Follow osdphoto on Twitter

23 February 2010

Vad som händer om man tappar...

Att man ska använda kamerautrustningen man har är en självklarhet, men att kasta den i backen bör undvikas! Tyvärr var det precis detta som hände i helgen.
Jag och en arbetskompis var ute och fotograferade i ett övergivet tegelbruk utanför Östersund och i ett oövervakat ögonblick så tappade jag kameran med Canons vidvinkelzoom 17-40 L USM monterad. Fallet var inte mer än från höfthöjd men det var objektivet som fick ta emot hela tyngden från kameran och det bröts över sin egen axel. Resultatet av detta blev att delen av objektivet som sitter fast på kamerahuset satt kvar, medan resten av gluggen låg bredvid.




På bilderna ovanför ser man att objektivet gick helt av.

Det är rätt förvånande att ett objektiv i Canons L-serie går sönder så pass lätt som det ändå gjorde, trots att objektivet ändå har bra byggkvalité. Om det beror på hur det träffade marken eller om det var något annat som spelade in är svårt att säga, men helt klart är i alla fall att det inte höll!
Efter att ha varit i kontakt med försäkringsbolaget fick jag tillslut veta att försäkringen täckte missödet och mot en acceptabel självrisk så löste sig dilemmat. Eftersom objektivet var helt av och det dessutom var skador på glaset inuti så var det enda alternativet ett nytt objektiv som fick beställas från Cyberphoto.


Den gamla trasiga gluggen är inte så mycket att göra av, så den får tjäna vidare som det dyraste pennställ jag hittills har köpt. På kamerahuset sitter här det nya objektivet.

Slutet gott, allting gott! Och känner du att du har råd, så visst kan du slänga dyr kamerautrustning i golvet i övergivna tegelbruk. Jag föredrar dock att bespara mig dessa kostnader och att hålla i grejorna ordentligt i fortsättningen!

/Jonas Herjeby - Ostersund Photography

14 February 2010

Heldag med gammalt och nytt

Söndagar under vintersäsongen är värt att ringa in i kalendern om man är intresserad av flygfotografering, då mycket trafik utlovas på Frösön. Som vi skrivit tidigare i inlägg och kommentarer var dagen fullproppad, om man jämför med vårt annars rätt ringa utbud av flygbolag, med intressanta besökare och till dagens ankomster kunde vi räkna bl a Malmö Aviation, BMI x2 och Atlantic Airways.
Dagen började med att Jonas, Simon och Niklas åkte ut till flyget för att hinna med Malmö Aviations landning från Göteborg som skulle komma vid 08:25. De var dock sena iväg från Landvetter och skulle enligt de nya tiderna landa på Frösön 08:50, varpå vi tog det lite lugnare ut. Men surt sa räven, för när vi var på väg ner mot lastpallarna vid bana 30 fick vi syn på en RJ100 misstänkt lik en från Mavia sätta sig på bana 30, till synes på tid enligt första tiderna! Så går det när man är morgontrött, litat på LFV:s hemsida och inte orkat få igång en scanner i tid. Lesson learnt!

Tryck för större bild
SE-DST kom upp från Göteborg, men beger sig här ner mot Amsterdam för att vända där och sedan flyga upp till Östersund igen. Därefter återvände de till Göteborg.

Tryck för större bild
Kort efter Mavias avgång får Atlantic Airways från Köpenhamn klart att landa bana 30. Planet i fråga är OY-RCE, en Avro RJ85 som tidigare även flugit med SAS-logga.

Tryck för större bild
Atlantic avgår tillbaka till Köpenhamn.

Tryck för större bild
Kort därefter, ca 10 minuter senare, landar dagens första BMI med skidsugna britter från London på bana 30. Här var det G-DBCJ, som vi fotograferat tidigare i vinter.

Tryck för större bild
Ej att glömma bland alla mer ovanliga bolag är så klart SAS. En spottingdag på Frösön utan en 737:a i SAS regi är ovanligt! En av dagens representanter från den skandinaviska koncernen var denna Boeing 737-800 med registreringen LN-RRK, även känd som Gerud Viking.

Tryck för större bild
Planen fortsatte att löpa in och kring 11:20 det blev dags för ytterligare en britt från London Heathrow. Det var ännu en A319, G-DBCG, som varit i tjänst hos BMI sedan februari 2006.

Tryck för större bild
SAS avgår tillbaka ner mot Arlanda.

Tryck för större bild
För den som är intresserad så har vi hittills under dagen legat runt 20 och 30 minuter mellan rörelserna på Frösön. Detta är inte alltför vanligt faktiskt, Åre Östersund Airport är trots allt en rätt liten flygplats. Men idag var det som sagt lite mer liv, vilket BMI och G-DBCJ här visar upp då de gör sig klara för start och ställer upp på bana 30.

Tryck för större bild
Bolagssystern G-DBCG vill inte vara sämre, utan avgår dryga halvtimmen efteråt.

Här blev det dock en del dötid mellan rörelserna vilket innebar rätt mycket väntan för vår del. Som tur var hade vi försett oss med lite fika, så väntan gick bra. Vi hittar dessutom alltid de mest märkliga samtalsämnen att diskutera, så vi håller oss sysselsatta.


Juice är alltid trevligt. En lätt islager la sig dock i flaskan innan dagens slut.




Jonas håller sig uppdaterad om flygtrafiken på sin iPhone.


Filosofisk diskussion?

Tryck för större bild
Finnair fotograferades senast i torsdags av Niklas och Jonas, men då i beckmörker på plattan. Idag fick vi dem även i fint dagsljus och maskinen de kom med var OH-LKN, en Embraer 190-100LR i Oneworld-målningen! Även denna Embraer, som den förra, kan klassas som ny. Den levererades till Finnair i februari 2009 och har burit Oneworld-målningen sedan dess.

Dagen började gå mot sitt slut och det som var kvar att vänta på var en Nextjet SAAB 340 som skulle flyga ner till Sveg, samt Finnairs avgång tillbaka till Helsingfors.

Tryck för större bild
SE-LJN fick klart att taxa och ställa upp på bana 30 via backtrack på banan. Här vänder hon om och ställer upp.

När det väl kom till Finnairs avgång vid 14:00, så frågade besättningen om de kunde få starta bana 12 istället. Detta beviljades av tornet, vilket resulterade i att de enda bilderna från starten blev en vit mage på maskinen. Sådana bilder är inte så roliga, så vi väljer att helt enkelt strunta i dem.
Trots lite kalla vindar stundtals och en mindre planeringsmiss från oss under morgonen och av Finnair under starten så blev det en lyckad dag!

/Ostersund Photography

11 February 2010

Finnairpremiär för 2010

Under årens gång har vi haft besök av finska gäster och självklart är de åter på besök i år. I kväll anlände vid 21:15-tiden således en maskin från Finnair på Frösön, varpå Niklas och Jonas var på plats och fotograferade.
Under färden ut mot flygplatsen upplevdes vissa minnen från resan till Helsingfors 2007, då det var rätt kraftig dimma och Finnair var att vänta. Kvällens bilder gav dock ett mer tillfredsställande resultat än vad Helsingforsresans gråhet gav.

Tryck för större bild
Maskinen som flögs upp från Helsingfors var OH-LKO, en Embraer 190-100 LR som levererades till Finnair i mars 2009. En rätt ny maskin med andra ord.

Tryck för större bild
Vid långtidsparkeringen är det oftast bra sikt över plattan och vintertid när parkeringen är uppskottad finns en snöhög som erbjuder några extra decimeter höjd så man når över stängslet.

Som de flesta andra som anländer till Östersund med flyg eller tåg den här tiden på året, var även dessa passagerares slutmål Åre, skidåkning och after ski. Till helgen väntar fler resenärer från bl a Amsterdam, London och Köpenhamn. För holländarnas del är det kanske Medvinden, den upplogade skridskovägen på drygt en mil över Storsjöns is, som lockar mest. Långfärdskridskor verkar ligga dem varmt om hjärtat och Vinterparken med den tillhörande skridskoåkningen invigs nu till helgen.

/Ostersund Photography