Torsdag (29/1)
Återigen satsade vi på en tidig morgon med uppstigning vid klockan 0600. Vid första anblicken ut genom hotellrumsfönstret såg vädret otrevligt ut, men allt eftersom solen steg upp blev himlen ljusare!
Efter att ha gjort en snabb koll på hur vinden låg och tiderna för de kärror vi ville fota, begav vi oss ut till det vanliga stället vid bana 18.
Vi var bland de första på plats efter att ha inhandlat bananer, vatten och choklad som skulle vara vår föda under dagen. Då vädret förblev solig och hyfsat varmt hela dagen, strömmade det till en hel del folk av alla de slag. Många kom för att titta, men det var även ett större antal som var där för att fota planen.
Här har vi en utav de tidigaste fångsterna som kom in för landning på 07R. Air Canada är ett trevligt inslag på en dags spotting.
Ännu fler bilder på oss från platsen vid bana 18. Självklart finns det ju andra ställen att stå på, men så som vinden låg och med de banor som var i användning under vår vistelse i Frankfurt, så var det det här stället som gällde. Men inte klagar vi för det, då man har full uppsikt över starter på bana 18, samt landningar på både 07L och 07R!
Här har vi våran frukost/lunch för dagen. Lite nödmat, men det var det värt! Värt att tilläggas är också kanske att bananerna frös under dagen och blev en aning knapriga under eftermiddagen :P
En liten fikapaus var vi värda efter hård trafik, både vad gällde starter och landningar. Ett tag var det riktigt fullt upp då det kom intressant och "fotovärd" trafik samtidigt, både som startande på bana 18 och som landningar på 07L/R
När det närmade sig eftermiddag hade de flesta gått hem och kvar var vi och en man med väldigt dåliga rökvanor som puffade i sig sitt sista paket. Räven har även idag varit ute och sprungit, till och med över banan vid starter! En modig liten rackare det där och antagligen döv vid det här laget.
När vi lämnade spottingstället för sista gången och begav oss till hotellet strax före klockan 17, hade vi nog fotograferat alla bolag som flyger på Frankfurt. Sen har vi nog beskådat hela Lufthansas A320-flotta. De blev man rätt less på efter ett tag, men de var bra att prova lite exponeringar på ;)
På vägen till hotellet mötte vi 11 polisbilar och fann att de gulklädda männen i skogen fortfarande satt kvar, med termosar och små stolar. Med andra ord, en helt vanlig dag i Frankfurt.
När vi lämnat ifrån oss våran hyrbil och var incheckade och klara, begav vi oss ut på matjakt på flygplatsen. Tillslut hittade vi ett ställe med "custom made" pizza. Du fick helt enkelt en skål och fyllde den med vad du ville ha på pizzan, så styrde de upp det åt dig sen. Kul idé som borde utvecklas i Sverige!
Peter ser lätt fundersam ut, men ser också ut att njuta av sin pizza.
Flyget avgick från Frankfurt 2145 och när vi väl kom till Arlanda var det dags att hitta igen bilen och ta sig till övernattningsplats i Knivsta, detta efter att Jonas stukat axeln på en välplacerad isfläck...
Fredagen innebar bilresa de dryga 60 milen tillbaka upp till Östersund.
Här avslutar vi vårt resereportage för nu, men kommer att lägga upp en liten film från resan senare. Bilder från själva flightspottingen kommer att finnas på www.airliners.net om ett par dagar, så länkar dit kommer senare.
Vi har haft oerhört roligt under resan och längtar redan till nästa spottingresa! Destination än så länge okänd...
31 January 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment