Follow osdphoto on Twitter

Trondheim Live 2009 Del 3

I bilen på väg hem - Klockan 2330

God afton!
Vi sitter nu åter i bilen på väg tillbaka österut och hem till Östersund. Även den här dagen har varit full av aktivitet som började med spottingen klockan 0600. Men först tillbaka till i går kväll då Simon, helt slut, somnade mitt i en mening och framför sin MacBook :P

Åter till det relevanta!
Vid 6-tiden i morse begav vi oss från hotellet och fick till vår stora belåtelse höra via ATIS:en att det var bana 09 som var aktiv. Ljuset låg helt perfekt för den banan och det var kul med lite ombyte efter att 27 varit aktiv under hela gårdagen.

Från kameran sett ser vi Simon, Kull och Peter som klänger sig över staketet vid den nya platsen vi fick visade för oss i går. Här var det perfekt ljus och vinkel för att fånga landande plan på bana 09 i morgonljuset!

Efter att ha tagit ett par morgonankomster/avgångar ansåg vi att vi kunde avvara ett par SAS och Norwegian och åka tillbaka till hotellet och äta frukost. En riktigt frukostbuffé var välkommet!

Buffén erbjöd allt från äggröra till härligt färsk frukt, samt kaffe, vilket Jonas längtat efter sedan vi åkte från Östersund.

Livet är hårt för en flightspotter! ;)
Efter frukosten beslöt vi att inspektera den pool som vi sett skulle finnas på hotellet, så vi tog oss upp på sjunde våningen och satt en stund på en solterrass innan badet.

Väl i poolen badades det en stund innan det blev en stunds slappande i bastu och därefter ett dopp till innan det var dags att bege sig ut till flygplatsen igen.

Spottingen fortsatte med Air Europas ankomst 1105 och vi var återigen igång med fotograferandet som skulle fortsätta bra nog länge till.

Idolbild på Peter med Kull i bakgrunden.

LN-NOQ, en av de många 737:or från Norwegian vi fotade under dessa dagar, fastnar på Simons sensor.

Ute till höger här kan man se Jonas Skaug, en av de norska flygfotograferna som fotar en SAS 737 tillsammans med Kull, Simon och Peter som här filmar för våran film som i vanlig ordning kommer upp senare på bloggen.

Senare under dagen fick vi lära känna ännu en norrman med intresse för att fotografera flygplan, Kim Vanvik.
Från vänster: Jonas, Simon, Niklas, Jonas Skaug, Peter och Kim Vanvik.

Dags för avfärd hemöver är det strax före 2100 och efter ett snabbt besök för färdkost på Shell beger vi oss. Idag blev det med andra ord drygt 15 timmar spotting.

Det var mer eller mindre allt för denna gången och denna resa är snart över. Flygbilderna kommer att läggas upp så fort de är redigerade och filmen beräknas vara publicerad inom drygt en vecka.
Vi tackar de lokala fotograferna för trevligt sällskap och tips och hoppas vi ses igen!

/Ostersund Photography

3 comments:

1. Herlig:D Gleder meg til videoen og til å se bildene deres. Var artig å få besøk av andre spottere på Værnes :DD

ReplyDelete
  2. Stefan Sjögren (Stockholm Arlanda Photography)05/07/2009, 19:27

Det ser ut som en trevlig utflykt! Fin hotellfrukost. Det är svårt att fotografera på tom mage :-)

3. Sjukt kul att läsa er blogg. Alltid en tröst att man inte är ensam tok i en galen hobby.

Ser fram emot nästa inlägg!