Follow osdphoto on Twitter

03 January 2011

Årskrönikan 2010

Ostersund Photography har nu varit igång som hemsida i två år och vi tänkte avsluta 2010 med en kort sammanfattning av året som gått.
Året började tidigt med första inlägget 3 januari och därefter har det rullat på med både toppar och dalar. En av årets största händelser kom också tidigt, nämligen George Clooneys ankomst till Östersund den 25 januari. Skådespelaren var här för att spela in scener till filmen The American och Ostersund Photographys bilder kunde återfinnas i diverse tidningar och annan media dagen efter.


George Clooney anländer till Östersund i januari 2010 för filminspelning.

Under året har vi haft en del intressanta flygbolag att dokumentera på Åre Östersund Airport. Pulkovo och Sky Express från Ryssland, brittiska BMI och Flybe och färöriska Atlantic Airways är några utländska bolag att nämna som flugit skidturister hit.

Tryck för större bild
BMI är ett av de bolag som är vanligast på Frösön under skidsäsongen och 2010 var inget undantag. Här ställer de upp bana 30 den 3 januari.

Tryck för större bild
En av de mer färgglada målningarna från rysk sida på många år! Sky Express lämnar Frösön för Moskva den 10 januari.

Under 2010 har vi också fått tagit del av många fina reportage från cockpit på olika flygbolag. NextJet, SAS och Malmö Aviation har varit vänliga nog att släppa in oss och er läsare i delar av deras vardag under flera tillfällen.

Tryck för större bild
I cockpit på en NextJet SAAB 340 på sträckan Östersund-Bromma den 11 mars.

Tryck för större bild
SAS MD82 på väg in mot bana 12 på Frösön. Bilden är tagen 1 juni.

Flygbolag som tagit chartersugna människor till varmare breddgrader istället för skidsugna britter till Åre är Freebird, Cyprus Turkish, Corendon, Air Europa och Eurocypria. Bl a Ving och Fritidsresor har stått för flygningar till Rhodos, Antalya och Kanarieöarna för att nämna några destinationer.

Tryck för större bild
Cyprus Turkish fotograferade airside 24 april.

Tryck för större bild
Strax efter landningen efter sin flygning från Rhodos har vi Eurocypria. 22 augusti är denna bild tagen.

Men vi har ju inte hållit oss endast i Östersund i år. Någon längre resa har tyvärr inte blivit av, men Arlanda har i alla fall fått ett antal besök av oss.

Tryck för större bild
Air China ställer upp på 01L precis när det spricker upp och solens sista strålar börjar komma fram. Fotograferat 23 juli.

Tryck för större bild
AN-124:ans besök på Arlanda den 13 augusti dokumenterades.

Tryck för större bild
Självklart även när Lufthansa kom med sin Airbus A380 på det efterlängtade Arlandabesöket den 15 september hade vi fotograf på plats.

Tryck för större bild
Den 7 oktober kom ännu en Antonovmaskin till Arlanda och denna gång var det AN-225. Världens största flygplan är inte vanlig och får inte missas!

I juni tog sig några av oss ut på en liten kvällsflygning, dels för att ta en liten sväng men också för att ge HD-filmfunktionen i Canon EOS 7D en liten test. Filmen gjordes den 9 juni i SE-LVA, en Diamond DA-40 tillhörande Östersunds flygklubb.


Alternativ filmlänk

Överlag har 2010 varit ett mer passivt år än föregående år. Det är egentligen andra halvan av året som halkat efter lite då både Simon och Jonas flyttat under sommaren till Stockholm respektive Gotland för studier, vilket minskat vår tillgänglighet betydligt. När vi är i full styrka finns någon alltid tillgänglig men nu med tre studerande blir det svårare att få resurserna att täcka upp, vilket tyvärr resulterar i färre inlägg och reportage på hemsidan.
Men trots våra färre uppdateringar har ni läsare stannat kvar och antalet visningar har ökat. Ett nytt tillägg till hemsidan som nog hjälpt till en del är den serie vi kallar Fotoskolan, där vi delar med oss av tips och erfarenheter vad gäller fotografering av flygplan. Den har kommit ut i fyra delar hittills och ytterligare två delar är att vänta.

Hur ser då 2011 ut för Ostersund Photographys del?
Det ska bli mer liv i hemsidan igen och några nya idéer ligger på ritbordet. Dessa kommer att presenteras allt eftersom och innebära bl a en större satsning på att få fler läsare utomlands. Vi kommer också jobba mer med projekt liknande Fotoskolan och reportage från fler flygplatser och flygbolag.

Tryck för större bild
Årets sista inlägg var från 30 december då Moscow Airlines kom till Östersund för första gången.

Vi tackar för 2010 och hoppas ni finns med fortsättningsvis under 2011. Vi kommer i alla fall att finnas här och fortsätta med våra uppdateringar, reportage och resor.

Gott nytt 2011 önskar alla vi på Ostersund Photography!

Ostersund Photography
Jonas Herjeby
jonasherjeby@osdphoto.se

7 comments:

  1. Tjena!

    Tror inte bolaget i slutet heter "Moscow Airlines", utan "Atlant-Soyuz Airlines". Det var nog bara Swedavia som skrev det på deras hemsida.
    Kanske var det Atlant-Soyuz som leasade detta plan till "Moskovia Airlines" som jag tror passar bäst in på "Moscow Airlines" Gott nytt år till er alla! :-)

    ReplyDelete
  2. Hej!
    De som var Atlant-Soyuz bytte i oktober 2010 till namnet Moscow Airlines, enligt den info vi fått. Nu i januari verkar de till och med byta igen då de går upp i UTair.
    Tack för kommentaren och Gott nytt på dig med!

    /Jonas Herjeby -Ostersund Photography

    ReplyDelete
  3. En fråga:
    Ni har ju justerat vitbalansen på alla nattbilder utom den på George Clooney som är alldeles gul. Tror ni inte att den skulle bli bättre om ni justerade vitbalansen?

    ReplyDelete
  4. Hej!
    Den använda bilden är ett resultat av en halvslarvig snabbredigering gjord på plats för att snabbt kunna skicka en bild till tidningarna så de kunde se hur bilden såg ut. Sen blev det så att samma bild publicerades här på sidan i Clooneyinlägget i januari i fjol och sedan följde med hit till krönikan.
    Men absolut skulle den se bättre ut med en korrekt vitbalansering och frågan är ju varför det inte är fixat igen i efterhand av mig som tog den. Så det var en berättigad fråga från dig! :)
    Tack för kommentaren!

    /Jonas Herjeby - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  5. Ni är ju proffs på det här eftersom ni har en fotoskola... Justeringen går blixtsnabbt. Utgå från råfilen och använd "vitbalanssamplern" och peka på något som vanligen är vitt. Dra sedan vitbalansen åt höger en bit till dess det ser bra ut. På den här bilden är nog trappan vit och bra ställe att ta sample från... Flygkroppen är däremot inte vit på SAS-plan...

    ReplyDelete
  6. Hej igen!
    En personlig favorit för min egen del är vitbalansverktyget i Lightroom som är lätt och trevligt att använda.
    Fotoskolan i sig är bara svar på frågor som folk ställt till oss via mail och kommentarer som rör hur vi fotograferar flygplan. Som vi också poängterat i fotoskolan är vi inte ute efter att vara pretentiösa och arroganta, utan svarar helt enkelt på hur vi gör när folk frågar.

    Åter igen, tack för din kommentar! :)

    /Jonas Herjeby - Ostersund Photography

    ReplyDelete
  7. Fantastisk bildkvalité på era bilder grabbar! En bild jag fastnade för speciellt var vidvinkelbilden från MD82;an. Känns som att man är där när man ser den.

    ReplyDelete