Follow osdphoto on Twitter

17 June 2011

Veckan som varit

Åter har en vecka med charter på Åre Östersund Airport gått i varierande väder. Jonas och Peter, som nu har kommit hem från Västerås, har varit ute under veckan och fotograferat besöken.

Onsdag 15 juni

I onsdags åkte Jonas och Peter ut tillsammans till Orbest (Iberworld) som under morgonen kom från Rhodos och även denna gång var det EC-KZG som flög på sträckan.
Denna gång bjöd morgonvädret på regn och mulet, varpå vi bestämde att invänta starten 09:30 innan vi åkte ut till flygplatsen. När vi väl var ute var det uppehåll, men de låga molnen låg kvar över Östersund.

Tryck för större bild
EC-KZG mot den gråa himlen avgår till Rhodos från bana 12.


Torsdag 16 juni

Jonas åkte ut under morgonen för att fotografera Freebirds ankomst från Antalya i något klarare väder. Inga nyheter här heller, då det återigen var samma individ med TC-FBH. Bana 30 var i användning för både starter och landningar under dagen, vilket möjliggjorde att även ett par SAAB:ar från NextJet fastnade på bild.

Tryck för större bild
TC-FBH de sista sekunderna innan landning på bana 30.

Tryck för större bild
NextJet 662 från Luleå via Umeå. SE-LJR flög tidigare för bland annat Fly Småland.

Tryck för större bild
SE-ISR kom från Bromma som NextJet 622 Alpha.


Fredag 17 juni

Sista rycket innan helgen blev Corendon som kom från Antalya under kvällen. Den här maskinen har vi också sett på Frösön tidigare, men för ett annat flygbolag och i annan målning. Då flög den för Cyprus Turkish med registreringen TC-MZZ och senast den omnämndes här på hemsidan var 12 juni 2010 i samma veva som flygbolaget gick omkull. Denna Boeing 737-800 har sedan dess bytt ägare till turkiska Saga Airlines och efter dess gått vidare till Corendon i april i år. Nu flyger den med ny registrering som TC-TJJ och i ny Deturmålning.

Tryck för större bild
TC-TJJ hittade ner till bana 12 i vad som visade sig bli det sista ljuset för kvällen.

Enligt Deturs schema skulle sista flygningen på sträckan Östersund-Antalya gjorts den 3 juni, men då de fortsatt två veckor till är frågan när den sista flygningen sker. På fredagskvällen var den senarelagd från vanliga 19:55 till 21:40, vilken kan tyda på att den sista flygningen för säsongen gjordes då.

Tryck för större bild

Jonas Herjeby
Ostersund Photography
jonasherjeby@osdphoto.com

11 June 2011

Upphandling om rikstrafiken klar

I fredags presenterade Trafikverket hur flyget påverkas av upphandlingen om rikstrafiken. Nya flygbolag har fått ta över linjer, medan andra fått behålla sina sträckor. För Norrland och Östersund i synnerhet blev utvecklingen positiv.

För Östersund och de närliggande landstingen har frågan om flyglinjen Östersund-Umeå varit den viktigaste. Numer görs de flesta landstingstransporterna till Universitetssjukhuset i Umeå med buss, men att behålla flyget har ändå varit aktuellt även för resenärer som inte är patienter.
Efter fredagens avslutade förhandlingar stod det klart att linjen blir kvar, men i ny regi. Idag flygs linjen Östersund-Umeå-Luleå av NextJet, men ska nu komma att flygas av Svenska Direktflyg istället. Uppskattningsvis flyger 8 200 passagerare på den aktuella rutten per år.
NextJet blir dock kvar som operatör på Åre Östersund Airport på sträckan till och från Bromma.

Ny operatör som berör Jämtlands län blir också estniska Avies, som kommer trafikera Arlanda-Sveg med en Jetstream 32. Även här är det NextJet som för tillfället flyger på sträckan som har cirka 5 200 resenärer per år.
Avies vann även upphandlingen på linjerna Arlanda-Hagfors/Torsby och Luleå-Pajala.

Tryck för större bild
NextJet fick lämna i från sig flyglinjerna Östersund-Umeå-Luleå och Arlanda-Sveg, men fortsätter på linjerna Arvidsjaur/Lycksele, Vilhelmina/Hemavan och Gällivare till och från Arlanda.

Avtalet sträcker sig fram till oktober 2015, vilket innebär att linjerna är säkrade i alla fall fyra år framåt. Vad som händer under den perioden är svårt att sia om, men att behålla tillgängliga flyglinjer i och till Norrland är en viktig fråga. För att regionerna ska ha ett fungerande transportnät mellan varandra och södra Sverige, krävs att flyget är inräknat som ett valbart transportmedel.
Att nya flygbolag får finnas kvar på inrikeslinjerna gynnar dessutom branschen, då nya arbetstillfällen skapas för piloter och annan personal och vi undviker att hamna i en monopolliknande situation med lite konkurrens.

Källor: Länstidningen Östersund, Trafikverket och NextJet.

Jonas Herjeby
Ostersund Photography
jonasherjeby@osdphoto.com