Klockan är cirka 13:30 den 14e november när jag kliver in på Malmö Aviations crew-rum på Bromma flygplats och möter upp med dagens kapten Tommy Hallberg. Jag får ett mycket trevligt bemötande från honom och resterande av besättningen som också är på plats och väntar på att påbörja sitt arbetspass som kommer att ta oss till Malmö fram och tillbaka.
Tommy tar sig en kopp kaffe och börjar kolla igenom dagens färdplanering och väder, vi har nästan fullsatt kabin både till och från Malmö och vädret visar mest moln och regn över hela Sverige denna höstdag.
Tommy går igenom färdplanen och väder.
Lite senare kommer Eva Evaldsson, som också är kapten på Malmö Aviation men som idag flyger som ”lower” tillsammans med Tommy, och möter upp oss . Att flyga som Lower betyder att det är två kaptener men att den ena flyger som befälhavare och den andra som styrman, vilket Eva gjorde denna dag då dem båda är kaptener.
När Tommy och Eva tagit fram all information som krävs inför flygningen så är det tid att gå ner till dagens flygplan, men vi kommer lite tidigt till gaten och vi får vänta in vår maskin som är på väg från Göteborg. Några minuter senare rullar ”Inga omvägar” som är en British Aerospace Avro RJ-100 med registrering SE-DSR in på plattan. Planet levererades till Malmö Aviation 2001 men byggdes i England 1994.
Dagens flygplan som heter "Inga omvägar”
Jag och Eva kliver tillsammans ombord under tiden som Tommy gör en yttre kontroll av flygplanet, en så kallad ”Pre Flight Inspection”. Väl ombord påbörjas arbetet direkt med att förbereda maskinen för start samt att göra vikt och balansberäkningar för att försäkra oss om att planet blir stabilt med den lasten vi har med oss på flygningen. Många bolag gör detta på papper men Malmö Aviation har sedan sex år tillbaka gjort detta digital och både Eva och Tommy tycker att det är ett enkelt system och underlättar arbetet ombord. Tommy berättar också att nästa år så kommer dem helt frångå papper och i stället så har piloterna en varsin handdator med all information och kartor som krävs.
Tommy och Eva ses här under förberedelsen inför flygningen.
Eva använder sig här av ett program där hon gör load sheet i stället för på papper.
En stund senare är vi helt klara för avgång och Eva ropar upp Bromma och får klarering mot Malmö Sturup. När vi fått klart att starta upp så går dem igenom sista punkterna på checklistan och Tommy ropar upp markpersonalen och begär att få starta motorerna. Även om maskinen har fyra motorer så går det snabbt och smidigt att starta upp och vi är snabbt redo att börja taxa ut mot banan.
Tommy startar upp motorerna.
Det är lite trafik på Bromma denna söndag så det går snabbt att ta sig ut till banan och vi kan direkt ställa upp banan 30 där Tommy ger över kontrollerna till Eva som ska flyga första sträckan. Tornet ger oss klart att starta och Tommy börjar öka gaspådraget och håller bromsarna tills att motorerna varvat upp för start. Då banan är ganska kort på Bromma väljer man att stå kvar på bromsarna tills att motorerna levererar full effekt.
På väg ut till bana 30 på Bromma.
Motorerna går på max och vi börjar rulla.
Efter start stiger vi ut över Stockholm och får av Stockholm Control klart att stiga vidare mot 8000 fot och vi påbörjar vår vänstersväng ner mot Malmö. En stund senare bryter vi igenom molnen som legat lågt över Stockholm hela helgen och vi kan lugnt och stilla fortsätta att stiga upp mot vår flyghöjd. Väl uppe på höjd passade besättningen på att äta lite lunch och berätta för mig om deras flygerfarenheter.
Vi börjar närma oss våran flyghöjd med solen rakt i ögonen.
Tommy och Eva utbildade sig tillsammans i USA för att senare konvertera sina certifikat i Sverige. Efter avslutad utbildning så började Tommy att arbeta för Malmö Aviation och varit kvar sedan dess och trivs mycket bra. Eva flög på bland annat Skyways tidigare och har flugit både turboprop och jet innan också hon fick jobb hos Malmö Aviation. Båda tycker att det är ett mycket bra bolag att arbeta för med trevliga arbetskamrater och roliga arbetsuppgifter.
Efter cirka 45 minuter i luften är det nu tid att börja sjunka mot Malmö och återigen ge oss ner i molnen och regnet som ligger över flygplatsen. Passagerarna sitter nu åter på sina platser och vi får klart från kabinen att allt är färdigt inför landningen, checklistorna är färdiga och vi svänger nu in på ILSen till bana 17 på Malmö Sturup.
Kort final bana 17 strax innan Eva tar över manuellt.
Vi ligger kvar ganska länge i molnen men på cirka 1000 fots höjd bryter vi igenom och Eva tar nu över manuellt och flyger ner sista biten själv. Efter en snygg landning av henne så tar Tommy över och taxar in mot gate 1 på Sturup.
Strax framme vid gate 1 på Malmö Sturup.
Väl nere på marken börjar det hela om igen, nya passagerare ska kliva på så en städning av kabinen är på sin plats och i cockpit börjar Eva och Tommy återigen att gå igenom senaste vädret och vikt och balansberäkningar.
Efter ett snabbt och smidigt stopp på Sturup så är vi återigen redo att ge oss av för återfärden till Bromma. Eva lyssnar av vädret på radion och ropar sedan upp tornet för klarering tillbaka mot Stockholm. Vi är nu helt klara för start och vi börjar knuffas ut från gaten samtidigt som Tommy börjar starta upp motorerna. Allt är klart så vi vinkar av markpersonalen och påbörjar vår uttaxning till bana 17 vilket betyder att vi kommer att starta söderut följt av en vänstersväng upp mot Stockholm.
Under push back och vi startar åter igen upp motorerna.
Det är nu Tommy som ska flyga sträckan tillbaka och så fort vi får klart starta så börjar han öka gaspådraget och vi har startat vår resa norrut. Efter start så kommer vi snabbt upp i molnen som sträcker sig upp till flygnivå 150, eller 15,000 fot, innan vi bryter igenom och får en glimt av dagens sista dagsljus.
Under line up bana 17 strax innan start.
Under vänstersvängen upp mot Stockholm igen.
Det börjar nu snabbt bli mörkt och halvvägs upp till Stockholm är det helt kolsvart ute och jag måste säga att nattflygning alltid är lika trevligt. Vi har en riktigt bra medvind på tillbakavägen så Tommy väljer att reducera på motorkraften för att spara på motorerna, bränsleförbrukningen och naturen. Tommy förklarar för mig hur viktigt dem tycker det är att alltid flyga så ekonomiskt som möjligt, både för miljön och givetvis för bolaget då det kostar mindre att flyga ekonomiskt i stället för att flyga snabbt. Men givetvis måste man hålla sig på tidtabellen så det är en viss balansgång.
Tommy tittar på den fina utsikten med dagens sista ljus.
Eva lyssnar av ATIS på bromma, alltså vädret som sänds ut över radion.
Vi påbörjar nu vår nedstigning mot Bromma och det är bana 30 som är aktiv för landning vilket betyder att vi kommer att passera in och se hela Stockholm stad när vi närmar oss Bromma. När vi bryter igenom molnen möts vi av ett ljushav och det är svårt att se Bromma, man får leta efter ett mörkt område för att kunna se det, normalt är det flygplatsen som lyser upp men här är det tvärtom. Vi svänger in på vänster bas och har en vacker vy över staden med Globen som tydligt lyser upp med sin blåa belysning.
Vacker kvällsvy över Stockholmstad, på bilden ser vi Eva som läser checklistan för inflygningen.
Kort final bana 30 till Bromma.
Vi svänger in på finalen och fångar upp ILSen, kort senare ger tornet oss klart landa och Tommy kopplar ur autopiloten och flyger ner maskinen för hand sista biten. Väl nere på marken taxar vi in på plattan och börjar stänga ner maskinen och det har blivit dags att tacka för mig. Tommy, Eva och besättningen ska dock fortsätta upp till Umeå och spendera natten där.
Åter på plats på plattan och det är dags att avsluta dagen.
Jag måste säga att min upplevelse av Malmö Aviation har varit mycket bra med trevlig personal och Avro RJ100 har en mycket trevlig, rymlig och ergonomisk cockpit för att vara en sådan pass liten maskin.
Stort tack till Tommy och Eva med personal för denna dagen men också stort tack till Daniel Eklund och Henrik Löfberg på Malmö Aviation som gjorde detta reportaget möjligt.
Ostersund Photography
Simon Brygg
simonbrygg@osdphoto.se
Riktigt fint
ReplyDeleteDet är cockpit och blixtfotografering du är bäst på! Vad kör du för blixtinställningar här?
ReplyDeleteTackar tackar Munter!
ReplyDeleteTackar Stefan, vet att du gillar mina cockpitbilder så roligt att veta att man kan leverera! Jadu, jobbade mycket med blixten och kamera då ljuset hela tiden varierade fram tills det blev helt mörkt. Jobbade bara i manuellt på både kamera och blixten. Även på nattbilderna använder jag blixt, dock väldigt svag blixt som var riktad bakåt bara för att "låsa" bilden.
Simon Brygg - Ostersund Photography
Äntligen uppdaterat
ReplyDeleteRiktigt bra bilder du knäppt måste jag säga fortsätt så! :)
Ja det har varit dåligt med uppdateringar i höst men nu börjar ledigheterna så det kommer att bli en hel del intressant läsning i juletiderna det kan vi lova! Roligt du gillar mina bilder, uppskattas alltid!
ReplyDeleteSimon Brygg - Ostersund Photography