Follow osdphoto on Twitter

01 April 2012

Mavia och fembladigt på plattan

Som vi tidigare förkunnat är trafiken på Åre Östersund Airport väldigt enformig och när det väl dyker upp överraskningar blir vi glada. Idag hade vi en specialchartrad maskin från Malmö Aviation på besök och Jonas var på plats.

I förrgår var det vår i Östersund, men barmarken byttes över en natt ut mot minusgrader och några centimeter snö. Inget ovanligt för årstiden visserligen, men visst längtar man efter lite varmare väder och bättre före (läs: att kunna köra bil ned till lastpallarna vid bana 30, utan att behöva gå i djupsnö i 20 minuter).
   Söndagsmorgonen bjöd på en gråvit snöyra i luften och jag beslöt att inte åka ut till BMI, utan att istället invänta den maskin från Malmö Aviation som chartrats att flyga Göteborg-Östersund tur och retur. På Swedavias hemsida hade flighten anmärkningen Accenture, vilket får mig att anta att den var chartrad av företaget med samma namn.

SE-DSV landade klockan 14:00 och jag fick följa med ut på plattan för att fotografera besöket. Swedavia ställer som alltid upp för oss och hjälper oss få de bilder vi vill ha, tack så mycket!

Tryck för större bild
SE-DSV flög tom upp till Östersund, men fylldes med resenärer för flygningen tillbaka till Göteborg. Man hade kunnat hoppas på att slippa trappan mitt i bilden, men det får jag leva med.

Även Direktflyg stod på plattan med sin Jetstream 32 som just fått en liten makeover. SE-LHE har numer en fembladig propeller tillverkad av tyska MT-propeller Entwicklung.

Tryck för större bild
På plattan stod även SE-LHE, Direktflygs maskin med den nya fembladiga propellern.

Ingen Vlog dyker upp från idag, men misströsta icke! De kommer fortsätta att dyka upp.

Jonas Herjeby
Text/foto

2 comments:

  1. Vad blir skillnaden för direktflyg nu när de flyger med 5 blad istället för fyra stycken?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hejsan, mitt examensarbete handlar om bytet Direktflyg har gjort mellan propellertyperna McCauley till MT på flygplansindividen här, så väljer att svara istället för Jonas ;)
      Vet inte hur detaljerat jag ska gå in på det, men subjektivt som passagerare kommer man uppleva lägre ljudnivåer, en behagligare ljudfrekvens och mindre vibrationer i kabinen :)
      Någon skillnad i Direktflygs operation av flygplanet finns väl inte riktigt då man inte måste utföra någon motormodifikation eller så för att byta till propellertypen.

      /Peter Eriksson - Ostersund Photography

      Delete