Tidigt på morgonen såg inte dagen ut att bli särskilt intressant, vinden låg på för bana 12 och METARn gav inte mycket hopp; horisontell sikt på 2500m, i höjdled 800 fot och snöfall. Jag bestämde mig dock för att lita på prognosen från yr.no och gav mig ut strax efter klockan 10. Väl på plats gömde sig solen rätt bra när jag tog plats under inflygningen bana 12.
Midland 7013 från London Heathrow på kort final bana 12. Likt förra veckan landade BMI 10:45, lite före utsatt tid, G-DBCG har besökt oss tidigare, bland annat redan 2008 och senare till ett reportage från förra året.
FlyBe från Manchester som skulle ankomma strax därefter blev idag dock försenade, så jag började fundera på bilder från starten. Efter att ha parkerat bilen vid Stocketitt vände vädret så småningom till det bättre och nu bröt solen igenom de få kvarvarande molnen. Efter en längre stunds traskande i överflödet av snö kom jag fram till ängen nedanför Stocketitt, strax före BMIs motorstart.
Flygledartornet till höger och bortåt horisonten syns Åreskutans östra sida. 10 mil till ortnamnet på flygplatsen, alldeles runt hörnet.
Midland 7014 lättar mot Heathrow.
11:55 lyfte BMI och nu hade ljuset jag väntade på sträckt sig ner över banan också. FlyBe ankom inte förrän 12:20, så det var bara att ta sig lite varm dryck under tiden. Så småningom ramlade FlyBe ner, som det mesta gör, här med G-FBEM, en Embraer 190-200 LR från 2008 som bolaget haft sen den rullade ut från fabriken i Brasilien.
"Jersey 9907" reverserar på.
Närbild där utblåset av en General Electric CF-34-motor syns, en motor som också används på Bombardiers CRJ-serie.
Sedan blev det att invänta FlyBes start, och den här tiden på året då solen precis går över trädtopparna var det inte särskilt länge jag hade lust att vänta. Swedavia höll fast vid avgång 13:00 men slottiden blev i slutändan 13:35. Den molnfria himlen höll hoppet uppe medan snöröjarna var ute och sladdade på banan.
En lång en.
FlyBe avgår i vintersolen mot ett lite varmare Manchester medan skuggorna täcker banan och jag får påbörja expeditionen tillbaka till bilen.
Ostersund Photography
Peter Eriksson
petereriksson@osdphoto.se
Jättesnygga bilder!!!
ReplyDeleteSnyggt Peter! Vintersolens ljus ger verkligen möjlighet till snygga bilder!
ReplyDeleteTackar båda, ja det finns fördelar med vintern och att bo såpass långt norrut ibland.
ReplyDelete/Peter Eriksson - Ostersund Photography
Bilderna på Flybe som reverserar och som startar tycker jag är heltuffa!! Högsta standard!!
ReplyDeleteKul med lite fältmaskiner, TJS 560. Östersund har två stycken varav den ena har gått på Strurp.
ReplyDeleteWOW maffiga bilder!. Och som vanligt mycket trevlig läsning!.
ReplyDeleteJag har tydligen inte varit på Stocke Titt i bra väder för på det viset har jag inte sett skutan tidigare. Tycker den bilden är super.
ReplyDelete\\Thord
@Thord: Nej, det är sällan man ser Skutan så bra från Frösön.
ReplyDeleteTackar, Stefan!
/Peter Eriksson - Ostersund Photography