto on Twitter

27 October 2011

Murphys lag och Air Europa

Torsdagar under hösten 2011 innebär charter på Åre Östersund Airport. Idag var Jonas ut igen och fotograferade Air Europas ankomst under eftermiddagen och kämpade mot vädret.

När det kommer till Murphys lag är jag starkt troende. För er som inte är så bekanta med Murphys teorier om livet kan jag kort sammanfatta hans lag så här: kan det gå åt helvete, så gör det det! I mitt fall var det vädret som ställde till det, vilket det så ofta gör när Ostersund Photography är ute och luftar kamerorna på Frösön. Låt nu inte det fina eftermiddagsljuset i bilderna nedan vilseleda er, de bilderna togs under de millisekunder som molnen faktiskt inte blockerade solen.

Tryck för större bild
Åre Östersund Airport vilade i solljus korta stunder under eftermiddagen, men knappt när det väl behövdes.

Jag åkte ut till flygplatsen till strax innan klockan 15:00 för att vara på plats till Air Europas landning beräknad till 15:10. Redan här började motgångarna vädermässigt då det fina ljus som legat över Östersund hela eftermiddagen nu kvävdes av ett molntäcke som sakteliga smet över från Norge. Bilderna från landningen blev halvskapliga, men långt från det man hade kunnat hoppas på.

Sedan inleddes den sedvanliga väntan man måste lära sig att utstå som flygfotograf på en liten flygplats och Air Europa höll sig till den vanliga charterkodexen på Frösön, dvs landa före utsatt tid men stå kvar långt över avgångstid. På ängen stod jag och huttrade i det kyliga höstvinden, såg klockan vandra över 16:00 och ett underbart släpljus sprida sig över flygplatsen. Så när allt ljus återigen var bakom molnen ropade spanjorerna upp och var klara att taxa ut till bana 12. Suck, tänkte jag och kände humöret sjunka till botten.
Men, som ett mirakel i Bibeln, sken allt upp igen i samma stund som Air Europa fick klart att starta och jag lyckades pricka in starten i en lucka i molnen. Murphys lag kanske inte alltid gäller, trots allt...

Tryck för större bild
En halvtimme sena kunde AEA 751, idag EC-HKR, avgå i fint ljus mot Las Palmas.

Jonas Herjeby
Ostersund Photography
jonasherjeby@osdphoto.com

2 comments:

  1. Alltid olustigt när vädret ställer till det, men du hade i alla fall lite tur verkar det som! Det har ju varit gråa, envisa och låga moln lite väl länge nu tycker jag, vi är väl i någon slags väderomslagsperiod. Men bara den här "skiten" är över så kan man förhoppningsvis vänta sig vackra vinterdagar med perfekt ljus, i alla fall några timmar per dag. Om jag minns rätt ska man kunna få fina bilder på vintern där på Frösön! :-)

    ReplyDelete
  2. Vintrarna i Östersund är helt underbara fotomässigt med både väder och skidchartern som kommer hit. De dagar det är så där en -15 eller kallare och helt klart ute blir det kanonbilder! Men då måste man ju genomlida kylan istället för det gråmula regnet.

    /Jonas Herjeby - Ostersund Photography

    ReplyDelete