Follow osdphoto on Twitter

30 July 2009

Långnav till Mariehamn!

Min PPL-utbildning fortskrider snabbt som tusan, Onsdagen den 29:e Juli var det dags för min första långnav i dubbelkommando (DK).
Fast egentligen så var vi tre stycken som åkte, Jag, min flyglärare Petter samt hans bror Jon som nyss har flugit in sig på SE-LVA och skulle bygga på med några timmar till i flygplanet. Vi bestämde oss för att flyga till Mariehamn på Åland, Via Borlänge, Västerås, Skavsta, Bromma samt på hemvägen en studs och gå i Gävle. Jon fick ta första 2 flygningarna till Västerås så tog jag över spaken resterande biten till Mariehamn och slutligen Optand.
Vi bestämde oss för att komma igång tidigt på morgonen och mötas på flygfältet klockan 0600 för att vara i luften ca 45 minuter därefter.


Här är vi uppställda för start bana 18.


Kom upp i luften kl 0647 och här håller vi på att stiga till flygnivå 75 påväg mot Borlänge.


Jon flyger ner maskinen till bana 32 i Borlänge och här är vi någon sekund innan sättning.


I luften igen och går on-top till Västerås.


Efter att vi har hittat en lucka i molntäcket som vi kunde gå ner genom
så börjar Petter att söka efter Bomfartuna som är våran inpasseringspunkt
mot Västerås.


När vi hade landat på bana 19 så beställde vi tankning, Vi kunde tanka upp 38 liter vilket var allt som behövdes för att flyga till Västerås alltså.


Här är vi på bas till bana 26 på Skavsta för att göra en studs och gå.
Foto: Jon Jakobsson


Här på final till bana 30 på Bromma "Sveriges Kai Tak".
Foto: Jon Jakobsson


Niklas och Petter, Iklädda flytvästar eftersom att vi korsar ett hav på väg mot Mariehamn.
Foto: Jon Jakobsson


"Oj vad mycket vatten det var här"
Foto: Jon Jakobsson


Mariehamn "klockan 12" Har fått klart från Mariehamn tower att gå in på en höger medvind för bana 21.
Foto: Jon Jakobsson


Etablerade på final och har klart att landa.
Foto: Jon Jakobsson

Efter att vi hade landat så bytte jag plats med Jon som gärna ville göra ett trafikvarv.


De vita prickarna i vattnet är alltså fåglar...


Petter ville också fota.


Ganska tomt på plattan det var vi och en Saab 340 från Avitrans som antagligen flög för Air Åland, Den var dock stillastående medans vi var på besök.


Cafeterian inne i terminalen erbjöd thaimat samt spaghetti och köttfärssås, Jag tog det senare alternativet.


Dagens flygningar. Inte mycket att erbjuda tyvärr.

Efter mat i magen och att ha vistats i Finland ett tag var det dags att gå ut i maskinen och dra vidare hemåt, klockan var då ungefär 1400 svensk tid.
När vi har startat motorn och fått igång avioniken så ropar tornet upp:
-Sierra Victor Alpha, Tower.
-Go ahead.
-You are supposed to come up and pay something.

Då var det bara att kupera flygplanet och gå upp i tornet och betala landningsavgiften.

10 minuter senare fick vi komma iväg och vi kunde lämna Åland för den här gången.


Över havet igen med våra flytvästar, Kommer upp till flygnivå 65.
Foto: Jon Jakobsson


Åter över land och vi flyger här över Forsmarks kärnkraftverk. (Som inte syns i bild)
Foto: Jon Jakobsson


Så här ser det ut framme hos mig.


Här har vi stigit till Flygnivå 85 för att kunna undgå molnen som annars hade blivit något utav ett problem.
Foto: Jon Jakobsson

Härefter så blev det inte mer fotat tyvärr, Jon kanske tröttnade...
Men det vart en trevlig inflygning till Gävle, Dom genomförde något slags
fallskärmhopps-sm där så det var lite trafik i rörelse. Vi gjorde en snabb studs på bana 18 och satte kurs mot Optand igen. Efter landning så skulle flygplanet vidare till Norge, Dock med en annan besättning för vi var ganska trötta efter 10 timmar "på rymmen".

Tack till Petter och ett speciellt tack till Jon som fotograferade under flygningen.

/Niklas Kull - Ostersund Photography

28 July 2009

Några dagar på Arlanda under semestern

Hallå, det var länge sedan vi var nere på Arlanda med hela gruppen och så har det varit nu i sommar också. Vi har många projekt som drar åt alla håll för att hålla bloggen intressant och då har Arlanda kommit i skuggan lite, men nu under min semester har jag lyckats smyga ut och fotograferat lite så det bara måste visas på bloggen!

Jag och Amanda började semestern genom att bila typ 110 mil ner till Ängelholm för att vara med på festen för min moster som fyllde 50. Efter detta åkte vi upp till Stockholm för att träffa min morbror som bor i Knivsta utanför Uppsala och jag hade med kameraväskan men hade inte tänkt på någon spotting.
Dock på vägen upp i bilen så började jag fundera om man skulle åka ut en sväng på Arlanda, kontaktade då Niklas Åhman som jag pratat med länge om att vi måste ses igen för lite spotting. Niklas var intresserad och vi beslöt att vi skulle mötas upp på Arlanda när vi kom fram.

När vi kom fram var klockan ganska mycket men ljuset var underbart och vi bestämde oss för att fotografera lite starter. Då bana ett är stängd denna månaden så åkte vi ut till 19L som användes för starter.


Jag och Niklas fotograferar en Norwegian 737.


Jag som tar Ethiopian 757.


Och så blev bilden!


Amanda var inte så road hela tiden av att vara med men där ser hon ganska glad ut?







När solen gått ner bestämde vi oss för att ta en tur till Jumbo Hostel och titta till det (vi vet att vi sagt att vi skulle göra ett reportage från en natt på hotellen i sommar men vi vet inte om vi hinner) och varken jag eller Amanda hade varit upp till det förut.




Passar på att ta lite bilder när man ändå är där!

Efter att vi tittat runt maskinen lite så gick vi upp för att ta en titt, så klart var det mesta stängt och man hade inte tillgång till korridoren eller så men det förstod vi när vi kom dit vid 22 på kvällen.

Måste säga att dem har fått till det trevligt där inne!





På vägen ut tog man några bilder till innan det var stor tid att åka och sova lite.

På vägen hem kom jag på att man kanske ska ta en ur ut till Arlanda i morgon igen, åka ut tidigt och sen åka tillbaka när Amanda och de andra börjar vakna till liv. Så fick det bli!
Åkte ut till 26an och tog landningar då det var mest intressant på den sidan, tänkte jag slänger upp några bilder bara då jag inte gjorde mycket annat den dan.






Trevlig när den här maskinen kom, trodde det vara en md först men när den kom närmare så såg jag att det var något annat så drog fram kameran och är glad för det.

Har så klart fler bilder från dagen som kommer upp på Anet senare, men visar bara lite av varje nu. Efter fem morgontimmar vid 26an så åkte jag tillbaka och det blev en dag på Gröna Lund där man bland annat träffade Axel Westermark, alltid kul med lite flygfolk!

Onsdagen fick bli en hel semesterdag med sovmorgon men torsdag såg lovande ut både trafikmässigt och vädermässigt så tänkte att jag tar en till morgontur och fotograferar lite starter.


En av de första maskinerna som rullade ut var sas nyaste 737a i form av LN-RRJ!







Efter detta fick det vara nog med spotting för semestern och det var dags att slappa lite och bada i min morbrors pool men vilan är inte lång, redan i ikväll åker jag ner till Stockholm igen för att åka vidare till Skottland i morgon. Ikväll blir det hemma hos Jonas Bodell och kanske lite spotting på morgonen i morgon om vädret blir bra.

/Simon Brygg - Ostersund Photography

23 July 2009

Delegattransport

Efter inställd flygning p.g.a. dåligt väder begav Niklas och Peter ut på stan och fick se en Yak-40 starta från Frösön och "stiga" över stan.
Som tidigare nämnt är det ett antal EU-möten med ministrar i Åre denna vecka, och efter en tripp till Frösön visade sig många kärror stå kvar där.


Polens Yak-40 samt..


Turkiets Dassault Falcon 2000 stod på plattan.


Längre bort stod Tjeckernas Antonov AN26.


Målet med mötena var alltså att "konversera om hur man ska samordna de politiska dagordningarna för klimatförändringar", så dagens flyg känns helt självklara i det sammanhanget..


Niklas fotar en Dassault Falcon 900EX från Italien (via tornet).


Fransmännen ankom i en anonym Dassault Falcon 50 (det tog lite luskande att hitta reg/serienummer)

Fler ankomster är väntade framöver, så håll ett öga på bloggen i dagarna.

/Peter & Niklas

20 July 2009

Transwede med ministrar

Nu i veckan ska EU:s miljö- och energiministrar mötas i Åre på informella ministermöten för att fika och bada bastu konversera om hur man ska samordna de politiska dagordningarna för klimatförändringar (bl.a.). (http://www.se2009.eu/)

Malmö Aviation (Transwede Airways) flög idag upp ett antal deltagare, och nu på sommaren är det sparsamt med rörelser, så Jonas och jag tog oss ut trots att det verkligen öste ner regn.


Jonas har modifierat en gammal regnkappa så den passar hans Canon EF 100-400mm, och skyddet behövdes verkligen idag.


Efter landningen tog vi oss till terminalen och lyckades bli eskorterade ut på plattan för lite närbilder på Avron.



Förhoppningsvis kommer fler deltagare senare i veckan, men det återstår att se.

/Peter Eriksson - Ostersund Photography

17 July 2009

Filmat från Trondheim (3-4 Juli)

En kortare dokumentation från spottingen på Trondheim. Som vanligt är det lite rörelser, "bakom kameran" och bättre insikt på hur det ser ut på spottingplatserna.

TRD/ENVA 03-04/07/2009 on Vimeo

Redigerat därifrån ligger som tidigare nämnt på airliners (det finns en hel del i kö som kommer upp framöver), Airliners.net - Ostersund Photography - ENVA.

Just nu är det full semester för oss, men det verkar vara lite på gång här framåt veckan och isåfall kommer det upp i vanlig ordning.

/Peter Eriksson - Ostersund Photography

14 July 2009

Redigerade bilder från Trondheim på Airliners.net!

Hallå där!
Det har varit tyst här sedan vår resa till Trondheim, delvis på grund av att vi jobbat, men också på grund av att vi väntat på att våra utlovade bilder från resan ska bli screenade på Airliners.net.
Nu äntligen har våra Trondheimbilder börjat dyka upp där så titta gärna in på länken nedan, titta gärna också längre fram då mer bilder dyker upp eftersom!

Airliners.net - Ostersund Photography - ENVA



/Jonas Herjeby - Ostersund Photography