Follow osdphoto on Twitter

23 November 2009

Vinterdag på Frösön med charter och Fokkerbesök

Ännu en arbetsvecka börjar med ännu en måndag och självklart är Koral Blue på schemat för dagen! Jonas, Niklas och Simon var lediga alla tre och begav sig ut mot Frösön vid 9-tiden.
Dagen började med en intressant överraskning, då Östersundflygs flygning från Bromma trafikerades med en Fokker 50 i Skywaysmålning. Detta är ju inget som hör till det vanliga på Frösön, så något som bryter det annars för vanliga mönstret är alltid trevligt.


SE-LEA tar sig ner mot banan och som vanligt ligger ett stråk med låga moln över sjön innan isen lägger så här års.

Koral Blues ankomst var beräknad till 10:50, men till allas vår förvåning trillade de ner redan 09:45 i ett mjukt morgonljus. Totalt har vi i Östersund haft drygt sju soltimmar under november månad, så de två timmar som faktiskt sken under måndagsmorgonen var välkomna!

Tryck för större bild
Den maskin som flögs upp från Hurghada var SU-KBB i Koral Blues egna färger. Det är samma A319 som flög hit under premiärflygningen för tre veckor sedan.

Det hade snöat en aning under natten vilket gav en härlig snörök när Koral Blue reverserade efter landningen bana 12. De lämnade sedan banan via taxiväg F och taxade med sina (förhoppningsvis) solmättade charterresenärer mot plattan, där de åter skulle få känna på det kalla svenska klimatet.


På tal om klimat så var vädret på Frösön inte det varmaste, trots solens visit. Temperaturen låg runt noll och vinden låg på.

Tryck för större bild
När det är MD på Frösön så vill man gärna ha dem på bild och idag hade vi Jarl Viking (LN-RMT) som skulle gå mot Arlanda vid 10-tiden. Banan på Frösön liknar en hängmatta, därav den kraftiga lutningen.

Tryck för större bild
Även Nextjets specialmålade SAAB 340 i Skidlandslagets färger (SE-LEP) kom på besök från Bromma.

Tryck för större bild
SE-LEA beger sig tillbaka till Bromma för Östersundsflygs räkning.

Allt eftersom det mulnade på under förmiddagen beslöt vi att det var dags att runda av och ta en lunch, så alla tre begav sig till Max för ett mål mat.


Därefter var det debriefing hemma hos Niklas, med de vanliga diskussionerna om allt möjligt och den välkomnade vilan efter dagens fotograferande.

/ Jonas, Niklas och Simon - Ostersund Photography

22 November 2009

Ostersund Photography har tittat på nya Canon 7D

Simon och Jonas har i veckan kollat på Canon 7D som en värdig ersättare till våra äldre 40D som vi idag använder inom Ostersund Photography. Kameran har funnits ett tag på marknaden och redan från lanseringen har tankarna bland oss i gruppen legat hos kameran som ett bra val att uppdatera sig med. Vi har sett fler och fler nöjda användare och Canon verkar ha lyssnat riktigt på sina användare den här gången.
Jonas och Simon var då i veckan iväg och prövade kameran på Expert i Östersund för att få en egen uppfattning. Expert ska vi också prata mer om för något bra bemötande fick vi inte där!

Bild från Cyberphoto.se

Det första man märkte när man håller i kameran är kvalitén, även om 40Dn är välbyggd så har dom verkligen tagit det ett steg vidare och nu känns kameran riktigt bra. Greppet känns mer ergonomiskt efter handen och knapparna har återgått till sin mer logiska placering på vänstra sidan av skärmen. Det första intrycket av ergonomin i kameran känns väldigt bra, kanske inte som en 1D men sen är det en helt annan klass av kamera.
Sen att kameran har fått en ny sökare med 100% visningsbild gör stor skillnad, stor ljus bild som man aldrig sett tidigare på denna klass av kamera. Sökaren har också fått samma stora ögonmussla som 1D-serien och det gör att ögat vilar mot kameran på ett helt annat vis än tidigare.
Så fort man slår på kameran så märker man direkt kamerans hastighet och kameran är redo innan du släppt tummen från startknappen. En annan sak du märker är den nya skärmen som är helt underbar i upplösning och ljus och ger en otroligt skarp visningsbild. 40Dn är begränsad med sin skärm som gör att man inte direkt i kameran kan se om bilden är riktigt skarp men det är inga problem i 7Dn!

Bild från Cyberphoto.se

När vi prövade kameran satt det ett EF 50mm objektiv som inte hade USM och som på 40Dn ger en ganska seg autofokus, men även detta objektiv blir snabbt på 7Dn med dess otroliga nya autofokussystem! Kameran fokuserar blixtsnabbt och när du tagit bilden kan du se den i högsta upplösning på den otroliga skärmen! Även om 40Dn har bra brusegenskaper så är detta något nytt, även på höga ISOn så syns inget markant brus över huvudtaget.

Även om det var en ganska snabb titt på kameran så fick vi båda ett väldigt bra första intryck av den helt nya Canonserien som lägger sig mellan 40/50Dn och 5D Mk IIan och som det ser ut nu så kommer Simon och Jonas i första hand uppdatera sig till nya 7Dn.

Något som vi kände att vi var tvungna att ta upp också som vi pratade om tidigare är Expert i Östersund. Vi kan inte säga något om andra butiker inom Expert men butiken i Östersund har personal som inte vet hur man bemöter kunder i alla fall!
Simon och Jonas var in olika dagar och tittade på kameran och fick samma bemötande från personalen! På butiken frågade vi om vi kunde få titta på 7Dn och då gick säljaren fram till båset med kameran och pekade på den och sa: "Ja sådär ser den ut" som följdes av en tystnad, "Ja vill ni känna på den eller, för det sa ni inget om" När han väl tagit fram kameran så tar det inte många sekunder innan han bara säger "Ska ni köpa den direkt eller"
Han sa inget om kameran eller svarade på frågor och när vi sa att vi inte skulle köpa den direkt drog han den nästan ur handen på oss och ställde in den i skåpet och gick. Nästan exakt samma bemötande fick vi av två olika personer på samma butik och vet inte vad vi ska säga om det förutom att det är illa! Vi får bara hoppas att detta bemötande inte är något som är här för att stanna.

Nu skulle vi aldrig köpa något på Expert i vanliga fall heller, men detta var det sämsta bemötandet vi fått någonsin i en butik! Man blir dock väldigt sugen på att säga till honom att jag tänkte köpa kameran, men ångrat mig på grund av hans sätt att bemöta mig!

Nu gick vi in på Expert bara för att få känna på kameran innan vi bestämmer oss, men vi kommer troligen att köpa den från Cyberphoto.se eller B&H Photo (belägna Manhattan, NY) som har bättre priser, trevligt kundbemötande och riktigt bra service! Vi har båda god erfarenhet från att ha handlat av dessa två och rekommenderar dem båda varmt!
Det kommer bara att kännas bättre att köpa kameran från Cyberphoto.se eller B&H Photo nu när man fick så dåligt bemötande på Expert, men i vilket fall så gav kameran ett mycket bra första intryck!

Simon Brygg & Jonas Herjeby - Ostersund Photography

16 November 2009

Koral Blue kom tillbaka till Östersund i form av Nouvelair!

Vi har under veckan funderat på vad om egentligen var anledningen till att Koral Blue ställde in flygningen till Östersund i förra veckan. Vi funderade på om det var vädret eller om man skulle lägga ner flygningen på grund av för lite försäljning som var anledningen, men idag kom dom tillbaka!
I morse stod flygning som att den skulle ankomma 10:00 men ändrades sen till 11:00, Niklas Jobbade dock idag till 11:30 så landningen fick vara. Det visade sig dock att maskinen skulle bli sen för flygningen tillbaka så vi bestämde oss ändå för att åka ut för att fota den.

När vi kom ut till Frösön så stod något nytt på plattan, det visade sig att Nouvelair flög för Koral Blue idag med en av deras A320 (TC-INN som tidigare flugit för Condor) så vi var ganska snabba ut för att hinna fotografera starten. Maskinen stod dock bara kvar och under tiden var SAS 737 förbi en sväng från Stockholm.

Tryck för större bild

När vi tittar närmare på maskinen ser vi att det jobbas runt det bakre partiet och det börjar på att dra ut på tiden. Vi ringde då LFV för att se om något var galet och dom kunde meddela att dom hade tekniska problem och skulle bli stående ett bra tag till. Vi valde då att ta oss bort mot terminalen som var fullsatt av resenärer som väntade på deras försenade flygning och se om vi kunde få veta mer.



Det visade sig att problemet är med toalettömningen där luckan inte kunde öppnas och detta är ett problem om man ska ha hundra personer på planet i fem timmar ner till Hurgada.

Tryck för större bild

Vi passade samtidigt på att fråga LFV varför maskinen inte kom förra veckan och dom svarade med att dom från första början färdplanerade till Stockholm då dom tyckte att vädret var för dåligt i Östersund, varför resenärerna inte fick veta detta först efter sju timmar är dock ännu oklart.

Under tiden som vi är inne vid terminalen får vi veta att dom håller på att lösa problemet och att resenärerna kan börja kliva ombord. Klockan närmar sig 14 och mörkret är på väg så för att få några bilder tar vi kontakt med tornet och ser om vi kan stå på deras brygga och fotografera starten.
Väl uppe i tornet ser vi dom drar ut alla fordon igen och börjar om med arbetet vilket gör att planet blir stående ännu längre. Till slut löser sig problemet och planet ger sig iväg 14:20 lokal tid med solen i moln och under horisonten, så högt ISO och lång slutare var vårt sista hopp!

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Dom har haft lite otur med dessa flygningarna i år och det är tråkigt då det ger dålig reklam men vi får hoppas att dom flyter på lite bättre framöver!



Sist så tänkte vi visa hur det ser ut på bryggan utanför flygledartornet, vet inte exakt hur högt det är men att det är långt ner till marken, det kan man säga i alla fall!

Simon Brygg & Niklas Kull - Ostersund Photography

12 November 2009

Koral Blue ställer in flygning till Östersund.

Vi skrev i förra veckan om Koral Blue som börjat trafikera Östersund från Hurgada men redan andra veckan så blev flygningen inställd.
Redan innan flygningarna påbörjades så talades det om att Koral Blue funderade på att inte genomföra flygningarna på grund av för dålig försäljning av resor men om denna veckans flygning är inställd på grund av detta är ännu inte känt.



Vi på Osdphoto åkte ut på morgonen för att fotografera ankomsten även denna vecka och maskinen fanns med på luftfartsverket med beräknad ankomsttid 10:50. Det att flygningen fanns med på luftfartsverket och att inget var sagt till resenärerna så tyder vi det som att flygningen blev inställd på andra grunder. Först ändrades tiden till 12:20 för att sedan bli 14:50 innan flygningen till slut stod som inställd.

Resenärerna som fått vänta på Frösön i sju timmar fick slutligen beskedet att flygningen var inställd. Detta löstes genom att alla resenärerna fick åka buss ner till Arlanda och avgå därifrån 01:00 med cirka 13 timmars försening.

Det återstår att se nu till nästa vecka om Koral Blue kommer tillbaka eller inte och det får vi återkomma mer om när vi har mer information.

//Ostersund Photography

05 November 2009

Bromma - Tur och Retur med Östersundsflyg från Cockpit

Klockan är strax innan 0600 och jag stiger in på Åre Östersunds flygplats och går mot Östersundsflygs kontor. Där ska jag träffa David som är kapten på Golden Air och stationerad här i Östersund och som alltså flyger för Östersundsflyg.





Efter ett par minuter så kommer David dit och vi går in på kontoret där David sätter igång med färdplaneringen inför flygningen som har flygnummer 2Q401. En liten stund senare kommer flygvärdinnan Lovisa in och påbörjar sitt arbete, Sist kommer vår styrman, Magnus in genom dörren och vi fyra beger oss mot flygplanet via säkerhetskontrollen.

Flygplanet, En Saab 2000 med registreringen SE-LXH har stått ute hela natten och har samlat på sig rätt så mycket snö och is vilket måste bort innan start. Så David beställer en avisningsbil som tar hand om det så snart han har genomfört sin pre flight inspection och passagerarna har kommit ombord. (Pre flight inspection är en tillsyn av flygplanet där utsidan kontrolleras att allt är helt och ska genomföras innan varje flygning).

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Efter dagens första tillsyn går vi ombord maskinen där det faktiskt redan var varmt och mysigt tack vare ett stort värmeaggregat som stått på under natten och syns i bilden här ovan.
Vi går in till cockpit där Magnus redan har programmerat lite olika system och fått rådande väder och vind av Östersundstornet, Vi ska starta via bana 12 och flyga på SIDen Oslav 2B.

Tryck för större bild

Efter att våra passagerare har kommit ombord så börjar markpersonalen att spruta på avisningsvätska typ 1 följt av typ 2.
Som kuriosa kan nämnas att till våran Saab 2000 används ca 200 liter vätska, Som kostar ca 20 kronor litern.
Vi är klara med avisningen och begär motorstart av Östersundstornet vilket beviljas, Vi startar därför APU'n och ger markpersonalen klartecken att koppla ur markströmmen sedan startar vi höger motor tätt följt av vänster.
Sedan får vi klartecken att taxa och ställa upp bana 12 via Gustav och banan tillbaka.

Tryck för större bild

När vi taxat ut och är redo för start så överlåter David kontrollerna till Magnus som ska flyga till Bromma, Throttlarna förs framåt och sätts i Take off-läget samtidigt som våra två kraftfulla Rolls-Royce Allison-turbopropmotorer drar på full effekt utan dröjsmål och vi börjar rulla ner längs banan. David ropar V1, Rotate och Magnus drar ratten mot sig varpå Saaben roterar och stiger väldigt snabbt för att vara ett propellerflygplan. David tar upp landningsstället och vi flyger in i det tjocka molntäcke som täcker större delar av Skandinavien den här dagen.

På ovansidan molntäcket så har solen precis börjat att gå upp över ett landskap som skulle kunna vara en något fluffigare version utav Arktis.

Tryck för större bild

Vi stiger nu mot 27 000 fots höjd 8922 meter och Lovisa kommer in med vattenflaskor till oss, samtidigt som hon tar hand om alla passagerare där bak i kabinen.
Saaben tar sig snabbt upp till marschhöjden där vi håller en hög hastighet (Det är ju faktiskt så att Saab 2000 är det snabbaste turbopropflygplanet, Åtminstone i kommersiell trafik och enligt beräkningarna ska flygningen till Bromma ta 55 minuter som kan jämföras med SAS till Arlanda som är en kortare flygning och tar 1 timma att flyga enligt tidtabellen. Då med jet.

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Vi får nu klart till Bromma via en inflygingsväg som börjar vid punkten Aros (ARS) i Västerås där den går österut följt av en mindre högersväng vid punkten Lena (LNA) och därifrån rakt in till bana 12. Vi får även klart att sjunka mot ARS, Men sedan får vi klarering att flyga direkt till LNA och därifrån får vi klart att flyga på ILS ner till bana 12 och lämnas över till Brommatornet.

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Vi får ganska snabbt klart att landa på bana 12 av Brommatornet och vi befinner oss fortfarande inne i det tjocka molntäcket och när vi väl kommer ut har vi inte alls långt kvar till Bromma.
Det är blåsigt och vi får vind från vänster sida och Magnus genomför en imponerande sidvindslandning följt av reverseringen i de starka motorerna som mycket snabbt får ner farten på maskinen och vi kan svänga av banan.

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Här får vi taxa vidare till uppställningsplats nummer 12. När vi kommer fram har höger motor redan stängts av och så fort markpersonalen har kopplat in markström så stänger vi även vänstra motorn och slår av skylten för säkerhetsbältena och passagerarna får stiga av.

Idag har vi 30 minuter tillgodo för att vända flygplanet tillbaka till Östersund, Så det gäller att vara rask!
David har redan beställt tankning och sätter igång med en utvändig tillsyn medan Magnus tar hand om att förbereda flygningen tillbaka till Östersund så säger David lite skämtsamt att det är alltid kaptenen som gör tillsynen, Om det nu inte är dåligt väder då kaptenen överlåter det till styrmannen.

Tryck för större bild

Efter att David godkänt maskinen så befinner vi oss i cockpit igen och är redo för boarding och David som ska flyga sträckan tillbaka till Östersund gör en departure briefing gällande starten för Magnus.
Den kommer att genomföras från bana 12 igen, Via SIDen RESNA 2W som angör en vänstersväng mot punkten Nortel (NTL) som ligger vid Norrtälje följt av en sväng till punkten RESNA som ligger nära Valkrörs naturreservat på gränsen mellan Uppsala och Stockholms län. Därefter går vi rakt mot Östersund igen och stiger till 28000 fot.

När departure briefing är klar så har våra passagerare kommit ombord och Lovisa gett klartecken för taxi från kabinen.
Magnus ropar upp Bromma ground och begär taxi, Vilket vi får göra via taxibana Adam efter en Jetstream 31 från Direktflyg och en RJ100 från Malmö Aviation. Vi får vänta vid uppställningsplatsen bakom dessa flygplan i cirka 5-6 minuter innan det blev vår tur att starta och under tiden hann tre flygplan landa och två starta. En situation som David och Magnus konstaterar är ovanlig även på Bromma flygplats.

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild

I samband med start så vill man oftast inte använda full effekt ur motorerna och man "flexar" därför på effektuttaget genom
att dra ner det till max 86% effekt på Saab 2000, Vi använde det inte vid start från Östersund eftersom vi hade blivit avisade
och då är det alltså inte tillåtet eftersom att avisningsvätskan ligger kvar på flygplanet och ger en extra tyngd och har även
försämrat vingens lyftkraft något, Därför kör man full effekt närhelst flygplanet har varit avisat. Men på Bromma var det inget behov av avisning så därför kunde vi flexa och spara slitaget på motorerna.

Åter uppe i luften så begär David att landningsstället ska tas upp, Magnus tar upp det genom att dra i en spak som sitter ungefär vid vänster knä. Även vingklaffarna plockas upp allteftersom farten ökar.
Vi börjar vänstersvängen mot NTL och får klart direkt till Östersund så vi behöver inte flyga den originella flygvägen som egentligen blir en lätt omväg gentemot nu då vi kan flyga rakt mot Östersund istället. Effektivt och snabbt!
Vi kommer ut på ovansidan av molntäcket och tuffar på uppe på marschhöjden.

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Vi lämnas över från Sweden Control till Östersundstornet ger oss klart in till bana 12 via GALPO 2R som tar oss söder om Frösön och en högersväng in över Storsjön där vi angör ILSen för bana 12.

Tryck för större bild

När vi sjunker mot molntäcket och Östersund så bildas en Halo runt vår skugga mot molnen.
Från att vi går genom molntäcket så dröjer det inte länge innan vi blir etablerade på finalen till bana 12 och får klart att landa.
Vi bryter igenom molntäcket och får kontakt med Frösöstranden och de blinkande inflygningsljusen

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Efter landningen så nästan stannar vi på banan och tar ut svängen på vänster sida för att vända runt åt höger och taxa tillbaka till plattan via Gustav.

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Tryck för större bild

Vi stannar till på uppställningsplats 4 och stänger ner motorerna när markströmmen har kopplats in.
Dörren öppnas och passagerarna stiger av, Så ska även jag göra så jag tackar för mig och beger mig in mot terminalen för vidare transport hemåt.

Jag vill absolut rekommendera en resa till eller från Östersund med Östersundsflyg, Det tar som sagt inte alls mycket längre tid än det gör för andra bolag t:ex SAS. Det går smidigt, snabbt och effektivt och med en proffsig besättning så kan det inte gå fel.
Så jag hoppas absolut att Östersundsflyg blir kvar på marknaden som en prispressare en lång tid framöver.
Vill rikta ett särskilt tack till David, Magnus och Lovisa för en trevlig morgonflygning med Östersundsflyg.

/Niklas Kull - Ostersund Photography